2009-12-09, 17:58
Medlem
mntys avatar
Tjena! i våras började min stationära dator att krångla som fan, så jag tröttnade och gav upp den o köpte istället en laptop. Framtills nu har jag inte känt något behov av att spela.

men nu nyligen kom jag på att jag kanske kan fixa den stationära datorn, så jag gav det ett försök. Plockade ihop datorn etc o slog igång den, och den fungerade ;o så jag stängde av den för o sätta in den vid bordet och koppla in tangentbord mus osvosv,

men nu när jag startar den så vill den inte igen . Problemet ser ut som så att jag hamnar i om jag vill välja felsäkert läge, senast fungerade inställningar eller starta windows normalt, ingenting värkar fungera då den hoppar till windows loading screen för att sedan startas om, men snabbt emellan loading screen och svart skärm hinner jag skymta blue screen.. Då är min fråga, hur kan jag lösa detta? om det ens går...

vet inte exakt vad det är i datorn, men den har 3-4 år på nacken, vill minnas att det var en amd athlon 3200+ med windows xp home, 2gig ram och något geforce grafikkort..

Vore dunder fall någon skulle kunna hjälpa mig med tips osv!

tack på förhand!
Citera
2009-12-09, 18:21
Medlem
qwerty90s avatar
Har du kvar XP-skivan? I så fall kan du boota på disc och välja "repair". Om inte annat får du omformatera hårddisken och börja om från början.
Citera
2009-12-09, 18:24
Medlem
mntys avatar
Tror jag har Xp skivan någonstans. Men vill minnas att de var någe lurt me de där när jag försökte i våras. Kan man gå in i typ bios o formatera hårddisken o sen köra xpskivan eller något?

Om någon annan skulle ha några andra tips så är det välkommet också, formaterar helst inte om det går att undvika.
Citera
2009-12-09, 18:24
Medlem
Några tips

Pröva ominstallera Windows, hjälper inte det så har du troligtvis hårdvarufel.
Kan vara värme problem. Pröva göra rent inne i datorn. Städa ur damm, plocka loss fläktar och blås rent dom (använd ej dammsugare i datorn det kan skada elektroniken).
Testa med andra minnen, fel på minnen kan få datorn att göra sånt.
Citera
2009-12-09, 18:27
Medlem
Nights avatar
Det låter som en ominstallation är på sin plats.
Citera
2009-12-09, 18:27
Medlem
mntys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TavuS
Några tips

Pröva ominstallera Windows, hjälper inte det så har du troligtvis hårdvarufel.
Kan vara värme problem. Pröva göra rent inne i datorn. Städa ur damm, plocka loss fläktar och blås rent dom (använd ej dammsugare i datorn det kan skada elektroniken).
Testa med andra minnen, fel på minnen kan få datorn att göra sånt.

Okej, jo har hållt på o rengjort datorn nu medans jag väntar på om någon kan ha några tips. Men ska definitivt testa det där med minnena. Köpte ju till minnen till datorn för typ 1 år sedan och dom kanske inte kom så bra överrens överhuvudtaget..

Hårddisken, skulle det kunna vara någe fel på den? har haft problem med hårddiskar förut, och då såg de ju inte ut såhär.
Citera
2009-12-10, 13:52
Medlem
mntys avatar
Ledsen att bumpa ;/ men har testat ovanstående tips och lite annat, men ingenting fungerar... Finns de något mer att göra eller är de bara att formatera skiten ;/?

mvh
Citera
2009-12-10, 18:57
Medlem
Tja, när jag startar windows så dyker det kommandotolken upp.
När jag väljer "starta windows normalt fungerar det ej, det gör varken "felsäkert läge" eller något annat alternativ. Någon som kan lösningen till problemet?

Tack på förhand
Citera
2009-12-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prototype09
Tja, när jag startar windows så dyker det kommandotolken upp.
När jag väljer "starta windows normalt fungerar det ej, det gör varken "felsäkert läge" eller något annat alternativ. Någon som kan lösningen till problemet?

Tack på förhand
Du ger för lite info om detta, inte ens vilket operativsystem du har eller ngt.
Men har du Vista/win7, sätt i skivan och starta om datorn från den. Känner den inte av skivan så måste du in i Bios och ställa in bootordning så den bootar från skivan.

När du väl lyckats boota från skivan kör du en startup-repair.
Citera
2009-12-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Du ger för lite info om detta, inte ens vilket operativsystem du har eller ngt.
Men har du Vista/win7, sätt i skivan och starta om datorn från den. Känner den inte av skivan så måste du in i Bios och ställa in bootordning så den bootar från skivan.

När du väl lyckats boota från skivan kör du en startup-repair.
Oj sry
Men det är xp jag använder, och när man försöker stänga av datorn så startas den bara om istället, fast man använder knappen, så man blev tvungen att dra ut kabeln. När man kopplar in kabeln igen så startas den av sig själv inom ca 30 sekunder. Och det kommer en meny där man kan välja mellan olika alternativ, "normalt läge", "felsäkert läge" osv. Fast ingen av dem funkar
Citera
2009-12-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prototype09
Oj sry
Men det är xp jag använder, och när man försöker stänga av datorn så startas den bara om istället, fast man använder knappen, så man blev tvungen att dra ut kabeln. När man kopplar in kabeln igen så startas den av sig själv inom ca 30 sekunder. Och det kommer en meny där man kan välja mellan olika alternativ, "normalt läge", "felsäkert läge" osv. Fast ingen av dem funkar
Går det inte att välja alls, eller fungerar de inte även om du lyckats välja felsäkert läge?

Om det inte fungerar med felsäkert läge så är det en ominstallation som gäller.
Citera
2009-12-13, 13:06
Medlem
Tja, formaterade om datorn nu, men kommer inte åt internet.
När jag kopplar in nätverkskabeln från routern så kommer det upp en helt annan anslutning som inte fungerar, men min bärbara funkar utmärkt med routern?
Ska man leka med internet inställningarna eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in