Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-10, 01:59
  #1
Medlem
muminporrs avatar
Låt oss säga att vi har en enkel kurva b(t) = [t^2 t; t^2 -1] på intervallet 0<=t<=1. Vi kan anta att kurvan har tre kontrollpunkter och vi får ut ändpunkterna med b(0) och b(1). Den sista punkten får vi ut med sambandet b'(0) = 2(P_1 - P_0) där 2:an är sista kontrollpunktens index (skriver inte ut hela formeln för jag hoppas att du som kan hjälpa mig redan kan/förstår vad jag är ute efter). Om vi nu istället ska skriva om kurvan till c(u) på intervallet -1<=u<=2 gör vi parameterbytet t = (u+1)/(2+1) <=> t = (u+1)/3. P_0 och P_2 får vi ut genom c(-1) resp. c(2) men hur gör vi med P_1? Kan man sätta in c'(0) för att få samma samband som tidigare eller ska man kanske sätta in c'(-1) (då båda är ändpunkter i sina intervall), eller hur ska man göra egentligen?
Citera
2009-12-12, 17:39
  #2
Medlem
muminporrs avatar
Är det ingen här som kan hjälpa mig? Brukar alltid finnas någon smart och snäll själ som är villig att ge sig i kast att försöka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback