Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 03:26
  #1837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Vad fick männen i utbyte när det skulle förhandlas fram rösträtt för kvinnorna? Ingenting, eller hur?

Så länge det är tomt i den ena vågskålen finns det väl ingen logik i att skänka någon fördel till en grupp som ensidigt kräver makt, utan att vilja dela med sig till motparten. Kvinnorna är pga sitt historiska maktmissbruk generellt sett högst olämpliga som representanter i en demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Allmän rösträtt är ingen byteshandel, vore den det så vore den inte allmän.

Vidare så visar all statisk en majoitet kring det mesta som brukar mätas då man mäter makt , i de manliga vågskålarna.

Kvinnor har inte haft nått "historiskt maktmissbruk", detta missbuk är helt och hållet manligt.

Jaha, en kvinna som talar antar jag? Helt maktfullkomlig, som de flesta kvinnor. Ska minsann bestämma och förklara hur det ligger till. Oförmögen till reflektion. Ljuger man tillräckligt länge och tillräckligt många gånger så sväljer till slut allmänheten lögnen.

Varför ger ni sken av att människans historia präglas av kvinnan som omhändertagande? Börja med att lämna ifrån er barnen så kan vi börja diskutera vad ni kan få i utbyte.
Citera
2018-07-14, 03:28
  #1838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Allmän rösträtt är ingen byteshandel, vore den det så vore den inte allmän.

Det här är så dumt så jag bara blev tvungen att citera det en gång till. Jag har inte nämnt allmän rösträtt. Läs om, läs rätt.
Citera
2018-07-14, 08:47
  #1839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Jaha, en kvinna som talar antar jag? Helt maktfullkomlig, som de flesta kvinnor. Ska minsann bestämma och förklara hur det ligger till. Oförmögen till reflektion. Ljuger man tillräckligt länge och tillräckligt många gånger så sväljer till slut allmänheten lögnen.

Varför ger ni sken av att människans historia präglas av kvinnan som omhändertagande? Börja med att lämna ifrån er barnen så kan vi börja diskutera vad ni kan få i utbyte.

Fast det är ju nu du som visar att du är "oförmögen till reflektion" i dina korkade inlägg som denna ex.

Människans kända historia präglas nu av att kvinnan tagit den omhändertagande rollen, kring ex. barn men även sjuka och gamla och gör så fortfarande. A fact! kära du.

Allmän rösträtt är nu "allmän" dvs den ska ges till alla utan krav om ex. rikedom eller värnplikt eller könet man. och därför blir det just strunt att hävda att kvinnor skulle behöva betala något till män för att få rösträtt. Vad har män "betalat" till kvinnor för att få sin rösträtt?
Citera
2018-07-18, 19:52
  #1840
Medlem
Varför inte ta bort rösträtten för alla som röstar fel?
Citera
2018-07-18, 20:39
  #1841
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför inte ta bort rösträtten för alla som röstar fel?

Är du utsänd korrespondent från SR?
Citera
2023-01-03, 02:25
  #1842
Medlem
swentr.sites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför inte ta bort rösträtten för alla som röstar fel?
Du medger att kvinnor inte brukar göra speciellt genomtänkta val? Brukar ju bli så när man styrs av sina känslor istället för sunt förnuft. Är illa nog med alla feministiska män i Sverige som röstar som kvinnor.

Att låta kvinnor få rösta är som att låta massmedier bestämma hur folk ska rösta. Propaganda syftar just till att påverka ens känslor och är man då känslostyrd är man extra sårbar. Kvinnor är i sin natur undergivna och gör som makthavare säger till dem.
Citera
2023-01-03, 07:40
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
Du medger att kvinnor inte brukar göra speciellt genomtänkta val? Brukar ju bli så när man styrs av sina känslor istället för sunt förnuft. Är illa nog med alla feministiska män i Sverige som röstar som kvinnor.

Att låta kvinnor få rösta är som att låta massmedier bestämma hur folk ska rösta. Propaganda syftar just till att påverka ens känslor och är man då känslostyrd är man extra sårbar. Kvinnor är i sin natur undergivna och gör som makthavare säger till dem.
Nej, jag säger att det är bättre att ta rösträtten ifrån alla som röstar fel och låta alla som röstar rätt behålla den.

Du som INTE är makthavare kan få bestämma hur andra ska rösta och de som inte som röstar som du säger får inte rösta.

Det är ju dumt att låta män som röstar fel få rösta men inte kvinnor som röstar rätt.
Citera
2023-06-15, 04:50
  #1844
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Allmän rösträtt är ingen byteshandel, vore den det så vore den inte allmän.

Vidare så visar all statisk en majoitet kring det mesta som brukar mätas då man mäter makt , i de manliga vågskålarna.

Kvinnor har inte haft nått "historiskt maktmissbruk", detta missbruk är helt och hållet manligt.
I ena vågskålen hittar vi männens förpliktigande att skydda kvinnor vid eventuellt krig. Kvinnor och barn flyr när det blir krig (kolla Ukraina), medan männen stannar kvar och dör i strid. Den uppoffringen männen gör berättigar dem rösträtt. Kvinnor är queens över hushållet, män är kings över nationen.
Citera
2023-06-15, 04:54
  #1845
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1) Flytta till USA och sätt igång betala för sjukvård, utbildning, handikappvård, äldreomsorg etc. om du inte vill ha en välfärdsstat.
2) Kvinnor betalar till vår välfärdstat via sitt obetalda arbete samt sitt dåliga betalda. Utan kvinnors arbete, ingen välfärdsstat alls.
3) Kvinnor ingår idag i värnplikten. Och inget "blod" har spillts i Sverige på 200 år så rätt tjatigt.
4) BS. Är den mänskliga förmågan till empati som är hela grunden till att vi överhuvudtaget har fungerande civilisationer. Utan empati, tillit och omsorg mellan varandra i ett samhälle så skulle inget samhälle större än 30 pers. kunna fungera. Fatta detta.
5) Det är män som ställer till bråk ja. Män bland de invandrade samt män bland de inhmemska som inte klarar tänka annat än med känlobaserad rädsla.
6) Yeah! Detta märker vi ju oehört bra inne på detta forum...graden av tragiskt okunniga idioter till snubbar på detta forum måste ju var unik.
7) Nej kvinnor röstar i regel för omfördelning av resurser till barn, sjuka och gamla inte speciellt till dem själva.
8) Kvinnor klarar inte av att föra saklig diskussion utan att känna sig kränkta.
Citera
2023-06-15, 04:56
  #1846
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Lysande illustration av er oförmåga att se det där ordet förebyggande. Vänta tills katastrofen är här innan man funderar på att göra något.
Kvinnor är inte lika bra på att förstå konsekvenser av sina handlingar, vilket Merapi är ett lysande exempel på.
Citera
2023-06-15, 09:44
  #1847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Jaha, en kvinna som talar antar jag? Helt maktfullkomlig, som de flesta kvinnor. Ska minsann bestämma och förklara hur det ligger till. Oförmögen till reflektion. Ljuger man tillräckligt länge och tillräckligt många gånger så sväljer till slut allmänheten lögnen.

Varför ger ni sken av att människans historia präglas av kvinnan som omhändertagande? Börja med att lämna ifrån er barnen så kan vi börja diskutera vad ni kan få i utbyte.


Vi har "lämnat ifrån oss barnen, till fäder redan, men ni tar ju inte emot dem.
Och i rätt många patriarkala samhällen , så även Sverige då det begav sig, så var barnen mannens ägodelar. Kvinnor kunde inte vara vårdnadshavare till barn, eftersom de inte var fullvärdiga medborgare.

Och jag upprepar "allmän" rösträtt och demokrati står för att alla ska ha rösträtt, inte att enkom de ska ha rösträtt som andra tycker ska få det.

Att du inte pallar att bli överbevisad i en diskussion av en kvinna, säger en hel del om dig.
Citera
2023-06-15, 09:57
  #1848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Ursäkta att jag tränger mig på i er intressanta diskussion. Jag kan bara inte låta bli att invända om begreppet "rättviseperspektiv". Jag påstår att "omsorgsperspektivet" innehåller just denna "rättvisetanke" som sitt bärande element. Rättvisan handlar om att alla ska ha det bra och att alla är lika mycket värda. Det är fler kvinnor som kramar rättvisetanken än motsvarande för män.

Män har snarare ett "göra rätt för dig"-perspektiv. Män utgår oftare från att det är "prestationen" som räknas medan kvinnor oftare utgår från att det är "relationen" som räknas.

Jag har inget argument mot kvinnors rösträtt. Rösträtt bygger på individnivå, inte könsnivå. Det är många män som jag inte skulle vilja ge rösträtt om jag hade rätten att bestämma. En hel del kvinnor skulle också befrias från sin rösträtt om jag hade denna bestämmanderätt, men inte för att de är kvinnor dock.

Och män som tänker som många gör i denna tråd....anser alltså att det omsorgsarbete som mestadels legat på kvinnors roll, och fortsatt gör det i hög grad...inte är någon "prestation" värt namnet...som alltså ska förtjäna kvinnor rösträtt.

Återigen, tar du ifrån någon sin rösträtt, baserat på dina åsikter om vederbörande etc etc så har du inte längre en demokrati.
Allmän rösträtt betyder just vad den betyder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback