2009-12-06, 13:00
Medlem
kommando-kalles avatar
Nu är det så att jag är van att dricka tequila med salt och citron. Men igår blev jag bjuden på en Tequila som hade en aning annorlunda smak och tillbehören var kanel och apelsin. Är det någon speciell sorts tequila som man dricker med kanel och apelsin?

iofs kan den annorlunda smaken komma från kanelen som jag smaskade på innan.
Citera
2009-12-06, 15:29
Medlem
The foxs avatar
Jag har för mig att den mörkare sortens Tequila, som blivit lagrad längre, ska tas med kanel och apelsin.
Citera
2009-12-06, 15:55
Medlem
CuldeSacs avatar
Tequila Gold är väl den man tar med apelsin och kanel och Silver är den "traditionella" som tas med citron och salt om jag inte har helt fel.
Citera
2009-12-06, 15:56
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The fox
Jag har för mig att den mörkare sortens Tequila, som blivit lagrad längre, ska tas med kanel och apelsin.
Lagrad tequila är väl den tequila man normalt dricker, då med salt och citron.

Sedan finns det olagrad tequila, silver-tequila, och en blandning av olagrad och lagrad, guld-tequila. Kanske någon av dessa dricks med kanel och apelsin?
Citera
2009-12-07, 02:06
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Lagrad tequila är väl den tequila man normalt dricker, då med salt och citron.

Sedan finns det olagrad tequila, silver-tequila, och en blandning av olagrad och lagrad, guld-tequila. Kanske någon av dessa dricks med kanel och apelsin?

Va fan babblar du om? No offense

Det finns fyra typer av tequila, tre med 100% agave; Blanco, Resposado (lagrad i kortare period 2-12mån eller nåt) och (Extra) Anejo (lagrad längre tid ca 1-3(5)år).

Det är bara silver (blanco) som ska serveras med salt och citron (om man inte har dålig smak). Helst utan om vi snackar 100% agave av godkänd kvalité.

Hur som helst så kan man kalla vad som helst tequila så länge det innehåller minst 51% agave (Sierra Nevada och annat skit) och är från Mexico. Dessa kommer i Silver (motsvarighet till Blanco då) samt Gold som är färgad.

Om man nu ska shotta någon av ovanstående med kanel och apelsin skulle jag nog välja en sämre resposado..!

Happy drinkin
Citera
2009-12-07, 02:29
Medlem
Den vita tequilan (blanco) ska enligt mig användas till drinkar medans den lagrade ska drickas rent, vid enstaka tillfällen kan citron förekomma om det inte är en god tequila men jag skippar alltid saltet. God sprit behöver inte smakdödare. Apelsin och kanel känns ju väldigt juligt iaf.
Citera
2009-12-07, 23:21
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Va fan babblar du om? No offense

Det finns fyra typer av tequila, tre med 100% agave; Blanco, Resposado (lagrad i kortare period 2-12mån eller nåt) och (Extra) Anejo (lagrad längre tid ca 1-3(5)år).

Det är bara silver (blanco) som ska serveras med salt och citron (om man inte har dålig smak). Helst utan om vi snackar 100% agave av godkänd kvalité.

Hur som helst så kan man kalla vad som helst tequila så länge det innehåller minst 51% agave (Sierra Nevada och annat skit) och är från Mexico. Dessa kommer i Silver (motsvarighet till Blanco då) samt Gold som är färgad.

Om man nu ska shotta någon av ovanstående med kanel och apelsin skulle jag nog välja en sämre resposado..!

Happy drinkin
Är du dum i huvet? Varenda ord jag skrev är exakt korrekt.

Dessutom har du fel, graden av agave har inget med lagringstiden att göra. Och så heter det reposado. Om du har lika bra smak som du stavar ska du nog inte uttala dig om andras smak...
Citera
2009-12-08, 01:03
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Är du dum i huvet? Varenda ord jag skrev är exakt korrekt.

Dessutom har du fel, graden av agave har inget med lagringstiden att göra. Och så heter det reposado. Om du har lika bra smak som du stavar ska du nog inte uttala dig om andras smak...

Men gå å skjut dig...Hur många mixtos ser du som i lagrade i realiteten?

Sen att du säger "...och en blandning av olagrad och lagrad, guld-tequila." Det är ju fan så att man blir mörkrädd för sådana som dig.

För att du ska sluta hålla på att försöka att "redeem yourself" så kan du ju läsa här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tequila#Typer_av_tequila

och

http://www.tequilaspirit.com/se/art/...-och-typer.php

Trevlig läsning!
Citera
2009-12-08, 11:34
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Men gå å skjut dig...Hur många mixtos ser du som i lagrade i realiteten?

Sen att du säger "...och en blandning av olagrad och lagrad, guld-tequila." Det är ju fan så att man blir mörkrädd för sådana som dig.

För att du ska sluta hålla på att försöka att "redeem yourself" så kan du ju läsa här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tequila#Typer_av_tequila

och

http://www.tequilaspirit.com/se/art/...-och-typer.php

Trevlig läsning!
Är du född i farstun? Tappad bakom en vagn? Eller bara bakom flötet?

Är det kanske du själv som suttit och skrivit på svenska wikipedia? Vad konstigt att wikipedia säger så, när Mexikos näringsdepartements officiella standarder för tequila punkt 4.34.2 säger
Citat:
El resultado de las mezclas de Tequila blanco con Tequilas reposados y/o añejos y/o extra añejo, se considera como Tequila joven u oro.
Alltså: Resultatet av en blandning av Tequila blanco och Tequila reposados och/eller añejos och/eller extra añejo kallas ung eller guld.

http://www.ordenjuridico.gob.mx/Fede...-SCFI-2005.pdf

Trevlig läsning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in