Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-04-17, 20:39
  #49
Medlem
Jag läste på denna sida att att det är möjligt att få visum på flygplatsen i Teheran. Är det någon som testat detta? http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm
Citera
2014-06-30, 14:45
  #50
Medlem
hasonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patfa85
Jag läste på denna sida att att det är möjligt att få visum på flygplatsen i Teheran. Är det någon som testat detta? http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm

ja min mamma har gjort det föra sommaren
Citera
2014-07-22, 23:16
  #51
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agalf
Vi funderar på att åka till Iran på semester. Men vad krävs i fråga om visum osv? Har läst på lite olika sidor att man ej kan dela hotellrum om man är ett ogift par men samtidigt står det att detta är någonting som de flesta hotell har överseende med.

Hur är det med biluthyrning? Sökte på internet men hittade väldigt lite.

All information om Iran tas tacksamt emot!
Rekommenderar att du inte kör bil i Iran.
Citera
2014-07-26, 11:19
  #52
Medlem
Trampledunderfoots avatar
Hejsan, planerar en ev. resa genom Iran. Kommer åka in från Turkiet å ut till Turkmenistan. Finns viss info o att det går att få ett visum enkelt i Trabzon, Turkiet. Många bekräftade fall från andra EU länder men är det någon svensk som lyckats med detta den senaste tiden? Processen skall tydligen vara mycket enklare. Tack på förhand!
Citera
2014-07-26, 17:41
  #53
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trampledunderfoot
Hejsan, planerar en ev. resa genom Iran. Kommer åka in från Turkiet å ut till Turkmenistan. Finns viss info o att det går att få ett visum enkelt i Trabzon, Turkiet. Många bekräftade fall från andra EU länder men är det någon svensk som lyckats med detta den senaste tiden? Processen skall tydligen vara mycket enklare. Tack på förhand!
Jag har fått visum till Turkmenistan på konsulatet i Istanbul och ambassaden i Teheran. Mina erfarenheter är ett par år gamla (och inte från Trabzon), men det var inte problemfritt för mig att få visum, arbetsgivarintyg (påskrivet och stämplat), detaljerad resrutt, förhandsbokning av hotell, ordnat visum till nästa land (Uzbekistan) och fan vet allt som krävdes. Fick vänta mer än en vecka dessutom. Sen fick jag dessutom en gång gå igenom en skrattretande amatörmässig "läkarundersökning" vid gränsövergången...
Men det är väl värt besväret, Turkmenistan är verkligen unikt på många sätt...
Citera
2014-07-27, 10:59
  #54
Medlem
Trampledunderfoots avatar
Tack för svar! Som det ser ut nu är min plan att skaffa visum till Kina i Sverige. Skaffa visum till Iran och Uzbekistan i Turkiet och sedan visum till Turkmenistan i Iran...fuck att det ska va så krångligt. Finns inte heller så mkt info om hur ansökningarna går till, hur lång tid de tar och det verkar ändras ofta. Hittade denna sida dock för andra som är intresserade:
http://caravanistan.com/visa/

Kom inte riktigt fram av ditt inlägg men lyckades du få visum till Iran i Turkiet också?


Tack!
Citera
2014-07-28, 20:52
  #55
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trampledunderfoot
Tack för svar! Som det ser ut nu är min plan att skaffa visum till Kina i Sverige. Skaffa visum till Iran och Uzbekistan i Turkiet och sedan visum till Turkmenistan i Iran...fuck att det ska va så krångligt. Finns inte heller så mkt info om hur ansökningarna går till, hur lång tid de tar och det verkar ändras ofta. Hittade denna sida dock för andra som är intresserade:
http://caravanistan.com/visa/

Kom inte riktigt fram av ditt inlägg men lyckades du få visum till Iran i Turkiet också?


Tack!
Jag har lyckats få visum till Iran i Istanbul och Erzurum, jag hade auktoriseringkod färdig så det tog bara 2-3 dagar, konsulatet i Istanbul ligger nära Sultanahmet så det är lätt att ta sig dit. Iranska konsulatet i Erzurum ligger en bra bit utanför stan, men även där bara 2-3 dagars väntan.

Uzbekiskt visum har jag fått på konsulatet i Istanbul och ambassaden i Tehran. Om man har alla papper klara så gäller det att lämna in ansökan på morgonen och hämta visum på eftermiddagen samma dag, gäller både Istanbul och Tehran. Båda ligger långt från centrum, men uzbekiska ambassaden I Tehran ligger nära den Turkmenistans...

Jepp, det är lite krångligt i centralasien med alla papper, men väl värt det...
Citera
2014-07-29, 16:44
  #56
Medlem
Trampledunderfoots avatar
Tack så mycket för svar! Ja, jag ser välidgt mkt fram emot denna resa. Alla som jag snackat med rekommenderar varmt centralasien. Tack igen

Historierna på Thorntree forumet går även att man slipper auktorisationskoden till Iran i Trabzon Turkiet, men ska efterforska detta lite extra innan jag drar såklart...
Citera
2016-07-19, 20:53
  #57
Medlem
Hur är det med visum till Iran om man känner någon som bor där nere, blir visumärendet lättare att få? Kan min vän som bor i Iran göra ansökan om att få mig på besök dit?
Citera
2016-07-20, 19:48
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenanledning
Hur är det med visum till Iran om man känner någon som bor där nere, blir visumärendet lättare att få? Kan min vän som bor i Iran göra ansökan om att få mig på besök dit?

??
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1069702

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback