Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-11, 17:44
  #109
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Perfekt landning. Och på ett sätt jag gillar mer än fallskärmskapsyler (..).

Undrar om den där kan utrustas för att klara LEO-deorbit?
Nej, konstruktionen är nog inte gjord för det. Men häftigt är det ändå. Ett utvecklingsprojekt som kanske kan ge lärdomar för framtiden.

Frågan är mest var miljardärerna bör lägga sina pengar. De kan ju inte tala så högt om klimatkris samtidigt som detta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 17:58.
Citera
2021-07-11, 17:54
  #110
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frågan är mest var miljardärerna bör lägga sina pengar. De kan ju inte tala så högt om klimatkris samtidigt som detta.

De betalar sig fria med olika humanitära projekt.., och så pratar man inte mer om det. Bara att glida vidare med yachten eller sin egna gulfstream..
Citera
2021-07-11, 18:04
  #111
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De kan ju inte tala så högt om klimatkris samtidigt som detta.

Den DÄR reaktionen är den som dödar människan.

Vi kanske kunde lägga några spänn till på att försöka hindra folk att fälla ner regnskog. Vi kanske kunde lägga några spänn till på att mata hungriga i Eritrea. Vi kanske kunde lägga några spänn till på att bygga en större mur mellan Israel och Libanon. Vi kanske kunde köpa lite fler blyleksaker från Kina så dom blir lugna.

Tror nån att inget av ovanstående har sidoeffekter?

Allt slags investering i tid - vilket pengar egentligen är - i forskning och framsteg går inte att jämföra med att försöka upprätthålla nån slags status quo i världen. Världen ÄR inte statisk, civilisationer är inte statiska. Men forskning som sprids mellan länder kommer alltid vara en tillgång.

Give a man a fish and he has food for a day. Teach a man to fish, and he has food for a lifetime. Det ligger så mycket mer i det begreppet - om man klarar att tänka efter. De flesta brukar säga "öhh men fisken är ju .. slut ..".
Citera
2021-07-11, 18:15
  #112
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Intressant, gränsen för rymden matchar inte gränsen för att få 'astronaut wings'. Meh

I vilket fall - Musk och Bezos ligger efter. Hoppas dom känner det sjäva och en panik att skapa nåt likadant Dynetics verkar ju ägas genom en krånglig lista vilket inkluderar Leidos, amerikanska staten, Lockheed Martin, etc .. en nästan absolut avsaknad av frontfigur anas.

Kanske är det anledningen till att dom trots bästa nasa-betyg inte lyckas .. med nåt speciellt.
Citera
2021-07-11, 18:20
  #113
Medlem
Jag har inte varit med idag så jag följde inte spektaklet. Jag skall se på det senare i repris. Men jag PROTESTERAR.

Jag betraktar inte detta som en rymdfärd, ni får ursäkta mig. Farkosten gick bara upp till något över 80 km höjd. Visst är det en tjusig farkost men om jag varit med hade jag anmält Branson till konsumentombudsmannen för falsk reklam och yrkat på att få pengarna återbetalade.

Men jag skall inte vara sur, farkosten är vacker och det kan öka intresset för rymdfart.

Senare denna månad skall Jeff Bezos färdas i Blue Origins New Shepard och den färden går till rymden, alltså över 100 km höjd. Och det är bara Blue Origins första steg mot verklig rymdfart.
Citera
2021-07-11, 18:25
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Perfekt landning. Och på ett sätt jag gillar mer än fallskärmskapsyler (..).

Undrar om den där kan utrustas för att klara LEO-deorbit?

Det har jag svårt att tro. Fler motorer skulle helt ändra balansen så Virgin Galactic blir tvungna att bygga nytt för att ha en chans att nå low orbit.

Sedan behövs ju värmeskyddande material. Men Jeff Bezos är på rätt väg med först New Shepard och sedan New Glenn.
Citera
2021-07-11, 18:30
  #115
Medlem
Alltså detta ser ju fint ut. Men betänk att USA hade ett raketdrivet plan redan i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet. Den så kallade X-15.

Den fördes upp på hög höjd med det väldiga B-52 bombplanet och fälldes där för att starta sin raketmotor. Ett svartmålat vackert raketplan.

Visserligen bara med en pilot men betänk så länge sedan detta var.

Jag är inte så där väldigt imponerad av dagens spektakel.
Citera
2021-07-11, 18:35
  #116
Medlem
Dagens bedrift ligger väl mest i att öppna upp för "rymdresor" för privatpersoner? Jag tänker mig att denna upplevelse skiljer sig markant från en resa med ett reguljärt flygplan, även om man inte är ute i rymden.
Citera
2021-07-11, 18:44
  #117
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Dagens bedrift ligger väl mest i att öppna upp för "rymdresor" för privatpersoner? Jag tänker mig att denna upplevelse skiljer sig markant från en resa med ett reguljärt flygplan, även om man inte är ute i rymden.
Om jag skulle betala några miljoner för en s.k rymdresa och den var 85km upp så hade jag begärt pengarna tebaks - oavsett hur amerikanska militären delar ut sina jävla wings.
Citera
2021-07-11, 22:49
  #118
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Den DÄR reaktionen är den som dödar människan.

Hear, Hear!
Citera
2021-07-11, 22:52
  #119
Medlem
Gamlings avatar
Skuttet för Unity-22 gick iaf bra, verkar det som! Grattis till Sir Richard och alla på Virgin G!

Nästa steg bör vara "orbital" och inte bara "upp och ner", men alla resor börjar med små steg!
Citera
2021-07-11, 23:22
  #120
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Nästa steg bör vara "orbital" och inte bara "upp och ner", men alla resor börjar med små steg!

Är inte säker på att det ens är VG's mål .. har dom sagt att dom tänker gå in på längre resor? Unity förefaller inte skapad att hantera det (som sagt ovan, en return från LEO). Inga värmesköldar.

Men kunde man lösa det så gillar jag ju definitivt designen med landers över kapsyler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback