Eftersom micro113 tillhör den kategori människor som jag tycker synd, dvs den obelästa och korkade. Så ska jag bifoga lite fakta, sedan står det honom fritt att själv läsa rapporten. Men först en lättläst text om rapporten som presenteras av BRÅ.
På onsdag presenterar Brottsförebyggande rådet rapporten "Brott bland svenskar och invandrare". Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent. Men samtidigt som invandrare från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar gör invandrare från andra länder det i mycket stor omfattning. Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper.
Jag skulle tro att det för det mesta handlar om att svenske mannen vill skylla nästan alla utomhus våldtäkter på invandrare, synnerligen på män från MENA. På sätt och vis kan jag förstå att dom resonerar så. Dom flesta MENA männen har lite annorlunda syn på kvinnan än det är i Sverige. I Sverige "basar" feministerna överallt och har lierat sin ideal ända upp till regeringsnivå. I MENA är det fortfarande männen som bestämmer, därav deras lite nedvärderande syn på kvinnan. Men alla MENA män är ju inte sådana. En del är, men absolut inte alla. Men det räcker att några MENA män visar sin annorlunda kvinnosyn här i Sverige och då börjar många svenskar inbilla sig att alla från MENA är sådana.
Det är fel att strirra blindt i Quran i tron att alla från MENA skulle vara troende muslimer. Många tar en ver där och en annan där, från Quran och försöker bevisa att muslimska männen får våldta sina kvinnor. Detta är väl ett torftigt sätt för svenske mannen att klandra på MENA män och försöka ge intryck att svensken våldtar inte, bara invandraren och synnerligen män från MENA.
För det första så har jag aldrig hört att någon uttryckt att svenska män inte begår brott, såsom våldtäkt. Det vore en bisarr tanke, av en anledning: det är uppenbart falskt.
För det andra så skall en kritik uttalas då en kritik är befogad. Att utlänningar kommer till Sverige och begår brott är något jag inte kommer att acceptera, oavsett om de kommer från ett område där "männen fortfarande bestämmer" och därmed har en "lite nedvärderande syn på kvinnan" (sic!). Att kränka en annan människa är inte okej, det kan varken du eller någon annan på detta forum övertyga mig om. Jag är ingen värderelativist.
För det tredje så vill jag gärna se en källa på att många svenskar börjat inbilla sig att alla män från MENA är sådana. Om svenskar skulle vara så fantastiskt dumma som du påstår att de är så är det väl bra att du finns så att du kan upplysa dem om deras villfarelse. Du säger ju för övrigt själv att "de flesta MENA männen har lite annorlunda syn på kvinnan än det är i Sverige."
För det fjärde så är din inställning faktiskt ganska deprimerande. Istället för att erkänna ett faktiskt problem så landar dina kommentarer i att svenska män nog försöker skylla ifrån sig. Det är i sig en fantastisk tanke och visar nog snarast hur lite du umgås med just svenskar. (För övrigt talar du ju om att svenska män har en annorlunda syn på kvinnan, så varför skulle de då skylla ifrån sig?) Även om så vore fallet så försvinner inte verkligheten. Överfallsvåldtäkter som den här tråden handlar om, fortgår. Den inskränkning i den personliga friheten det innebär kommer jag aldrig att acceptera. Att inte kunna lita på att jag går säker ens om jag tar en promenad i närheten av mitt eget hem är en konsekvens av denna brottslighet.
Enda anledningen till att du tar enstaka sunkiga artiklar från Norge - som inte visar Norsk statistik på riktigt, utan ger en snedvriden bild på grund av punkrapporteringen -- är att du hittar inga liknande i Sverige
Och du vet att statistiken inte ser ut så i Sverige
Brå har statistik
De flesta våldtäker - inom och utomhus i Sverige begås av män födda i sverige med två svenska föräldrar.
Du vill bara inte visa upp den statistiken -- eller hur
Nja, som flera påpekat innan mig så har du fel. Även enligt BRÅ. Finns flertalet rapporter som motsäger din "sanning".
Eftersom micro113 tillhör den kategori människor som jag tycker synd, dvs den obelästa och korkade. Så ska jag bifoga lite fakta, sedan står det honom fritt att själv läsa rapporten. Men först en lättläst text om rapporten som presenteras av BRÅ.
Istället för att hänvisa till en stolle som inte läst rapporten, så kan du väl hänvisa till rapporten direkt.
När det gäller mord så står definitivt svenskar för flertalet mord -- och de invandare som begår mest mord kommer från norden - inte utanför.
Att vara beläst lilla vän betyder inte att man kan läsa vinklade inlägg i dagsmedia -- det betyder att man kan läsa och ta till sig forskning på området på riktigt.
Kom igen när du börjar redovisa de sanna siffrorna -- de ur Brå:s rapport -- om du ens kan googla dig fram till den.
Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken ja - det stämmer.
Både när det gäller antalet begångna brott och när det gäller antalet förövare.
Att de skulle stå för alla våldtäkter eller allt våld -- och att bilden skulle vara så som artiklarna från Norge låter påskina, är däremot en infantil lögn.
Att framför dessa artiklar som någon form av bevis tyder bara på två saker, den ena är att man är just obildad och förstår inte hur statistik och verklighet fungerar - den andra är att man är rasist och vill föra ut en felaktig bild för att piska upp stämningen mot invandrare.
Onyanserade småbarns fasoner som syftar till att skrämma kvinnor till invandrarfientlighet borde egentligen bara bemötas med en dask i baken -- nu är dock barnaga förbjuden i Sverige, och sådana snorunge fasoner måste bemötas på annat sätt.
Vill man ha en invandrardebatt då får man växa upp och ta avstamp i verkligheten.
Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken ja - det stämmer.
Både när det gäller antalet begångna brott och när det gäller antalet förövare.
Att de skulle stå för alla våldtäkter eller allt våld -- och att bilden skulle vara så som artiklarna från Norge låter påskina, är däremot en infantil lögn.
Att framför dessa artiklar som någon form av bevis tyder bara på två saker, den ena är att man är just obildad och förstår inte hur statistik och verklighet fungerar - den andra är att man är rasist och vill föra ut en felaktig bild för att piska upp stämningen mot invandrare.
Onyanserade småbarns fasoner som syftar till att skrämma kvinnor till invandrarfientlighet borde egentligen bara bemötas med en dask i baken -- nu är dock barnaga förbjuden i Sverige, och sådana snorunge fasoner måste bemötas på annat sätt.
Vill man ha en invandrardebatt då får man växa upp och ta avstamp i verkligheten.
Nu talar ju den här statistiken klarspråk, nästan alla överfalls våldtäkter i Oslo begås av invandrare. Kan du kanske förklara för oss hur "statistik verkligen fungerar" i såna fall?
Nu talar ju den här statistiken klarspråk, nästan alla överfalls våldtäkter i Oslo begås av invandrare. Kan du kanske förklara för oss hur "statistik verkligen fungerar" i såna fall?
Först och främst är det väl intressant att se på hur överfallsvåldtäkterna ser ut för hela Norge -- om det är Norge vi skall titta på
Eftersom vi lever i Sverige så är det mer relevant att se på statistiken för överfallsvåldtäkter i Sverige - eller hur?
Eftersom vår statistik ser annorlunda ut så kan vi inte dra paralleller mellan oss och Norge.
Skall vi diskutera Norge vs Sverige - så kanske vi skall börja med att ställa oss en helt annan fråga än den som ställs.
Varför begår svenska män våldtäkter - men inte norska?
Vad är det som gör svenska män så våldsamma mot kvinnor -- vad har Norge som vi inte har.
Kanske är det så att man som svensk kvinna ska söka sig till norska män -- eftersom de tycks vara av synnerligen gott virke?
Först och främst är det väl intressant att se på hur överfallsvåldtäkterna ser ut för hela Norge -- om det är Norge vi skall titta på
Eftersom vi lever i Sverige så är det mer relevant att se på statistiken för överfallsvåldtäkter i Sverige - eller hur?
Eftersom vår statistik ser annorlunda ut så kan vi inte dra paralleller mellan oss och Norge.
Skall vi diskutera Norge vs Sverige - så kanske vi skall börja med att ställa oss en helt annan fråga än den som ställs.
Vad är det som gör svenska män så våldsamma mot kvinnor -- vad har Norge som vi inte har.
Kanske är det så att man som svensk kvinna ska söka sig till norska män -- eftersom de tycks vara av synnerligen gott virke?
Det är fantastiskt att du nekar statistiken som visas för dig men kan inte visa upp statistik själv. Man börjar ju undra om du menar allvar eller ej.
Brå har enligt politiska direktiv slutat med att beskriva gärningsmannens etnicitet, detta upplevs väldigt konstigt då annan information om brott och gärningsmän är mycket noggrant beskriven.
Har du varit i Oslo? Det är ingen större skillnad på Oslo och en större stad i Sverige, invandrarna är likadana och kommer från samma länder vilket medför liknande beteende.
Jag vill att du redovisar din statistik som säger att Sverige och Norge har stora skillnader i brottslighet, att svenskar och norrmän skiljer sig åt.
"Nu har jag varit riktigt elak och listat olika folkgruppers brottslighet här i Sverige. Allt detta kommer från BRÅs bok "Invandrares och invandrares barns brottslighet - En statistisk analys" skriven av Jan Ahlberg.
Statistiken är gällande för åren 1985-1989. Visst är statistiken gammal, men ge mig ett argument för att invandrare och svenskars brottslighet skulle ha ökat/minskat.
Jag har listat olika länder från olika världsdelar. Västeuropa, östeuropa, Afrika, mellan-östern, syd-amerika, indien och syd-ostasien.
Finns det någon nationalitet ni vill veta mer om så säg till så kan jag skriva ner siffrorna. Vill ni ha några fler brottskategorier så är det bara att säga till. Orkade inte lista allihopa, men jag listade dom som enligt mig är värst.
Då det inte fanns någon statistik så är det markerat med ett streck.
Alla siffror står i participation, d.v.s. andelen personer som någon gång under 85-89 registrerats för brott i promille. Kategorin Sverige omfattar personer som är födda i Sverige exklusive invandrares barn.
Slutsats: Visa upp statistik som styrker dina påståenden. Det räcker inte med dina känsloargument. Skall du fortsätta ignorera statistik av känsloskäl så är det bäst du låser in tangentbordet i garderoben för du har inget att komma med. Varför skriver du ut massa bindestreck i texten. Fel på tangentbordet?
Det är fantastiskt att du nekar statistiken som visas för dig men kan inte visa upp statistik själv. Man börjar ju undra om du menar allvar eller ej.
Brå har enligt politiska direktiv slutat med att beskriva gärningsmannens etnicitet, detta upplevs väldigt konstigt då annan information om brott och gärningsmän är mycket noggrant beskriven.
Har du varit i Oslo? Det är ingen större skillnad på Oslo och en större stad i Sverige, invandrarna är likadana och kommer från samma länder vilket medför liknande beteende.
Jag vill att du redovisar din statistik som säger att Sverige och Norge har stora skillnader i brottslighet, att svenskar och norrmän skiljer sig åt.
"Nu har jag varit riktigt elak och listat olika folkgruppers brottslighet här i Sverige. Allt detta kommer från BRÅs bok "Invandrares och invandrares barns brottslighet - En statistisk analys" skriven av Jan Ahlberg.
Statistiken är gällande för åren 1985-1989. Visst är statistiken gammal, men ge mig ett argument för att invandrare och svenskars brottslighet skulle ha ökat/minskat.
Jag har listat olika länder från olika världsdelar. Västeuropa, östeuropa, Afrika, mellan-östern, syd-amerika, indien och syd-ostasien.
Finns det någon nationalitet ni vill veta mer om så säg till så kan jag skriva ner siffrorna. Vill ni ha några fler brottskategorier så är det bara att säga till. Orkade inte lista allihopa, men jag listade dom som enligt mig är värst.
Då det inte fanns någon statistik så är det markerat med ett streck.
Alla siffror står i participation, d.v.s. andelen personer som någon gång under 85-89 registrerats för brott i promille. Kategorin Sverige omfattar personer som är födda i Sverige exklusive invandrares barn.
Slutsats: Visa upp statistik som styrker dina påståenden. Det räcker inte med dina känsloargument. Skall du fortsätta ignorera statistik av känsloskäl så är det bäst du låser in tangentbordet i garderoben för du har inget att komma med. Varför skriver du ut massa bindestreck i texten. Fel på tangentbordet?
Föredömligt med statistik tabellerna -- jag applåderar dig uppriktigt.
Artikeln däremot är jäkligt vinklad i sin framställning -- men bra tabell.
Gällande bindestrecken, du vet hur människor uttrycker sig olika när de talar -- jag gör det i skrift.
När du tittar på dina tabeller gällande våldsbrott så ser du att det finns överrisker, eller överrepresentation, för olika grupper i olika grad.
Så långt är vi överens du och jag -- nordafrikaner har till exempel hög överrepresentation och finnar har inte lika hög överrepresentation.
Min poäng är att det finns fler finnar i Sverige än det finns nordafrikaner -- och därför begås fler brott av finnar än av nordafrikaner.
Alltså vissa länder är mer överrepresenterade än andra -- men eftersom vi är så många svenskar så räcker det våra 5% brottslingar för att vi skall begå flest brott i landet.
Inom våldtäktsbrottsligheten är förhållandet 45/65 enligt Christian Diesel på Brå -- vid kontroll har mycket riktigt undersökningen plockats bort från hemsidan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article327666.ab
Tidningsartiklar är usla källor, men där talar han om undersökningen.
När det gäller svenska män så har jag inte hävdat att de är våldsamma, men om man skall gå på vad norska tidningar skriver så måste norrmän vara väldigt sällsamma.
Att svenska män begår våldtäkt och misshandlar kvinnor det vet vi ju, enligt den rapportering ni visat upp hör tycks norska män avhålla sig från sånt.
Så dyker svenskhatet upp. Svenska män begår våldtäkt och är "så våldsamma". Apropå invandrares brottslighet och kvinnors opinionsyttring som ju tråden handlar om. Du har inte mycket till övers för svenskar eller hur?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!