2009-12-05, 20:20
Medlem
Knurtuss avatar
Hej!
Det är så här att jag för circa ett och ett halvt år sedan köpte en Acer Aspire 5710Z [laptop] med pre-installed Windows Vista.

Har nu kommit underfund med att Vista är totalt värdelöst och vill nu omformatera till Windows XP. En stor anledning är att prestandan är värdelös jämfört med datorer som har xp...

Jag behöver rådgivning och guidning om hur jag går tillväga, om detta "byte" påverkar datorn negativt med tanke på att datorn är gjord för vista och om det faktiskt ökar datorns prestanda såpass mycket att det är värt det.
Citera
2009-12-05, 20:36
Medlem
MoPos avatar
Tror inte du kan instelera något annat OS på acer datorer. Du kan bara installera den till så som den var från början! Du trycker typ alt+F10 tror jag precis när duy startar upp datorn.
Citera
2009-12-05, 20:41
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoPo
Tror inte du kan instelera något annat OS på acer datorer. Du kan bara installera den till så som den var från början! Du trycker typ alt+F10 tror jag precis när duy startar upp datorn.
Varför skulle man inte kunna det?

TS: Det är bara att sätta i en Xp-skiva, starta datorn och installera. Klart. Din dator kommer garanterat flyta bättre. Själv fattar jag inte hur så många datorer med dålig prestanda (nästan alltid för lite RAM. Man ska ha MINST 2 Gb om man vill köra Vista utan att datorn ska sega sönder) hade Vista från början. Mer krävande OS får man leta efter!
Citera
2009-12-06, 17:00
Medlem
MoPos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Varför skulle man inte kunna det?

TS: Det är bara att sätta i en Xp-skiva, starta datorn och installera. Klart. Din dator kommer garanterat flyta bättre. Själv fattar jag inte hur så många datorer med dålig prestanda (nästan alltid för lite RAM. Man ska ha MINST 2 Gb om man vill köra Vista utan att datorn ska sega sönder) hade Vista från början. Mer krävande OS får man leta efter!

Har du en Acer dator? Nä jag tror inte det!
Dom har gjort så man inte kan installera något annat OS. Har provat flera gånger och på många olika sätt med min, men det går bara inte! Fråga mig inte varför de gjort som de gjort. Men du skulle säkert kunna köpa nya hårddiskar och stoppa i datorn.

Om du nu vet hur man kan installera ett nytt OS på Acer datorer så får du gärna dela med dig.
Citera
2009-12-06, 22:45
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Dom har gjort så man inte kan installera något annat OS. Har provat flera gånger och på många olika sätt med min, men det går bara inte! Fråga mig inte varför de gjort som de gjort. Men du skulle säkert kunna köpa nya hårddiskar och stoppa i datorn.

Om du nu vet hur man kan installera ett nytt OS på Acer datorer så får du gärna dela med dig.
Min syster har Acer och hon hade också Vista när hon köpte den, vilket ju givetvis var dödsdömt då hon bara hade 1 Gb RAM. Några dagar senare hade hon XP. Hur?

I med XP-skiva --> starta om dator --> boota från skivan --> installera --> Klart!
Citera
2009-12-06, 22:50
Medlem
Dark_drivers avatar
Ett problem kan vara att många datortilverkare bara fixar drivare till vista/win7. så har du en rällativt ny dator så äre inte säkert att det finns drivrutiner till xp.
Citera
2009-12-06, 22:54
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Ett problem kan vara att många datortilverkare bara fixar drivare till vista/win7. så har du en rällativt ny dator så äre inte säkert att det finns drivrutiner till xp.
Men även om inte just återförsäljaren har drivrutiner till ett OS så betyder inte det att man inte kan hitta det på andra ställen. Företaget jag köpte min dator av hade bara drivrutiner till Vista men när jag bytte till W7 så var det bara att gå in i enhetshanteraren och uppdatera online. Sen funkade allt alldeles utmärkt.
Citera
2009-12-06, 23:01
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
.

vart har du hört detta?, erfarenhet, kunskap eller?!
naturligtvis kan man installera ett annat os än det installerade, har själv installerat på syrrans xp då den kom med vista och hade endast 1 gb.

det finns naturligtvis vissa acer modeller som har den begränsning som du snackar om men dom är få, och då handlar det inte om att inte kunna installerat os:et utan att det inte finns drivisar till os:et.

som sagt, in med xp --> drivisarna --> antivirus --> windows update --> dina program/spel --> tweaka inställningarna --> klart
Citera
2009-12-06, 23:03
Medlem
penol700s avatar
Citat:

Jag har bytt OS ett flertal gånger på min Acer och det är inte svårare än på någon annan dator.
Det är du som inte kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in