Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-31, 13:48
  #1
Medlem
timpanis avatar
Bra citat att plocka fram när feminister sägar att feminismen inte alls är manshatisk:

"Män exploaterar kvinnors kärlekskraft" - Gudrun Schyman

"Efter den veckan i september när tre mord har skett, känns det naturligt att utesluta männen från det offentliga rummet." - Ireen von Wachenfeldt, ordförande ROKS

"Jag saknar just den här grundläggande analysen att det ingen slump att det gång efter annan är män som dödar kvinnor och inte tvärtom, absolut inte i samma utsträckning i alla fall." - Ulrika Westerlund, redaktör Bang

"Det handlar om våld mot alla kvinnor, det är samma våld oavsett grupp. Det är mäns våld mot kvinnor som speglar de maktstrukturer vi har i samhället. Detta gäller även i förhållanden mellan homosexuella kvinnor; den som slår är egentligen en man." - Therese Persson, vice ordförande ROKS

"Du är nämligen en del i en våldtäktskultur. Om du inte inser det – att den manliga kulturen, med all sexism, allt förakt för svaghet, all rädsla för motstånd och allt hat mot kvinnors kamp – faktiskt är grunden för våldtäkterna – om du INTE ser din del – så är du en aktiv part i det fortsatta förtrycket." Johan Ehrenberg, ETC

"det är män som våldtar, det är män som begår brotten ... Men ingen vågar ännu peka på förövaren och säga det självklara: 'Där är han. Han är avklädd – och han är man!'" - Zoran Alagic och Dina Evenéus, tidigare medarbetare till f.d. jämställdhetsministern Margareta Winberg,

"Ge alla manliga förövare kvinnliga försvarsadvokater! Och vänd på bevisbördan, tvinga männen att bevisa att tjejen var med på det." - Linda Skugge, Expressen

"Och visst är det underligt att så många kvinnor fortfarande älskar, beundrar eller helt enkelt bara föredrar män, med tanke på vad män gör mot kvinnor." - Margareta Winberg, f.d. jämställdhetsminister

Så länge inte andra ledande feminister går ut och reagerar mot sådana här yttranden måste man utgå från att de är allmängiltiga för feminismen.
Citera
2004-01-31, 14:31
  #2
Medlem
Von Bings avatar
Vad hade hänt om man bytte ut ordet man mot invandrare? Vilka jävla puckon alltså!
Citera
2004-02-01, 20:01
  #3
Medlem
timpanis avatar
Borde vi inte göra en sticky av den här tråden?
Citera
2004-02-02, 17:49
  #4
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Borde vi inte göra en sticky av den här tråden?

Nä, det ska vi inte.

Men skriv du ner länken till den vettja, så kan du ju använda den som referens i ditt debatterande när så krävs om du vill. Detta innebär dock inte att du ska slänga in en länk till detta i varje tråd angående feminism, men det hoppas jag att du inte hade tänkt.

Antar att du skämtade, men svarade ifall så inte var fallet.

Om du skämtade så var vänlig och använd smileys i fortsättningen så inte missförstånd sker, blir enkare för alla då.
Citera
2004-02-02, 17:58
  #5
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Det handlar om våld mot alla kvinnor, det är samma våld oavsett grupp. Det är ]mäns våld mot kvinnor som speglar de maktstrukturer vi har i samhället. Detta gäller även i förhållanden mellan homosexuella kvinnor; den som slår är egentligen en man." - Therese Persson, vice ordförande ROKS


Det där var bland det sjukaste jag hört inom "feminismen"
Citera
2004-02-02, 18:07
  #6
Medlem
T.R.I.C.s avatar
visst är det skönt när folk tar sig tid att citera degenererade människor, verkar som de smarta feministerna väljer att arbeta i det fördolda.
Citera
2004-02-02, 20:30
  #7
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Antar att du skämtade, men svarade ifall så inte var fallet.

Om du skämtade så var vänlig och använd smileys i fortsättningen så inte missförstånd sker, blir enkare för alla då.

Jag skämtade faktiskt!
Citera
2004-02-02, 22:11
  #8
Medlem
Pastor Sulas avatar
Här där jag bor blev en ung kille för några år sedan våldtagen av en medelålders kvinna. Hon gick fri.


Sens moral?
Citera
2004-02-02, 23:09
  #9
Medlem
kaizens avatar
ja vad är sensmoralen?

att kvinnor är onda varelser som utnyttjar unga pojkar?
Citera
2004-02-02, 23:43
  #10
Medlem
/dev/jesuss avatar
Mycket fina citat.

Att extremister kommer med galna uttalanden är naturligtvis inget konstigt, det är ju lixom det som extremister gör. Det anmärkningsvärda med feminismen dock, är att extremisterna inte är extremister, de är mainstream. De här citaten kommer inte från galningar ute i periferin som ingen lyssnar på, dessa uttalanden har gjorts av stora feministiska ikoner som tar en mycket stor plats i debatten.
Citera
2004-02-03, 00:00
  #11
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
De här citaten kommer inte från galningar ute i periferin som ingen lyssnar på, dessa uttalanden har gjorts av stora feministiska ikoner som tar en mycket stor plats i debatten.

Exakt. ROKS är t.ex. remissinstans åt regeringen:

Citat:
[b]land politiker och på departementen är ROKS en aktad organisation. När "våra" frågor lyfts är ROKS en naturlig samtalspartner och remissinstans. Genom det senast valet fick vi flera nya ministrar i regeringen och många nya riksdagsledamöter som vi uppvaktat. Även där upplever jag att ROKS är en organisation man lyssnar på.

http://www.roks.se/kvinnotryck/KT4_03_ireen_1ar.html
Citera
2004-02-04, 00:47
  #12
Medlem
triedis avatar
Ja

Manshat kan aldrig vara rätt, nej inte människohat i ngn form, eller för den delen, hat av ngn levande varelse.

Jag tycker det är synd att en sådan här bild av feminismen lyfts fram. En bild som generaliserar männen, och gör dem skyldiga till en massa förstörande strukturer, vilka både män och kvinnor ligger bakom.
För det är därför det går så trögt för feminismen idag. Det är inte bara män som bromsar, det är kvinnor också. Kvinnor som tycker att det är bekvämare att välja man efter inkomst, och att vinna mark med sitt utseende, ja kanske t o m tjäna pengar på det. Jag vet, för jag har själv utnyttjat de där strukturerna. Med ett "generellt ansett bra utseende", kan man slå sig en bit framåt som kvinna. Och hur bra blir det? I alla fall, min vän, alla feminister är inte sådär. Och de som har sagt saker, likt de du speglar i ditt inlägg, säger ju ibland bra saker också. Försök att lyssna på de delarna. Jag tror inte att Gudrun och Linda hatar män, inte heller tror jag att Johan hatar sig själv.

Jag vet att det finns kvinnor som vill utrota alla xy-märkta människor, men, tack gud, de är inte många.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback