Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-01-30, 15:25
  #1
Medlem
kasstkniws avatar
Jag har länge sökt efter svaret på denna fråga. Hur lång tid tar det för en F1-bil från 0-100 km/h? Jag har hittat svar för 0-100 miles/h, men jag söker km/h. Någon som vet?
Citera
2004-01-30, 15:29
  #2
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Jag har länge sökt efter svaret på denna fråga. Hur lång tid tar det för en F1-bil från 0-100 km/h? Jag har hittat svar för 0-100 miles/h, men jag söker km/h. Någon som vet?

Det finns ingen exakt siffra, men strax över 2 sekunder skulle jag tro.
Citera
2004-01-30, 15:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det finns ingen exakt siffra, men strax över 2 sekunder skulle jag tro.

Varför skulle det inte finnas en exakt siffra? Men om jag ska tippa så tror jag som Capone, drygt två sekunder.
Citera
2004-01-30, 15:39
  #4
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Varför skulle det inte finnas en exakt siffra? Men om jag ska tippa så tror jag som Capone, drygt två sekunder.

Varör det inte skulle finnas en exakt siffra? Det är ju som att säga "hur snabbt springer en människa?" Alla F1-bilar går inte lika snabbt, och de byggs om för olika banor och förändras från säsong till säsong.

Det beror även på vilka däck de använder, hur mycket bränsle de har i tanken, vem som sitter bakom ratten etc.

EDIT: Man skulle ju kunna anta att man tar den snabbaste bilen med den bästa föraren, och mäter under optimala förhållanden. Men den siffran skulle isåfall inte bli speciellt realistisk eftersom bilen inte är optimerad för att göra bästa tiden 0-100 när man kör tävling.
Citera
2004-01-30, 15:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Varör det inte skulle finnas en exakt siffra? Det är ju som att säga "hur snabbt springer en människa?" Alla F1-bilar går inte lika snabbt, och de byggs om för olika banor och förändras från säsong till säsong.

Det beror även på vilka däck de använder, hur mycket bränsle de har i tanken, vem som sitter bakom ratten etc.

Man skulle ju kunna anta att man tar den snabbaste bilen med den bästa föraren, och mäter under optimala förhållanden. Men den siffran skulle isåfall inte bli speciellt realistisk eftersom bilen inte är optimerad för att göra bästa tiden 0-100 när man kör tävling.

Likförbaskat så finns det siffror på varenda Toytota Corolla om vad den gör 0-100. Det verkar otroligt att det inte skulle finnas statistik på F1 bilarna.
Citera
2004-01-30, 15:47
  #6
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Likförbaskat så finns det siffror på varenda Toytota Corolla om vad den gör 0-100. Det verkar otroligt att det inte skulle finnas statistik på F1 bilarna.

Jo, det finns statistik, men den borde vara per bil och inte generell för hela sporten. Det är ju t.ex ganska stor skillnad mellan Ferraris bilar och t.ex Renault.
Citera
2004-01-30, 15:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jo, det finns statistik, men den borde vara per bil och inte generell för hela sporten. Det är ju t.ex ganska stor skillnad mellan Ferraris bilar och t.ex Renault.

Det lär ju inte skilja så många sekunder mellan en Renault och en Ferrari på 0-100....

En Formel 1 Arrows FA 14 från 94 gör 0-200 på 4 sekunder (det kanske kan ge en fingervisning). Fittipaldi körde en sådan.
Citera
2004-01-30, 15:53
  #8
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Det lär ju inte skilja så många sekunder mellan en Renault och en Ferrari på 0-100....

En Formel 1 Arrows FA 14 från 94 gör 0-200 på 4 sekunder (det kanske kan ge en fingervisning). Fittipaldi körde en sådan.

Hehe, nej, du har rätt i att det inte lär skilja så mycket. Det rör sig troligtvis om hundradelar.

Vilken Fittipaldi var det? Emerson? Christian?
Citera
2004-01-30, 16:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hehe, nej, du har rätt i att det inte lär skilja så mycket. Det rör sig troligtvis om hundradelar.

Vilken Fittipaldi var det? Emerson? Christian?

Det var Christian
Citera
2004-01-30, 19:30
  #10
Medlem
kasstkniws avatar
jo man tackar. det jag ville ha var ändå bara en ungefär siffra. men runt två sekunder låter lite väl fort. men det förstås, den snabbaste sportbilen är/var McLaren F!, blanda inte ihop med F1-bilen, och den tog 0-100 på 3,1 sekunder har jag för mig. men jag har hört att en F1-bil är ganska seg i starten från stillastående. bah, får försöka maila tv4 igen. men där får man ju inga svar.
Citera
2004-02-01, 22:03
  #11
Medlem
El Zorros avatar
Som sagt var så lär det skilja ganska mycket beroende på vilken bana de har o.s.v. man ändrar ju utväxling och liknande. Vad har du fått fram för tid på 0-100 mph om man får fråga samt vilken bil gäller det?
Citera
2004-02-01, 22:08
  #12
Medlem
ksvs avatar
Jag läste någonstans att 0 - 200 - 0 rörde sig om ca. 7 sekunder.
5 sek för att accellerera och 2 sek för att stanna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback