Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-14, 19:47
  #1
Medlem
Tydligen så har inte professor W-B någon egen tråd på FB förrän nu. Läste precis i en annan tråd att Ebbas trägna uppvaktning av en kvinna fick denna att hoppa av (Ebba själv hoppade av av någon annan anledning) FI. Intressant! Finns det mer att berätta om Ebba?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1076681
Citera
2009-12-14, 20:22
  #2
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Hon har något slags baltiskt eller slaviskt ursprung på längre sikt, men jag kommer inte ihåg mer bestämt.
Citera
2009-12-14, 20:37
  #3
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Tydligen så har inte professor W-B någon egen tråd på FB förrän nu. Läste precis i en annan tråd att Ebbas trägna uppvaktning av en kvinna fick denna att hoppa av (Ebba själv hoppade av av någon annan anledning) FI. Intressant! Finns det mer att berätta om Ebba?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1076681

Är detta en STOR tråd? 2 inlägg innan mitt.

Vad har du själv att tillföra eller diskutera om?
Citera
2009-12-14, 20:59
  #4
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Läste precis i en annan tråd att Ebbas trägna uppvaktning av en kvinna fick denna att hoppa av (Ebba själv hoppade av av någon annan anledning) FI.

Betyder det att äktenskapet är ett s.k. vitt äktenskap?
Citera
2009-12-19, 09:57
  #5
Medlem
Finns det inget att berätta om EWB förutom att hon tycker om att mysa med unga kvinnor i FI?
Citera
2011-02-16, 05:21
  #6
Medlem
Grandiosos avatar
Hon är precis lika tråkig och färglös som sin man, den förment intelligensaristokratiske Horace!

Dryga, stela, pompösa, högfärdiga, utan karisma båda två!
Jag orkar varken se eller höra någon av dem längre.

Elitistiska snobbar som dem klarar sig vårt kulturliv utan!

Citera
2012-07-31, 16:29
  #7
Moderator
Siegfrids avatar
Ebba har sommarpratat i finsk radio.
Hon är rätt kritisk till de svenska högskolorna, bristen på bildning och att svenskarna skäms för att vara svenskar.


originalprogrammet, spelaren fungerar endast i Finland:
http://arenan.yle.fi/radio/1598491
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2012-07-31 kl. 16:42.
Citera
2012-07-31, 17:28
  #8
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag såg henne på teve häromveckan. Fan vilken kuknäsa hon börjar få. Rena Karl Malden!

https://www.google.se/search?q=karl+...w=1336&bih=629
Citera
2012-08-10, 09:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag såg henne på teve häromveckan. Fan vilken kuknäsa hon börjar få. Rena Karl Malden!

https://www.google.se/search?q=karl+...w=1336&bih=629


Haha, ja, det stammer ganska bra. Hennes kran har svullnat upp en hel del.

Smapratade f o med Ebba under en tagresa for att par ar sedan. Hon var till min forvaning ganska trevlig.
Citera
2015-06-02, 18:25
  #10
Medlem
Någon som vet vad hennes problem är med författaren Stig Larsson? Jag menar, hon har ju angripit honom nu senast i den senaste stora kulturdebatten som hon satte igång -- som förövrigt var mycket underhållande att följa. Hon har dessutom gett honom en känga i sin senaste bok Stå i bredd. 70-talets kvinnor, män och litteratur, där hon framförallt verkar ogilla att hennes exman hyllade (och fortfarande hyllar?) Stig Larsson och några andra, manliga "postmodernister" som bara sysslade med att trixa med språket.

Jag tycker det är lite märkligt då jag fått uppfattningen att Stickan är rätt nära vän till familjen. Om man tittar på Ebba Witt-Brattströms söners facebook så kan man se hur han är med på när de tar studenten och firar födelsedagar. Men det kanske mest var Horace som bjöd med honom? Vem vet, Ebba kanske har suttit alla dessa år och verkligen avskytt Stickans närvaro. Eller kan det vara så att hon blev lite bitter efter skilsmässan och projicerar sin ilska på allt som har med Horace att göra? Man får hoppas att hennes söner inte råkar illa ut!

Eller hur ser hennes förhållande ut med Horace nuförtiden? Någon som vet?
Citera
2015-06-02, 19:02
  #11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarkungen
Någon som vet vad hennes problem är med författaren Stig Larsson? Jag menar, hon har ju angripit honom nu senast i den senaste stora kulturdebatten som hon satte igång -- som förövrigt var mycket underhållande att följa. Hon har dessutom gett honom en känga i sin senaste bok Stå i bredd. 70-talets kvinnor, män och litteratur, där hon framförallt verkar ogilla att hennes exman hyllade (och fortfarande hyllar?) Stig Larsson och några andra, manliga "postmodernister" som bara sysslade med att trixa med språket.
Det framgår väl till stor del i just de texter Ebba nämner Stig och det han sagt och skrivit.

Hon anser att Stig spridit en del unkenheter och hittills kommit lätt undan med det.

Stig och Horace har umgåtts med varandra en del, särskilt för några decennier sedan. För Ebba kanske Stig symboliserar Horace' sämre sidor och dessa behöver hon bearbeta, vilket du är inne på. Hon vill duscha sig ren från saker hon kompromissat med.

Sedan har Ebba - vad jag förstått - en historieskrivning där Stigs genombrott och Horace' och Stigs tidning Kris gick i bräschen för att det feministiska perspektivet i den svenska litteraturen tappade mark för trettiofem år sedan efter sextio- och sjuttiotalets framväxt.
Citera
2015-06-02, 21:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det framgår väl till stor del i just de texter Ebba nämner Stig och det han sagt och skrivit.

Hon anser att Stig spridit en del unkenheter och hittills kommit lätt undan med det.

Stig och Horace har umgåtts med varandra en del, särskilt för några decennier sedan. För Ebba kanske Stig symboliserar Horace' sämre sidor och dessa behöver hon bearbeta, vilket du är inne på. Hon vill duscha sig ren från saker hon kompromissat med.

Det är just det att det är gammal skåpmat som hon kommer med som jag blir lite misstänksam. Hur länge har man inte ansett bland den sk "kultureliten" att Stig just sprider mycket unkenhet och ondgjort sig över att han "kommer så lätt undan" med det? (Han kommer också, relativt sett, lätt undan med det.) Det känns ju som att hon är nästan 20 år försent på bollen, visserligen försöker hon göra sig lite up to date med att ta med Knausgård på ett hörn men ändå väldigt sent ute med sin kritik av Stig Larsson. Och därför undrar jag om inte det kan betyda att hon länge ogillat Stickan men inte velat angripa honom då han varit för nära familjen, framförallt för nära Horace. Nu är det tur att Ebba enbart har söner -- och Stickan inte gillar småpojkar -- för annars hade hon kanske fantiserat om hur han glor med sexuellt intresse på hennes barn under alla de middagar med familjen där Stig närvarat. Det hade ju fan drivit henne till vansinne.

Nu kanske Ebba har kritiserat Stig tidigare och inte varit rädd för att göra det, jag vet inte men jag har i varje fall inte hört det tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback