• 1
  • 2
2009-12-04, 19:16
Medlem
Sugmins avatar
menade för mig som ska skaffa något av dom..
Citera
2009-12-04, 19:24
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugmin
menade för mig som ska skaffa något av dom..

Sedan får du dra egna slutsatser.
Citera
2009-12-05, 02:39
Medlem
Sugmins avatar
har csn kortet.. så jag får ju windows server 2003 så det blir väll det..

http://www.csn-kortet.se/studentraba...vecklarverktyg
Citera
2009-12-05, 09:34
Medlem
Ajaxxs avatar
titta på "Windows Home Server", fungerar ypperligt för mig speciellt med autmatiska backuper etc. men jag vet inte om det går att ha som webserver dock.
Citera
2009-12-05, 10:22
Medlem
Varför inte köra Windows 7 Ultimate eller Enterprise? Dessa har stöd för RDP 7.0 i likhet med Windows server 2008 R2 fast Windows 7 är betydligt enklare i konfigureringen. Dessutom väldigt stabilt. Har kört win7RTM sen september och bootat om 2-3 gånger (pga av säkerhetsuppdateringar) och det funkar superstabilt. Jag kör win 7 enterprise.

Vill du inte lägga ner massvis med tid ser jag ingen anledning till att köra windows server. Jag skulle tippa på att det i så fall är betydligt enklare och mindre tidskrävande att få upp en stabilt gående ubuntu server med de vettigaste prylarna snurrandes.
Citera
2009-12-06, 14:34
Medlem
Sugmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacarias
Varför inte köra Windows 7 Ultimate eller Enterprise? Dessa har stöd för RDP 7.0 i likhet med Windows server 2008 R2 fast Windows 7 är betydligt enklare i konfigureringen. Dessutom väldigt stabilt. Har kört win7RTM sen september och bootat om 2-3 gånger (pga av säkerhetsuppdateringar) och det funkar superstabilt. Jag kör win 7 enterprise.

Vill du inte lägga ner massvis med tid ser jag ingen anledning till att köra windows server. Jag skulle tippa på att det i så fall är betydligt enklare och mindre tidskrävande att få upp en stabilt gående ubuntu server med de vettigaste prylarna snurrandes.

så du röstar på ubuntu eller windows 7?
Citera
2009-12-12, 11:48
Medlem
shazbots avatar
har nyligen gjort om min gamla stationära till en server som kör ubuntu här hemma. Hade aldrig installerat och knappt använt linux innan jag satte upp servern, och i början var det en del pill..

Men man inser snart att ubuntu (och antagligen linux i allmänhet) är en riktig guldgruva. med sudo apt-get kommandon är det väldigt enkelt att installera alla grundläggande grejer du behöver till din server (PHP/mySQL/Apache/olika ftp servrar/SSH server osv). Om du installerar Ubuntu Server Edition får du t.o.m ett val att installera LAMP (linux apache mysql php) server när du installerar operativsystemet.

Det bästa är nog att allt bara fungerar. Om det ska fungera (allt är rätt konfigurerat osv) så fungerar det. Allt är "rakt på sak". Windows krånglar till allt och ptja.. jag har helt enkelt blivit lite av en linux fanboy efter detta

Kör nu servern helt utan grafiskt gränssnitt, och med SSH kan jag enkelt logga in på datorn med telnet var jag än befinner mig. Har ingen ftpserver, men med exempelvis WinSCP är det inga problem att logga in och slänga över filer fram och tillbaka. Torrentflux är också ett ritkigt skönt linuxprogram som ger dig ett webinterface för att söka efter och ladda ner torrents. Många program likt dessa, som bara finns till linux (finns säkert motsvarigheter i windows) gör Linux det självklara valet för mig..

För att summera hur jag känner:
Linux (ubuntu iaf) - allt funkar, gör det inte det är det för att MAN SJÄLV gjort fel.
Windows - man har inte ritkigt koll på vad som händer..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in