Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-13, 23:36
  #6829
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har precis börjat med en nybörjarkurs för Java och de vill att jag ska skapa ett program som skriver:

*
***
*****
*******
*********
*

Jag skriver System.out.println("*"); och fortsätter så med respektive rads antal *, men skitet säger att jag fortsätter göra fel. Lite hjälp?

http://mooc.cs.helsinki.fi/programmi...1?noredirect=1
"Exercise 3: Spruce".
Liknande uppgift här -> (FB) Omvandla siffror till bokstäver
Citera
2017-03-14, 11:18
  #6830
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har precis börjat med en nybörjarkurs för Java och de vill att jag ska skapa ett program som skriver:

*
***
*****
*******
*********
*

Jag skriver System.out.println("*"); och fortsätter så med respektive rads antal *, men skitet säger att jag fortsätter göra fel. Lite hjälp?

http://mooc.cs.helsinki.fi/programmi...1?noredirect=1
"Exercise 3: Spruce".

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Liknande uppgift här -> (FB) Omvandla siffror till bokstäver

Eller här:
https://www.flashback.org/sok/triangel?sp=1&f=210
Citera
2017-03-14, 21:56
  #6831
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscillation
Vad har du skrivit och vad får du för felmeddelande?

Jag har testat att skriva:
Kod:
public class Spruce {

    public static void main(String[] args) {

        // Write code here
        System.out.println("*");
        System.out.println("***");
        System.out.println("*****");
        System.out.println("*******");
        System.out.println("*********");
        System.out.println("*");
    }

}

Då får jag det här felsvaret: ComparisonFailure: First line wrong expected:<[ ]*> but was:<[]*>

Ha i åtanke att det här är första gången i mitt liv som jag testar på mig programmering.

Jag testade sedan det här:

Kod:
public class Spruce {

    public static void main(String[] args) {

        // Write code here
        System.out.println("*\n***\n*****\n*******\n*********\n*");
      
    }

}

Och då fick jag det här svaret: ComparisonFailure: First line wrong expected:<[ ]*> but was:<[]*>
Citera
2017-03-14, 22:21
  #6832
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har testat att skriva:
Kod:
public class Spruce {

    public static void main(String[] args) {

        // Write code here
        System.out.println("*");
        System.out.println("***");
        System.out.println("*****");
        System.out.println("*******");
        System.out.println("*********");
        System.out.println("*");
    }

}

Då får jag det här felsvaret: ComparisonFailure: First line wrong expected:<[ ]*> but was:<[]*>

Ha i åtanke att det här är första gången i mitt liv som jag testar på mig programmering.

Jag testade sedan det här:

Kod:
public class Spruce {

    public static void main(String[] args) {

        // Write code here
        System.out.println("*\n***\n*****\n*******\n*********\n*");
      
    }

}

Och då fick jag det här svaret: ComparisonFailure: First line wrong expected:<[ ]*> but was:<[]*>

Klistrar jag in det där i eclipse och kör så fungerar det iaf utan problem... Säker på att du kompilerar på rätt sätt och med rätt fil?
Citera
2017-03-14, 22:26
  #6833
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Klistrar jag in det där i eclipse och kör så fungerar det iaf utan problem... Säker på att du kompilerar på rätt sätt och med rätt fil?

Jag använder Netbeans och när jag testar koden så står det "Build successful" i grönt, d.v.s. att det är skrivet rätt men när jag sedan försöker skicka in det genom antingen "Run test locally" eller "Submit" så jävlas programmet och säger att det är fel.
Citera
2017-03-14, 22:31
  #6834
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag använder Netbeans och när jag testar koden så står det "Build successful" i grönt, d.v.s. att det är skrivet rätt men när jag sedan försöker skicka in det genom antingen "Run test locally" eller "Submit" så jävlas programmet och säger att det är fel.

Har du ingen run-knapp eller run-project? Submit har jag ingen aning om vad det gör men "run test" låter som du försöker köra ett test-case och det låter inte riktigt tillämpligt i detta fallet.
Citera
2017-03-14, 23:18
  #6835
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag använder Netbeans och när jag testar koden så står det "Build successful" i grönt, d.v.s. att det är skrivet rätt men när jag sedan försöker skicka in det genom antingen "Run test locally" eller "Submit" så jävlas programmet och säger att det är fel.
Kopiera in den i en vanlig editor, spara som "Spruce.java", leta upp filen i ett vanligt terminalfönster/kommnadotolk och kör "javac Spruce.java" följt av "java Spruce".

Citera
2017-03-16, 21:00
  #6836
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Har du ingen run-knapp eller run-project? Submit har jag ingen aning om vad det gör men "run test" låter som du försöker köra ett test-case och det låter inte riktigt tillämpligt i detta fallet.


Har inte datorn framför mig, men när jag skriver "testar koden" så menade jag att jag tryckte på run. Ifall det funkar så ska man sedan testa det på "run test locally" för att se ifall det jag har skrivit överensstämmer exakt med det uppgiften efterfrågar, för att sedan skicka in det till servern på "submit".

Så rent tekniskt är det inget fel med min kod, jag har dock inte skrivit den exakt som uppgiften kräver. Hur jag ska skriva det vet jag inte. Den här videon förklarar hur det går till:

https://www.youtube.com/watch?v=ZFsg0Uh0UVE&t=209s

Uppgiften hittas här under rubriken "Exercise 3: Spruce":
http://mooc.cs.helsinki.fi/programmi...1?noredirect=1

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kopiera in den i en vanlig editor, spara som "Spruce.java", leta upp filen i ett vanligt terminalfönster/kommnadotolk och kör "javac Spruce.java" följt av "java Spruce".


Ska testa det imorgon.

Jag läste runt på diverse forum i nätet och denna kurs verkade vara väldigt rekommenderad. Men jag är dock intresserad över dina åsikter, hur anser du vore det bästa sättet att lära sig programmering?
__________________
Senast redigerad av SoulAmazin 2017-03-16 kl. 21:02.
Citera
2017-03-16, 23:00
  #6837
Medlem
Nu när du skrivit lite mer så förstår jag vad för tester du kör. Du kör tester mot tjänsten TMC (Test My Code). De har någon typ av enhetstester som testar din kod och det är det du ser. Enhetstesterna är skrivna för att testa väldigt specifika tester med viss indata och viss exakt utdata. Ditt program gör inte exakt som testet förväntar sig och då får du fel.

När du kör den här kursen så verkar de inte gå igenom såna enkla basala saker som java-filer, kompilering, class-filer, köra från kommandorad etc. utan man kastas rakt in i NetBeans. Inget fel på NetBeans, men jag tycker att det är svårt att förstå vad man egentligen håller på med utan att ha gjort de basala övningarna.

Jag tycker att det bästa sättet att lära sig är att skaffa sig en nybörjarbok i Java. Jobba igenom den och göra alla exempel. Efter det har man kommit väldigt långt och förstår det mesta kring grundläggande Java. Efter en sån bok så kör du en sån här kurs och mycket kommer att klarna då.
Citera
2017-03-17, 00:15
  #6838
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Har inte datorn framför mig, men när jag skriver "testar koden" så menade jag att jag tryckte på run. Ifall det funkar så ska man sedan testa det på "run test locally" för att se ifall det jag har skrivit överensstämmer exakt med det uppgiften efterfrågar, för att sedan skicka in det till servern på "submit".

Så rent tekniskt är det inget fel med min kod, jag har dock inte skrivit den exakt som uppgiften kräver. Hur jag ska skriva det vet jag inte. Den här videon förklarar hur det går till:

https://www.youtube.com/watch?v=ZFsg0Uh0UVE&t=209s

Uppgiften hittas här under rubriken "Exercise 3: Spruce":
http://mooc.cs.helsinki.fi/programmi...1?noredirect=1



Ska testa det imorgon.

Jag läste runt på diverse forum i nätet och denna kurs verkade vara väldigt rekommenderad. Men jag är dock intresserad över dina åsikter, hur anser du vore det bästa sättet att lära sig programmering?
Ungefär det som e7andy skriver. Jämför med bilkörning, det kanske inte är så lämpligt att öva fickparkering med en självkörande bil. Vilket ungefär motsvaras av att man kan högerklicka och få metoder gjorda, autokomplettering mm.
Sedan behövs mängdträning. Lägg in "fel" i din fungerande kod och försök begripa varför den inte fungerar. "Laga" koden så att den fungerar trots att "felet" finns kvar.
Citera
2017-03-21, 18:29
  #6839
Medlem
Jag övar inför en tenta och hitta denna gammal uppgift i den förra tentan.
Tyckte den var lite småklurig men har försökt sätta ihop den så gott det gick.
Om någon skulle vilja kasta ihop kod av följande UML och posta här så jag får en bättre blick hur syntaxen faktiskt skrivs vore jag tacksam.
Denna uppgiften skrev jag på papper eftersom det är vad vi skall göra på tentan.


https://minfil.org/95h5y0b0bc/UML_to_Code.png

Ytterligare beskrivning för koden:
mouseClicked(): implement the following: If rightButton was clicked, print out "Right button!" otherwise, print out "Left Button!"
calculateInterest(): this method shall return: the balance * (currentRate+x) where
x = 0.5 for LongTermSavingsAccount and
x = 0.1 for SalaryAccount.
Use an array with correct fixed size for the composition.
Pay attention to visibility of methods and attributes.
__________________
Senast redigerad av Rytve 2017-03-21 kl. 18:32.
Citera
2017-03-21, 18:46
  #6840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag övar inför en tenta och hitta denna gammal uppgift i den förra tentan.
Tyckte den var lite småklurig men har försökt sätta ihop den så gott det gick.
Om någon skulle vilja kasta ihop kod av följande UML och posta här så jag får en bättre blick hur syntaxen faktiskt skrivs vore jag tacksam.
Denna uppgiften skrev jag på papper eftersom det är vad vi skall göra på tentan.


https://minfil.org/95h5y0b0bc/UML_to_Code.png

Ytterligare beskrivning för koden:
mouseClicked(): implement the following: If rightButton was clicked, print out "Right button!" otherwise, print out "Left Button!"
calculateInterest(): this method shall return: the balance * (currentRate+x) where
x = 0.5 for LongTermSavingsAccount and
x = 0.1 for SalaryAccount.
Use an array with correct fixed size for the composition.
Pay attention to visibility of methods and attributes.
Vad har du skrivit hittills då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback