Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-10, 16:25
  #6541
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av React
...
Jag håller med dig om att det är lättare om alla följer samma, men just nu är det inte så tyvärr.

Dom gamla rena 8-bitars teckenseten som ISO-8859-1 - 15 och win-1252 dör snart
Allt nytt måste göras i unicode, t.ex. UTF-8. Allt annat är IMO tjänstefel.

Jag önskar att jag kunde säga att alla använder unicode/UTF-8 om två år,
men jag är tyvärr inte helt säker på det.

Helt klart går det ju åt rätt håll.
Andelen av nätplatser som använde UTF-8, 1/1:
2010: 50,6%
2011: 59,8%
2012: 68,0%
2013: 74,7%
2014: 78,7%
2015: 82,3%
2016: 86,0%

Om trenden håller i sig så kör alla UTF-8 på webben om drygt 3 år.
Jag tvekar inför att kalla Oracle dinosaurie, och jag hoppas att
dom inte tycker att dom är så stora att dom inte behöver bry sig
om omvärlden. En sådan inställning brukar inte sluta bra...
När dom byter standard till UTF-8 måste dom naturligtvis tillhanda-
hålla bra verktyg för de databaskonverteringar som behöver göras
hos de som går över till UTF-8, om dom inte redan har det.

Lite förtydliganden om Oracle
Oracle stöder naturligtvis UTF-8. ISO-8859-1 – ISO-8859-15, m.m.
täcker ju olika språkområden, men inget fungerar internationellt,
som UTF-8.
Oracle rekommenderar unicode om man vill hantera flera språk:
https://docs.oracle.com/database/121...e.htm#NLSPG006
UTF-8 kan sägas vara en unicodeimplementation, även om det
finns fler. Om kinesiska eller japanska är huvudspråk så är
UTF-16 att föredra även om dessa språk hanteras av UTF-8.
Om man inte begär det explicit, så installeras Oracle 12 till att
som default ha den teckenmappning som datorns operativsystem
har. I Sverige kan det vara ISO-8859-1. I Ryssland är det vanligare
med ISO-8859-5, om vi talar ISO-8859.

Java och UTF-8
Jag har bara jobbat med UTF-8 i Java.
Hittade detta, om Java och teckenkodning:
"Since both of these are kind of outside of your control,
it is probably better to explicitly specify an encoding for
all the files your program writes and read. UTF-8 should
work in most cases."


Citera
2016-02-10, 22:46
  #6542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dom gamla rena 8-bitars teckenseten som ISO-8859-1 - 15 och win-1252 dör snart

Lite förtydliganden om Oracle
Oracle stöder naturligtvis UTF-8. ISO-8859-1 – ISO-8859-15, m.m.
täcker ju olika språkområden, men inget fungerar internationellt,
som UTF-8.
Oracle rekommenderar unicode om man vill hantera flera språk:
https://docs.oracle.com/database/121...e.htm#NLSPG006


Förtydligande om ditt förtydligande Det du länkar till är då Oracles databas. Glassfish, jboss, tomcat som är javas applikationsservrar, allihopa stödjer såklart UTF-8 det har det inte varit någon fråga om. Dessa servrar är dock förkonfigurerade till att använda iso-8859-1 vid installation. För de följer w3's rekommendation där iso-8859-1 är rekommenderad som default (se min tidigare länk)
Citera
2016-02-11, 01:43
  #6543
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av React
Förtydligande om ditt förtydligande Det du länkar till är då Oracles databas. Glassfish, jboss, tomcat som är javas applikationsservrar, allihopa stödjer såklart UTF-8 det har det inte varit någon fråga om. Dessa servrar är dock förkonfigurerade till att använda iso-8859-1 vid installation. För de följer w3's rekommendation där iso-8859-1 är rekommenderad som default (se min tidigare länk)

Förtydligande av otydligheter...
Sorry, jag läste ditt tidigare inlägg lite slarvigt. Jag skriver om Java och webben
och du skriver om HTTP 1.1.

Tråden handlar ju om Java, som ofta används till något som ska
presenteras på webben.

Jag råder varje programmerare som har möjlighet att använda unicode
att göra detta. Det innebär oftast UTF-8 i alla programsystem, program
och vid lagring i databas.

Jag råder också var och en som skapar en webbplats att välja unicode,
normalt UTF-8 som teckenkodning på sina webbsidor. De som använder
något annat rekommenderar jag att vid första bästa tillfälle gå över till
unicode.

Förstår jag dig rätt, att du rekommenderar iso-8859-1 i stället för unicode,
i Java och på webben?
Inledningen till den här dialogen var just att ditt inlägg #6538 kunde tolkas
som att du menade att iso-8859-1 kunde jämställas med utf-8 vid
programmering i Java och i webbinnehåll. Jag menar bestämt att utf-8
är överlägset av flera orsaker. Unicode is the future!

Bara en liten detalj: Många namn på personer från Island, Baltikum,
Östeuropa och Sydeuropa går inte att skriva i iso-8859-1. Inte ens
Samiska namn går att skriva.
Det är bara en tidsfråga tills det blir åtal för "hets mot folkgrupp" för
den som använder iso-8859-1!

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-02-11 kl. 01:46.
Citera
2016-02-11, 19:15
  #6544
Medlem
jag rekommenderar ingenting, vart står det att jag rekommenderar det ena över det andra?

utan jag har enbart förklarat först varför han fick frågetecken (han som ställde orginalfrågan).

Sen förklarade jag bara att många använder inte UTF-8 fastän det kanske skulle vara att föredra. Men att exempelvis de servrarna jag räknade upp inte använder som default och varför de inte använder det per default. Alla servrarna som jag nämnt ovan stödjer UTF-8 men att de är inställda så som de är av den anledning de är.

Vad jag själv föredrar spelar ingen roll, men ja jag föredrar UTF-8 men om ett system använder iso-8859-1 så är det inte direkt det första jag gör att sitta och koda om det. Det gör jag bara om jag får betalt.
Citera
2016-02-18, 14:20
  #6545
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Jag håller på med detta gäng av frågor:

http://imgur.com/YHZH5t5

Jag klarar av första två frågorna, typ.

1.

index innebär ju "bara" platsen i själva arrayen, så skriver jag ex. [3] = 2 och redan skapat en array så tilldelar jag vädet på plats 3 i arrayen (läst från 0,1,2...) så att det får värdet 2 istället. Korrekt?

Men förstår inte riktigt frågan.

2.

Int eller double är de jag kan komma på.

hur ska jag egentligen tänka på de andra?

Uppskattar hjälp!
Citera
2016-02-18, 21:27
  #6546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena!

Jag håller på med detta gäng av frågor:

http://imgur.com/YHZH5t5

Jag klarar av första två frågorna, typ.

1.

index innebär ju "bara" platsen i själva arrayen, så skriver jag ex. [3] = 2 och redan skapat en array så tilldelar jag vädet på plats 3 i arrayen (läst från 0,1,2...) så att det får värdet 2 istället. Korrekt?

Men förstår inte riktigt frågan.

2.

Int eller double är de jag kan komma på.

hur ska jag egentligen tänka på de andra?

Uppskattar hjälp!

Första frågan handdlar om vilka typer som kan användas för att välja index i en array. Som du typ säger så är det bara index., men finns andra arrayliknande structurer som tillåter annat.

Du kan göra en array bestående av vilken typ som helst, int, float, objects, osv.

Tredje frågan handlar om på vilka sätt du kan skriva för att skapa en array, t.ex. String [] potatisar, osv, finns några olika sätt.

Fjärde handlar om man kan 'ta bort' en array, lite konstig fråga då du saknar funktioner för att 'ta bort' saker o ting i java, ddock så kommer den så kallade garbage collectorn att frigöra det minnet som används av arrayer när du slutar att använda dem. t.ex. om du skapar en array i en metod och inte använder den utanför metoden, så kommer minnes att avallockeras när du rör dig utanför metoden. Sen kan du ju deklarera en ny array för variablen, o då kommer den GC att leka med den gamla.

Femte, en blandning av fjärde och det du skrev i första. Som sagt så kan du inte 'ta bort' något, bara deklarera om saker o ting. Du kan deklarera index 4 i en array till null eller 42, då tas det gamla värdet bort av GC.

Sexan är enkel då de ger svaret i frågan, dock brukar det komma på engelska i felmeddelandet. Addressera är här lika med att ge ett index i arrayen, så som du skrev i första frågan.


Så, försökte ge lite hjälp o inte alla svar. Men GC'n är en stor del i java o c# där man inte riktigt behöver bry sig om vad man gör. I t.ex. c och c++ behöver man ta bort saker o ting efter sig med 'delete'.
Citera
2016-02-18, 22:02
  #6547
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Första frågan handdlar om vilka typer som kan användas för att välja index i en array. Som du typ säger så är det bara index., men finns andra arrayliknande structurer som tillåter annat.

Du kan göra en array bestående av vilken typ som helst, int, float, objects, osv.

Tredje frågan handlar om på vilka sätt du kan skriva för att skapa en array, t.ex. String [] potatisar, osv, finns några olika sätt.

Fjärde handlar om man kan 'ta bort' en array, lite konstig fråga då du saknar funktioner för att 'ta bort' saker o ting i java, ddock så kommer den så kallade garbage collectorn att frigöra det minnet som används av arrayer när du slutar att använda dem. t.ex. om du skapar en array i en metod och inte använder den utanför metoden, så kommer minnes att avallockeras när du rör dig utanför metoden. Sen kan du ju deklarera en ny array för variablen, o då kommer den GC att leka med den gamla.

Femte, en blandning av fjärde och det du skrev i första. Som sagt så kan du inte 'ta bort' något, bara deklarera om saker o ting. Du kan deklarera index 4 i en array till null eller 42, då tas det gamla värdet bort av GC.

Sexan är enkel då de ger svaret i frågan, dock brukar det komma på engelska i felmeddelandet. Addressera är här lika med att ge ett index i arrayen, så som du skrev i första frågan.


Så, försökte ge lite hjälp o inte alla svar. Men GC'n är en stor del i java o c# där man inte riktigt behöver bry sig om vad man gör. I t.ex. c och c++ behöver man ta bort saker o ting efter sig med 'delete'.

Tack så mycket!
Citera
2016-02-18, 23:04
  #6548
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
1.

index innebär ju "bara" platsen i själva arrayen, så skriver jag ex. [3] = 2 och redan skapat en array så tilldelar jag vädet på plats 3 i arrayen (läst från 0,1,2...) så att det får värdet 2 istället. Korrekt?

Men förstår inte riktigt frågan.
Jag tolkar det som att det är indexets typ som efterfrågas. Om så är fallet så känns int som ett lämpligt svar.
Citera
2016-02-20, 12:37
  #6549
Medlem
Hej,

Jag kan grunderna i Java och skulle vilja bli bättre på det samt lära mig göra appar till android. Min fråga är då bara hur avancerade appar kan jag göra med java? Går det att göra spel i 3D? Kan man göra spel med bra grafik? Har ni några exempel på android appar (spel) som är gjorda med Java?

Mvh
Citera
2016-02-20, 17:59
  #6550
Medlem
Patrik2108s avatar
Till vad behövs new när man deklarerar nya referensvariabler. Plötsligt har man i boken "Java direkt med swing" börjat lämna bort new i vissa deklarationer.

Exempel:
Console cons = System.console();
Scanner sc = new Scanner(System.in);
Calender cal = Calender.getInstance();

Någon som kan bringa lite klarhet i detta?
Citera
2016-02-20, 18:29
  #6551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Till vad behövs new när man deklarerar nya referensvariabler. Plötsligt har man i boken "Java direkt med swing" börjat lämna bort new i vissa deklarationer.

Exempel:
Console cons = System.console();
Scanner sc = new Scanner(System.in);
Calender cal = Calender.getInstance();

Någon som kan bringa lite klarhet i detta?
new används i många språk för att skapa en ny instans av en klass, som i fallet när du skapar ett nytt Scanner-objekt.

System.console() är ett metodanrop på en statisk metod i System-klassen, som returnerar console-objektet för nuvarande JVM. Du skapar alltså inte ett objekt här utan får ett returnerat från console-metoden.

Läs mer om System: https://docs.oracle.com/javase/7/doc...ng/System.html

Calendar.getInstance() är ett metodanrop på en statisk metod i Calendar-klassen som initierar ett kalender-objekt och sätter datum och tid.
Citera
2016-02-20, 19:26
  #6552
Medlem
Patrik2108s avatar
ok. Tackar för svaret. Men jag vill ändå tjafsa lite.
I boken står det angående Console cons = System.console(); att "variabeln cons tilldelas här en referens till ett Console-objekt."
När man i boken introducerar referensvariabler med Hiss h2= new Hiss(); så förklarar man det med "h2 har typen "referens till Hiss""

Det står också att man anropar en metod i fallet med Console men sen talar man ändå om ett Console-objekt. Jag förstår att man anropar en metod men Console-objekt snacket förvirrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback