Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-12, 21:33
Medlem
Tjena!
Som ni kommer att märka är jag ganska okunnig men jag ska försöka vara så tydlig som möjligt.

Kort sammanfattat så har jag råkat radera en svchost-fil i system32-mappen, och nästa gång jag startade datan var start-menyn ändrad och såg ut som de klassiska windows temat.
Det stora problemet är att internet inte fungerar, jag kan inte ens se att nätverksanslutningen är tillgänglig. När jag minimerar program "försvinner" dom från start-menyraden och jag kan inte öppna vissa program alls.
Det går inte heller att flytta filer (väldigt irriterande då jag ville kopiera utvalda filer till en extern hårddisk o rädda vad som räddas kan, men nej).

Finns det något jag kan göra (kanske återställa filen?) eller är det över? Har föresten windows xp om det spelar någon roll.

Tack på förhand
Citera
2009-12-12, 22:37
Medlem
Rubber.ducks avatar
Testa först att göra en systemåterställning till en punkt när datorn fungerade.
Citera
2009-12-13, 02:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenomeno
Tjena!
Som ni kommer att märka är jag ganska okunnig men jag ska försöka vara så tydlig som möjligt.

Kort sammanfattat så har jag råkat radera en svchost-fil i system32-mappen, och nästa gång jag startade datan var start-menyn ändrad och såg ut som de klassiska windows temat.
Det stora problemet är att internet inte fungerar, jag kan inte ens se att nätverksanslutningen är tillgänglig. När jag minimerar program "försvinner" dom från start-menyraden och jag kan inte öppna vissa program alls.
Det går inte heller att flytta filer (väldigt irriterande då jag ville kopiera utvalda filer till en extern hårddisk o rädda vad som räddas kan, men nej).

Finns det något jag kan göra (kanske återställa filen?) eller är det över? Har föresten windows xp om det spelar någon roll.

Tack på förhand
Om du nu är så okunnig, exakt vad gjorde du i system32-mappen? Tycker du inte att det kanske är klokt att inte peta på saker som du inte vet hur de funkar?

Ett bra tips i detta fall är "If it works, DO NOT fix it".
Citera
2009-12-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubber.duck
Testa först att göra en systemåterställning till en punkt när datorn fungerade.

Jag försökte det men då kom felmeddelandet "systemåterställning kan inte skydda datorn. Starta om datorn och försök igen".
Har provat samma sak i felsäkert läge men får samma meddelande.
Citera
2009-12-13, 14:08
Medlem
MatildaLundgrens avatar
Roligt att sånt här kan inträffa om man bara tar bort en liten... pytteliten fil.

Vad händer om du tar en svchost-fil från någon annanstans och stoppar in den?
Citera
2009-12-13, 14:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Filen svchost.exe har hand om många tjänster, den skall man inte ta bort.

Du kan testa om du kan få tillbaka den med följande kommando, du behöver din XP-skiva.

Skriv i cmd: sfc /scannow
Citera
2009-12-14, 13:16
Medlem
pan.pans avatar
Eller så får du skylla dig själv och helt enkelt installera om windows...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in