Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-02-03, 20:56
  #1
Banned
thompas avatar
Såg att Tiera skrivit att hon lämnar sin unge på dagis, och Capone gav mig intrycket av att hon är arbetslös.
Vilket direkt får mig att undra varför i helvete arbetslösa (generellt, oavsett om just hon är arbetslös eller inte så ställer jag frågan till ALLA arbetslösa) lämnar sina ungar på dagis?
Varför i helvete skaffar folk ungar om de inte vill umgås med dem när de har chansen? :mad:

Personligen anser jag att om det nu är så ont om dagisplatser, att alla utan jobb ska bli fråntagen sin plats - om de inte har ett JÄVLIGT bra skäl - till förmån för folk som verkligen behöver platsen.

Vill man inte umgås med sina barn på dagarna så ska man satan i mig inte skaffa avkommor heller.
Citera
2004-02-03, 22:06
  #2
Medlem
Telefinkens avatar
Ett barn utvecklas och lär sig mkt genom att vara på dagis/dagmamma och träffa/leka med andra barn. Oavsett om föräldrarna jobbar eller ligger på soffan så har barnet rätt att träffa sina kompisar och leka vaje dag. Om jag blev arbetslös så skulle jag vilja att mitt barn gick på dagis. Mer dagis borde det byggas.
Citera
2004-02-03, 22:07
  #3
Medlem
Pellenezs avatar
Jag tror att det i många kommuner är krav på att man ska ha jobb för att få en dagis plats. Jag håller med dig lite grann. Samtidigt är det nästan ett heltidsjobb att vara arbetssökande om man gör det ordentligt och verkligen vill ha jobb. Därför tycker jag det är rimligt att arbetslösa ska få ha sina barn på dagis en viss tid varje dag.
Citera
2004-02-03, 22:17
  #4
Medlem
El Zorros avatar
Jag håller med Thompa. Dagis är inte någon rättighet och är man arbetslös så får man ta hand om sitt barn på egen hand. Man kan få lämna in barnet en dag i veckan för att gå till arbetsförmedlingen men thats it.

Telfinken, dagis är inte gratis och vi har ett budgetunderskott.
Citera
2004-02-04, 02:46
  #5
Medlem
Jolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefinken
Ett barn utvecklas och lär sig mkt genom att vara på dagis/dagmamma och träffa/leka med andra barn. Oavsett om föräldrarna jobbar eller ligger på soffan så har barnet rätt att träffa sina kompisar och leka vaje dag. Om jag blev arbetslös så skulle jag vilja att mitt barn gick på dagis. Mer dagis borde det byggas.

Håller med.

Själv bor och arbetar jag i USA med min hustru hemma på heltid. Våra två barn är på dagis några timmar i veckan. Allt för att de ska få träffa kompisar och lära sig hantera andra människor.

Vi hade vårt äldsta barn på dagis i Sverige innan vi flyttade (flydde...) hit. När min fru var hemma med minstingen så hade vi den äldsta på 3 timmarsverksamhet. Detta medförde att hon fick komma till dagis efter frukost och gå hem innan lunch. Ingenting vi gjorde kunde ändra detta. Vi kunde inte ens betala för att hon skulle få stanna över lunch. (Hon äter mycket bättre med andra barn)

En annan orsak att behålla platsen när man blir arbetslös, är att om man inte har en plats om man skulle råka få jobb, så kan man inte ta jobbet innan man blir tilldelad dagisplats(er).

>> El Zorro: Telfinken, dagis är inte gratis och vi har ett budgetunderskott.

Kanske inte var så lyckat med maxtaxan? Barn kostar och det är värt det! Iof finns det bra mycket annat att spara pengar på om man bara vill. (Läs sjukpenningar och förtidspensioner)


OT:
Gillar inte riktigt det svenska systemet med höga skatter och bidrag till höger o vänster. Släng eländet på sophögen och tänk om.
Citera
2004-02-04, 03:02
  #6
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Ekonomiskt sett är det dåligt med för mycket barn på dagis. För barnen själva är det positivt. Otroligt nog umgås jag fortfarande med vissa som jag gick på dagis med
Det är viktigt att man skaffar sig tidiga sociala kontakter utanför familjen.
Citera
2004-02-04, 03:03
  #7
Medlem
LadyTieras avatar
Ok, jag upplever detta som ett påhopp och hade gärna tagit denna diskussion privat med dig innan du hängde ut mig och fick mig att framstå som en dålig mamma. Det är ett verkligt lågvattenmärke i din karriär här. Kritisera mig gärna som moderator/användre men ge fan i att kritisera min roll som mamma, Jag är i mina ögon en mycket bättre mamma än de flesta och jag tycker att en av de allra bästa sakerna jag har gjort i mitt liv var att skaffa min son.

Min son går inte alls på dagis lika mycket som andra barn, har jag en dag ledigt får han vara hemma och umgås med mig, baka bullar eller göra något annat.

Mina Studier är studier på heltid även om jag inte alltid är i skolan och studera eftersom min utbildning är delvis på distans, Imogon (idag) har jag prov på en 100 poängskurs, hela boken på ett bräde, om jag sedan väljer att plugga på natten/kvällen och sedan sova medans han är på dagis är mitt val, för oavsett skulle han gå till dagis då jag behöver studiero och han har mycket roligare på dagis än att sitta hemma när jag pluggar och inte har tid för honom och hans behov att att leka/gå ut på prommenad/läsa sagor.


Jag dumpar honom inte på dagis och sitter framför fb hela dagen, jag lämmnar honom där och går sedan Hem/till skolan, sätter mig framför datorn och gör mina uppgifter/studerar mina dokument.

Jag vart upprikigt arg och ledsen över ditt inlägg thompa.
Citera
2004-02-04, 03:40
  #8
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Mina Studier är studier på heltid även om jag inte alltid är i skolan och studera eftersom min utbildning är delvis på distans, Imogon (idag) har jag prov på en 100 poängskurs, hela boken på ett bräde, om jag sedan väljer att plugga på natten/kvällen och sedan sova medans han är på dagis är mitt val, för oavsett skulle han gå till dagis då jag behöver studiero och han har mycket roligare på dagis än att sitta hemma när jag pluggar och inte har tid för honom och hans behov att att leka/gå ut på prommenad/läsa sagor.

OT:
Shit! 100 poäng?!
Jag som tycker att 20 poängstentorna är stora...
Citera
2004-02-04, 03:42
  #9
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
OT:
Shit! 100 poäng?!
Jag som tycker att 20 poängstentorna är stora...

100- komvux.....en lärobok är på 100-200 poäng i kurserna vi läser
Citera
2004-02-04, 03:45
  #10
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
100- komvux.....en lärobok är på 100-200 poäng i kurserna vi läser

puhh... blev nästan lite rädd
Får väl skylla på den sena timmen. Hoppas att det går bra imorgon/idag då!
Citera
2004-02-04, 08:50
  #11
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Ok, jag upplever detta som ett påhopp och hade gärna tagit denna diskussion privat med dig innan du hängde ut mig och fick mig att framstå som en dålig mamma. Det är ett verkligt lågvattenmärke i din karriär här. Kritisera mig gärna som moderator/användre men ge fan i att kritisera min roll som mamma, Jag är i mina ögon en mycket bättre mamma än de flesta och jag tycker att en av de allra bästa sakerna jag har gjort i mitt liv var att skaffa min son.

Min son går inte alls på dagis lika mycket som andra barn, har jag en dag ledigt får han vara hemma och umgås med mig, baka bullar eller göra något annat.

[...]

Jag dumpar honom inte på dagis och sitter framför fb hela dagen, jag lämmnar honom där och går sedan Hem/till skolan, sätter mig framför datorn och gör mina uppgifter/studerar mina dokument.

Jag vart upprikigt arg och ledsen över ditt inlägg thompa.

Hmm, jag kanske får ta på mig lite av ansvaret för det här "påhoppet" eftersom jag var först med att undra varför du har grabben på dagis om du själv ska ligga hemma och sova. Menade egentligen inget illa, jag bara undrade.

(slut på svaret till LT)

Generellt sett tycker jag först och främst att de som arbetar ska få dagisplats. Finns det plats över kan man ge dem till studerande, och sist till arbetslösa. Dock så finns det inte så många platser, och jag tycker inte att staten ska lägga pengar på att skaffa så många platser att de arbetslösa kan ha ungarna på dagis.

Egentligen är det hela systemet som är ruttet. Ta bort gratisplatserna och sänk skatterna istället, så kan de som vill ha dagisplats betala för sig. Då kommer det inte att vara brist på platser, eftersom när folk betalar för sig är det bara att ordna fler platser för pengarna om det skulle behövas.
Citera
2004-02-04, 09:04
  #12
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Det verkar som att många här inne inte har någon koppling till verkligheten.
är man arbetssökande och verkligen anstränger sig på att få jobb
så kan man inte bara lägga en dag i veckan på att söka jobb grnom att gå
till arbetsförmedlingen. man blir ju även uppbokad på intervjuer som kan landa på
vilken dag som helst i veckan, har man ingen dagisplats och alla i
bekantskapskretsen arbetar heltid vem skall då ta barnet under intervjuerna
eller medans den sökande är på någon av arbetsförmedlingens aktivitetskurser?

väntetiden på kommunala dagis är max 3 månader enligt lag och detta
efterföljs inte, en rekommendation man kan få är att söka dagisplats när
ens barn är runt 4-5 månader gammal ifall man vill ha in barnet lagom till
ettårsdagen.
vad skall man säga om man blir erbjuden jobb?
arbetsgivaren frågar- när kan du börja?
sökande svarar- jag vet inte, jag skall ansöka om en dagisplats
så får vi se när jag kan.
arbetsgivaren tänker- fuck that! tar in en som kan börja med en gång!

en lätt ekvation.
Dagis = kostar pengar.
Arbete = ger pengar.
barn på arbetet = brukar inte gå ihop, speciellt om man jobbar på lager eller bygg.

så ni som tycker att alla arbetslösa som skall ha sina barn hemma kan ju förklara
för mig hur fan det skall gå ihop om den arbetslöse inte skall få tid ifrån
för att söka?
eller skall alla arbetslösa föräldrar gå på socialbidrag?
det är nog nyttigt för samhällsekonomin och barnet.

ibland undrar jag hur vissa resonerar!
många av inläggen i denna tråden är så jävla dumma så man borde
lägga upp en regel 17. extremt korkade inlägg generar varning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback