Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-04, 10:05
  #1
Medlem
Har märkt att visa övningar känns riktigt jävliga att köra. Om jag tex kör bänkpress eller marklyft så känns det bara jävligt tungt i musklerna när man kör på ordentligt. Men vid benspark (framåt) underarmsövningar och vid viss magträning så känns det som att musklerna ska slitas sönder (en nästan brännande känsla). Känslan försvinner så fort jag avslutar övningen. Min helt amatörmässiga teori är att det har att göra med att i de övningarna så arbetar musklerna både i utförandet och på vägen tillbaka (koncentrisk fas??). Finns det någon som förklara det hela????
Citera
2009-12-04, 11:46
  #2
Medlem
victor.bs avatar
Mjölksyra?
Citera
2009-12-04, 12:48
  #3
Medlem
Snillet spekulerar:

Ben-, buk- och ryggmuskulatur (som jag anser berörs av det du beskriver) är större muskelgrupper än t.ex. biceps, bröstmuskler, etc. vilket resulterar i större mängd mjölksyra.
Citera
2009-12-04, 13:42
  #4
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Snillet spekulerar:

Ben-, buk- och ryggmuskulatur (som jag anser berörs av det du beskriver) är större muskelgrupper än t.ex. biceps, bröstmuskler, etc. vilket resulterar i större mängd mjölksyra.


Så du menar att det inte är mjölksyra?
Citera
2009-12-04, 13:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Har märkt att visa övningar känns riktigt jävliga att köra. Om jag tex kör bänkpress eller marklyft så känns det bara jävligt tungt i musklerna när man kör på ordentligt. Men vid benspark (framåt) underarmsövningar och vid viss magträning så känns det som att musklerna ska slitas sönder (en nästan brännande känsla). Känslan försvinner så fort jag avslutar övningen. Min helt amatörmässiga teori är att det har att göra med att i de övningarna så arbetar musklerna både i utförandet och på vägen tillbaka (koncentrisk fas??). Finns det någon som förklara det hela????

Du beskriver ¨nåt som brukar kallas pump. Helt naturligt, lättare att få (men jag får det i alla) i mindre muskelgrupper och vid högre repititioner.
Citera
2009-12-04, 16:01
  #6
Medlem
Kör du runt 15 reps i varje set? Jag tränar just detta för tillfället och får så när musklerna är helt slut. Bräns väldigt mycket. Får inte alls samma känsla i musklerna när jag tränar tung 5reps eller 8-12 reps.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback