Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-08, 23:32
  #1
Medlem
Sleazebags avatar
Jag har sökt men hittade enbart en tråd om att röka Sonata:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1054651

och en om att injicera Sonata:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1055615

Nu är det så att jag är mer intresserad av den vanliga, medicinska användningen av substansen i fråga så jag valde att starta en ny tråd istället för att ta alla frågorna i tråden om bensoanaloger, hoppas att ni mods inte misstycker men jag tyckte den var värd en egen precis som Zolpidem och Zopiklon.
Till att börja med så undrar jag varför jag finner så få trådar om det här ämnet, är det ingen som får det utskrivet eller är det något annat som gör intresset så lågt? Är läkarna mer restriktiva med att skriva ut Sonata än de är med Stilnoct och Imovane, eller har den bara haft kortare tid att etablera sig på marknaden?

Själv tycker jag att det låter intressant, lite väl kort halveringstid kanske men gör det vad det ska så bör inte det vara något problem, samma sak med den låga orala biotillgängligheten.

Vad säger ni som har erfarenheter, är det värt att föreslå för sin läkare att man ska få dessa på recept?
Zopiklon vill jag helst undvika pga den fruktansvärda bismaken i munnen och stilnoct tycker jag mig kunna bli lite väl snurrig på emellanåt, men man blir kanske minst lika snurrig på Sonata om man så vill?

Ni som inte har en aning om vad detta är kan läsa här istället för att fråga i tråden:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
http://en.wikipedia.org/wiki/Zaleplon

Och ni som faktiskt vet något, dela med er av kunskapen.
Citera
2009-12-09, 00:23
  #2
Medlem
AntiAliass avatar
Stilnoct och Imovane är helt enkelt bara vanligare läkemedel. Tror inte anledningen är att läkare skulle vara extra restriktiva med detta...personer som är kvalificerade att få stilnoct elle imovane utskrivet hade säkerligen kunnat få byta till Zaleplon om dom bett om det.
Citera
2009-12-09, 01:36
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
När jag var 15 år fick jag Imovane, då skrevs det ut på en vanlig receptblankett. O jag fick hur mycket som helst. Sen hjälpte den inte längre, så då fick jag Stilnoct, också den på vanlig receptblankett.

Har iof. aldrig fått Sonata, men antar att den kommer att klassas inom kort.

Förresten, innehåller inte Sonata metylenblått eller liknande? Så att man inte ska lägga den i nåns drink?
Citera
2009-12-09, 11:20
  #4
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
När jag var 15 år fick jag Imovane, då skrevs det ut på en vanlig receptblankett. O jag fick hur mycket som helst. Sen hjälpte den inte längre, så då fick jag Stilnoct, också den på vanlig receptblankett.

Har iof. aldrig fått Sonata, men antar att den kommer att klassas inom kort.

Förresten, innehåller inte Sonata metylenblått eller liknande? Så att man inte ska lägga den i nåns drink?

Jo, det är kapslar med något blått i. Jag hade den för en massa år sedan. Det var faktiskt den första tabletten som jag lyckades berusa mig på. Rätt rolig men väldigt kort verkan. Hur den fungerar för sömn vet jag inte eftersom jag inte tog dom på rätt sätt på den tiden. Den är inte heller narkotikaklassad så den bör vara enklare att få utskriven än Imovane och Stilnoct.
Citera
2009-12-09, 16:38
  #5
Medlem
Durogesics avatar
Var det inte Sonata som gick att röka? Vet att man kan röka många olika sorters Benso men jag har fått för mig att rökning av Sonata är något speciellt?

berätta gärna om hur det fungerar om du har någon erfarenhet av det...
Citera
2009-12-09, 16:54
  #6
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durogesic
Var det inte Sonata som gick att röka? Vet att man kan röka många olika sorters Benso men jag har fått för mig att rökning av Sonata är något speciellt?

berätta gärna om hur det fungerar om du har någon erfarenhet av det...

Man blir skit väck på sonata om man röker det, fast det är inte så latjo för lungorna. Inne på kåken röker dom det för fulla muggar typ ända läkaren skriverut åt stackarna.

Ruset i sig tycker jag känns rätt pundigt. Snorta dom är inte att rekomendera.

Tacka vettja självmedicinering
Citera
2009-12-09, 19:40
  #7
Medlem
Sleazebags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durogesic
Var det inte Sonata som gick att röka?

Jag förstår att det kan vara jävligt svårt för vissa, men hade du bara klarat av att läsa den första meningen i mitt inledande inlägg så finns chansen att du skulle noterat att jag där länkar till en hel tråd som behandlar just den frågan du ställer, alltså föreslår jag att du läser igenom den och tar eventuella följdfrågor där istället.

Det jag primärt är intresserad utav är för- och nackdelar vid medicinsk användning samt resultaten vid oral administration eftersom det redan finns två trådar om andra sätt att konsumera Sonata på.

Himmler!, jag antar att effekterna var likartade (identiska?) med de som kan uppnås med stilnoct och imovane, eller? Och har du något minne av vilka mängder du tyckte lämpade sig för rusdosering?
Citera
2009-12-09, 21:29
  #8
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazebag
Jag förstår att det kan vara jävligt svårt för vissa, men hade du bara klarat av att läsa den första meningen i mitt inledande inlägg så finns chansen att du skulle noterat att jag där länkar till en hel tråd som behandlar just den frågan du ställer, alltså föreslår jag att du läser igenom den och tar eventuella följdfrågor där istället.

Det jag primärt är intresserad utav är för- och nackdelar vid medicinsk användning samt resultaten vid oral administration eftersom det redan finns två trådar om andra sätt att konsumera Sonata på.

Himmler!, jag antar att effekterna var likartade (identiska?) med de som kan uppnås med stilnoct och imovane, eller? Och har du något minne av vilka mängder du tyckte lämpade sig för rusdosering?

2st 10mg tillsammans med folköl gjorde mig riktigt borta. Men ruset är väldigt kortvarigt och man går från att vara helt borta till spiknykter på ett ögonblick.
2-3 stycken är rätt lagom för att ligga i sängen och mysa innan man somnar. Jag tycker att dom liknar Stilnoct mer än Imovane. Man blir dock inte riktigt lika borta som av Stilnoct. Detta var iofs ett par år sedan och jag har ätit en hel del piller sedan dess.
Citera
2009-12-19, 02:22
  #9
Medlem
Älskar och hatar Sonata. Har haft dem i 7 år. Ibland har jag tagit 1 med alkohol och det är djävligt skönt, men risken för minneslucka om man dricker rätt hårt är extrem. Dessutom är det stor risk att man gör rätt dumma grejer.
För något år sedan uupptäckte jag att jag fick ett litet rus även utan alkohol, då började jag trappa upp användandet. Till slut började jag snorta det och nu är mitt rekord 14 på en dag. Normalt när jag har tillgång brukar det bli ca 4-6 st per dag. Dock är det svårare och svårare att få det utskrivet.
Citera
2009-12-19, 02:24
  #10
Medlem
Minns för ett par år sedan då jag hade ett lager på kanske 10 askar för att jag inte använde alls då, och dessutom inte fattade ruspotentialen. Tänk om man haft dessa idag... *lycka*
Citera
2009-12-19, 02:27
  #11
Medlem
L.A.M.Fs avatar
ta ett gäng (1-5 beroende på tolerans), sen röker du en på burk, och sen en till he he he
Citera
2010-01-24, 23:55
  #12
Medlem
Tagit tolv (120 mg) idag.
Första gången jag testat dessa, inte alls lika bra tryck som i stilnoct, väldigt kort verkan, men hallucinationer har det funnits gott om i alla fall. Varit ensam hela dagen men har ändå träffat en del av min familj och bekantskap.
Bla. satt min mor på sängkanten när jag runkade, vart lite jobbigt ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback