Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-03, 14:11
  #49
Medlem
Newkies avatar
Hur mycket större motor kan man tänka sig behöva för att nå omloppsbana? För mig skulle detta vara ett vettigt sätt att skicka upp folk till ISS med mera.. Behöver inte vara SSTO. Starta från ett flytplan isället...
Citera
2013-05-04, 23:37
  #50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nu är det en lång bit kvar till 100 km höjd, t.ex Concorden flög på 18 km höjd. Men en bit på vägen är det.

Piloterna jobbar även på NTPS som instruktörer och flyger emellanåt med NTPS gamla Drakenplan på dessa höjer och hastigheter.. (20000 m och upp till mach 2j
Citera
2013-05-07, 01:40
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Hur mycket större motor kan man tänka sig behöva för att nå omloppsbana? För mig skulle detta vara ett vettigt sätt att skicka upp folk till ISS med mera.. Behöver inte vara SSTO. Starta från ett flytplan isället...
Problemet är snarare återträdet igenom atmosfären, det behövs en värmesköld för omloppsbana vilket saknas idag på ss2. Fjädrande räcker inte, sen behövs det som sagt mycket större motor och mer syre samt rymddräkter.
Priset har f.ö höjts till kvarts miljon USD, http://www.space.com/20886-virgin-ga...et-prices.html
Citera
2016-01-23, 21:41
  #52
Medlem
Någon som vet när Virgin Galactic’s planer komma igång med rymdturism? Har det börjat med testerna av SpaceShipTwo igen? Vad jag förstod i sommars har Virgin Galactic’s fått ok åter igen testa SpaceShipTwo. Eller kommer Virgin Galactic’s focuser de enbart ny på skicka upp satellite?

Blir det så att Blue Origin eller SpaceX vara först med rymdturism?

Länk: NTSB concludes scaled composites spaceshiptwo flight test accident investigation
Citera
2016-01-23, 22:01
  #53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Någon som vet när Virgin Galactic’s planer komma igång med rymdturism? Har det börjat med testerna av SpaceShipTwo igen? Vad jag förstod i sommars har Virgin Galactic’s fått ok åter igen testa SpaceShipTwo. Eller kommer Virgin Galactic’s focuser de enbart ny på skicka upp satellite?

Blir det så att Blue Origin eller SpaceX vara först med rymdturism?

Länk: NTSB concludes scaled composites spaceshiptwo flight test accident investigation

Det var 12 år sen dom första gången nådde 100km-gränsen i ett 10 minuter kort ballistiskt hopp,sen har det inte hänt mycket. Jag tror Bransons ekonomiska resurser är förhållandevis små och troligen har han problem få det gå runt.
Citera
2016-01-23, 22:23
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var 12 år sen dom första gången nådde 100km-gränsen i ett 10 minuter kort ballistiskt hopp,sen har det inte hänt mycket. Jag tror Bransons ekonomiska resurser är förhållandevis små och troligen har han problem få det gå runt.

Det jag är rädd för det. De hade ju planerat första resa för private personer bara ett halv år bort när kraschen inträffade Vad förstod så var det männskligt fel det borde ju vara köra igång nästa direkt efter de fått ok.
Citera
2016-02-05, 16:44
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Det jag är rädd för det. De hade ju planerat första resa för private personer bara ett halv år bort när kraschen inträffade Vad förstod så var det männskligt fel det borde ju vara köra igång nästa direkt efter de fått ok.
Hoppas att de kommer igång snart igen.

Risk dock att det här slutar i fiasko p.g.a. att de sätter ribban för högt eller p.g.a. att det ansågs mer sofistikerat med vissa konstruktionsval. Om man tittar på det rymdhistoriska och försöker jämföra så var apolloraketerna förhållandevis pålitliga t.ex., trots enstaka dödsfall vid torrsim. Efterföljarna, de amerikanska rymdfärjorna, var bra i och med deras stora lastkapacitet m.m. men de slukade dock väldigt mycket pengar och många människoliv. Ryssarna dumpade färja-konceptet tidigt.

Rymdfärjor tenderar som sagt att bli krångliga i och med att det blir en mängd känsliga detaljer i konstruktionen - landningsställ, vingar, och det hela ska tåla stora temperaturpåfrestningar m.m. Det gäller att farkosten klarar av att manövrera sej igenom luftrummet med hög precision om det ska landas på rätt ställe. Det är lättare att värmeskydda en konformad kapsel som lyfts och framdrivs av raket och bromsas med skärm. Om man siktar på ett större ökenområde eller ett hav vid vertikal landning så blir det billigt och enkelt att landa med kapsel.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-02-05 kl. 16:51.
Citera
2016-02-20, 20:45
  #56
Medlem
Sir Richard Branson har presenterat igår den nya versionen av sin Virgin Galactic rymdskepp.

Länk:
Youtube: Virgin Galactic to unveil new spaceship
Virgin Galactic: Richard Branson Unveils Virgin Galactic’s New Spaceship
__________________
Senast redigerad av Awdrew 2016-02-20 kl. 20:55.
Citera
2016-02-21, 14:38
  #57
Avstängd
ja 2.5 miljoner kronor är billigt va?
Citera
2016-02-21, 21:02
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
ja 2.5 miljoner kronor är billigt va?

Ja, t.ex emot om väljer att åka med Soyuz rymdkapslar. Det kostar ca $ 70.700.000 per säte.
Citera
2016-02-23, 01:06
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Ja, t.ex emot om väljer att åka med Soyuz rymdkapslar. Det kostar ca $ 70.700.000 per säte.
Ja, då är ju Virgin Galactics biljetter billiga vid jämförelse.

Men soyuz-systemet är å andra sidan riktiga grejer som i grundutförandet utvecklades för månresor och liknande, dessa används för transport till ISS, och tar sej bevisligen lätt till högre höjd och är tillförlitlig. Space ship two är att betrakta som ett simpelt leksaksflygplan vid jämförelse, kan man säga om man vill vara litet elak.
Citera
2016-02-23, 08:43
  #60
Medlem
Har dom några faktura avtal? Isåfall hade det varit ett alternativ, lite hårt om man ska betala direkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback