Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-03, 21:25
  #1
Medlem
Just nu springer jag på 13.45, måste förbättra mig minst en minut.

Vad ska jag träna för att klara det så snabbt som det är fysikaliskt möjligt? En del säger att högintensiv intervallträning är bra, men hur länge ska jag springa, hur snabbt, hur länge ska jag vila, ska jag springa i backe? etc.

Är hyggligt tränad i övrigt, så någon viktminskning ska det inte tas hänsyn till.
__________________
Senast redigerad av wolframkarbid 2009-12-03 kl. 21:27.
Citera
2009-12-03, 21:27
  #2
Avstängd
Grizlys avatar
Hur ofta springer du redan?
Citera
2009-12-03, 21:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizly
Hur ofta springer du redan?

Varannan till var tredje dag.
Citera
2009-12-03, 22:14
  #4
Medlem
mxnissens avatar
Du ska träna det du vill bli bra på, i ditt fall 3.000m!
Sen kan du värva detta med både kortare och längre distanser.

Jag personligen hade nog satsat på att springa kanske 4-5 km, på så sätt kommer 3 km kännas ganska kort och snabbt.
Citera
2009-12-03, 22:35
  #5
Medlem
Pyramids avatar
Som vanligt när det kommer till kondition så är intervallträning i stort sett det bästa. Så läs på lite om det och prova!
Citera
2009-12-03, 22:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Som vanligt när det kommer till kondition så är intervallträning i stort sett det bästa. Så läs på lite om det och prova!

Det jag läser beskriver mest allmänt hur det går till, och även om det säkert fungerar också så vore det bra om det fanns någon typ av träningsupplägg för just 3000 meter, lite mer detaljerat.
Citera
2009-12-03, 23:00
  #7
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolframkarbid
Det jag läser beskriver mest allmänt hur det går till, och även om det säkert fungerar också så vore det bra om det fanns någon typ av träningsupplägg för just 3000 meter, lite mer detaljerat.

Här borde en del träningsprogram finnas, www.marathon.se .


Mvh
Citera
2009-12-04, 08:46
  #8
Medlem
Ipwns avatar
Om man inte springer på elitnivå kan man springa ganska mycket snabbare om man har bra sjävldisciplin och kan pressa sig själv till det yttersta. Då jag inte det yttersta att du kommer fram och är anfådd ett par minuter utan att du kommer i mål och faller ihop och gråter blod.

Annars så är det väl bara att fortsätta springa för att förbättra dig. Intervallträning är najs för att få upp konditionen också.
Citera
2009-12-04, 09:05
  #9
Medlem
Intervallträning fungerar nog rätt bra för dig i detta fall.

För överigt börjar jag bli lite mörkrädd över alla trådar som poppar upp där TS vill bli snabb fort. Har de ingen framförhållning eller inser att snabba resultat ofta går hand i hand med skador? Korkat om ni frågar mig.
Citera
2009-12-04, 12:12
  #10
Medlem
Testade att springa 5*45 sekunder uppförs med ca 3 minuter vila. Mot slutet orkade jag bara hålla uppe i ca 30 sekunder. Backarna är ganska branta. Något som bör justeras?
Citera
2009-12-04, 12:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolframkarbid
Testade att springa 5*45 sekunder uppförs med ca 3 minuter vila. Mot slutet orkade jag bara hålla uppe i ca 30 sekunder. Backarna är ganska branta. Något som bör justeras?

Varför sprang du så? Samma sak gäller vid konditionsträning som vid annan träning, du måste tänka igenom vad du gör och varför...Varför sprang du i backe? Varför sprang du 45 sekunder? Varför bara 3 minuter vila? Vad var målet med att intensiteten sjönk för varje intervall?
Citera
2009-12-04, 12:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Varför sprang du så? Samma sak gäller vid konditionsträning som vid annan träning, du måste tänka igenom vad du gör och varför...Varför sprang du i backe? Varför sprang du 45 sekunder? Varför bara 3 minuter vila? Vad var målet med att intensiteten sjönk för varje intervall?

Det gör jag också, men nu vill jag ha tips också utifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback