• 1
  • 2
2009-12-15, 13:48
Medlem
Det är lätt att få uppfattningen att amerikanen i gemen lever på hel/halvfabrikat, att klassisk matlagning från grunden blir allt sällsyntare där.

Mitt ex bodde några år i NY och frågade sina rumskamrater hur man gjorde amerikanska pannkakor/plättar och fick svaret: "Det är jätteenkelt! Det är bara att blanda ut den här mixen med..."

Stämmer detta eller är det en orättvis nidbild? Jag är medveten om att det troligen skiljer sig mellan landsbygd/städer, eller?
Citera
2009-12-15, 13:52
Medlem
Dr_Dollars avatar
Eftersom dom är världens i särklass fetaste så stämmer det nog rätt så bra.
All fastfood är så tillgänglig så varför ska man ställa sig och koka potatis för?

Typ som denna;

(Detta klipp ska ICKE ses om du är hungrig )

http://www.youtube.com/watch?v=Vws16...&p=PE4324wbYK8
Citera
2009-12-15, 15:22
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicomteogre
Det är lätt att få uppfattningen att amerikanen i gemen lever på hel/halvfabrikat, att klassisk matlagning från grunden blir allt sällsyntare där.

Mitt ex bodde några år i NY och frågade sina rumskamrater hur man gjorde amerikanska pannkakor/plättar och fick svaret: "Det är jätteenkelt! Det är bara att blanda ut den här mixen med..."

Stämmer detta eller är det en orättvis nidbild? Jag är medveten om att det troligen skiljer sig mellan landsbygd/städer, eller?

Beror väl som vanligt på person till person, det finns ju hur många svenska familjer som helst som också äter så... jag kan själv komma på ett antal av mina polare som skulle svara likadant om nån frågade hur man lagade en viss rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
All fastfood är så tillgänglig så varför ska man ställa sig och koka potatis för?

I särklass stämmer helt enkelt inte.
Fastfood är tillgänglig och billig i hela västvärlden, men det är ju kul att gnälla på amerikaner.. "lillebrorskomplex" brukar det heta.

Edit; Nice video!
Citera
2009-12-15, 16:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Beror väl som vanligt på person till person, det finns ju hur många svenska familjer som helst som också äter så... jag kan själv komma på ett antal av mina polare som skulle svara likadant om nån frågade hur man lagade en viss rätt.

I särklass stämmer helt enkelt inte.
Fastfood är tillgänglig och billig i hela västvärlden, men det är ju kul att gnälla på amerikaner.. "lillebrorskomplex" brukar det heta.

Edit; Nice video!

Vilka är fetare än just Amerikanerna då..?
Citera
2009-12-15, 16:48
Medlem
Hispers avatar
Utöver snabbmat, halvfabrikat etc så måste man också notera att mat på restauranger generellt sett är billigare än vad det är i Sverige och om du inte är observant så är därmed risken större att du får i dig mer fett mm än vad som är nyttigt.

En annan fin video om USA och deras snabbmat
http://www.youtube.com/watch?v=zbKRSYAuSNg
Citera
2009-12-15, 16:57
Medlem
arezons avatar
Citat:

Typ som denna;

(Detta klipp ska ICKE ses om du är hungrig )

http://www.youtube.com/watch?v=Vws16...&p=PE4324wbYK8

Det är sant men det är faktiskt mycket billigare att köpa fastfood än "riktig" mat. Så om man inte har pengar eller vill leva billigt så.

Så ja, de är feta men för vissa finns inte så många alternativ.
Citera
2009-12-15, 17:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Befolkningen på Tonga-öarna tydligen,
http://www.forskning.se/temaninterak...780005665.html
Citera
2009-12-15, 17:15
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Jag menade inte att de inte var fetast eller bland de fetaste, bara att de inte är i särklass fetast. Britterna ligger till exempel inte nämnvärt efter, inte australienarna heller.
Citera
2009-12-15, 17:15
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Befolkningen på Tonga-öarna tydligen,
http://www.forskning.se/temaninterak...780005665.html

Hmmm..där ser man
Citera
2009-12-16, 13:05
Medlem
Har bott i USA i två år och tyvärr stämmer fördomarna ganska bra. MEN... det man oftast inte hör något om är den matkultur som faktiskt finns därborta; pga invandringen kan du hitta "husmanskost" från alla världens hörn, men ofta med en amerikans twist. Bästa exemplet är nog cajunköket i södern, men också mer vanliga saker som amerikanska steakhouses och New England style med saker som clam chowder och hummer. Lite offtopic, men kanske värt att veta
Citera
2009-12-16, 16:29
Medlem
Hoppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Jag menade inte att de inte var fetast eller bland de fetaste, bara att de inte är i särklass fetast. Britterna ligger till exempel inte nämnvärt efter, inte australienarna heller.

Är inte mexikanerna på god väg o ta över som nr1??
Citera
2009-12-16, 16:52
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Har bott i USA i två år och tyvärr stämmer fördomarna ganska bra. MEN... det man oftast inte hör något om är den matkultur som faktiskt finns därborta; pga invandringen kan du hitta "husmanskost" från alla världens hörn, men ofta med en amerikans twist. Bästa exemplet är nog cajunköket i södern, men också mer vanliga saker som amerikanska steakhouses och New England style med saker som clam chowder och hummer. Lite offtopic, men kanske värt att veta

Den amerikanska kinamaten går inte av för hackor den heller!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in