har nyligen gjort om min gamla stationära till en server som kör ubuntu här hemma. Hade aldrig installerat och knappt använt linux innan jag satte upp servern, och i början var det en del pill..
Men man inser snart att ubuntu (och antagligen linux i allmänhet) är en riktig guldgruva. med sudo apt-get kommandon är det väldigt enkelt att installera alla grundläggande grejer du behöver till din server (PHP/mySQL/Apache/olika ftp servrar/SSH server osv). Om du installerar Ubuntu Server Edition får du t.o.m ett val att installera LAMP (linux apache mysql php) server när du installerar operativsystemet.
Det bästa är nog att allt bara fungerar. Om det ska fungera (allt är rätt konfigurerat osv) så fungerar det. Allt är "rakt på sak". Windows krånglar till allt och ptja.. jag har helt enkelt blivit lite av en linux fanboy efter detta
Kör nu servern helt utan grafiskt gränssnitt, och med SSH kan jag enkelt logga in på datorn med telnet var jag än befinner mig. Har ingen ftpserver, men med exempelvis WinSCP är det inga problem att logga in och slänga över filer fram och tillbaka. Torrentflux är också ett ritkigt skönt linuxprogram som ger dig ett webinterface för att söka efter och ladda ner torrents. Många program likt dessa, som bara finns till linux (finns säkert motsvarigheter i windows) gör Linux det självklara valet för mig..
För att summera hur jag känner:
Linux (ubuntu iaf) - allt funkar, gör det inte det är det för att MAN SJÄLV gjort fel.
Windows - man har inte ritkigt koll på vad som händer..