Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 10:02
  #1633
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Dom verkar ta 99kr/mån för alla hastigheter i 3 månader.
Skrev in gatuadressen de gäller och fick fram ordinarie pris också. Från 250/250 och högre är det bindningstid i 12 månader.
10/10 249kr/mån.
100/100 319kr/mån.
250/100 359kr/mån.
250/250 399kr/mån.
500/100 439kr/mån.
500/500 529kr/mån.
1000/100 549kr/mån.
1000/1000 619kr/mån.

"Tre år i rad, 2014, 2015 och 2016 har vi fått utmärkelse för Sveriges nöjdaste bredbandskunder av SKI, Svenskt Kvalitetsindex."

Bredband2 och Universal Telecom var dom billigaste per månad utan bindningstid, båda tar 238kr/mån för 10/10 och 278kr/mån. för 100/100. Halva priset första 6 månaderna.
Blir troligtvis 100/100 som hastighet.
Hos Universal Telecom stod de att men kunde kombinera med WiFi-router och bredbandstelefoni (vilket säker även går att göra hos dom flesta), men de fanns de ingen prisuppgift.

Om de inte är någon bindningstid så borde man väl kunna testa vilken som helst och säga upp om de inte blir bra. De enda man bränner lär väl va erbjudandet som bara går att använda som ny kund.

Bindningstid är en sak och uppsägningstid en annan. Även om bindningstiden är 0 så brukar uppsägningstiden vara 1 månad.
Citera
2017-11-24, 10:58
  #1634
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Först ville du ha en "gubbrouter" och så drar du till med en värsting. Priset var ju inte dumt heller.
https://www.mediamarkt.se/sv/product...t-1271542.html
Haha jo ja snackade med gubben och försökte förklara att de kunde va värt att lägga någon krona extra för att få nåt bra så drog till med den här
Hade hoppats på att den skulle gått ner lite mer men man får inte bli girig då priset var ok.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bindningstid är en sak och uppsägningstid en annan. Även om bindningstiden är 0 så brukar uppsägningstiden vara 1 månad.
Bindningstid är nåt som är bra att undvika men uppsägningstiden brukar va svårare att komma ifrån. Men 1 månad är de ju på nästan allt man har abonnemang så de får man väl leva med. Lite planering om man vill säga upp så är de ingen katastrof

Lutar nog åt att det blir 100/100 hos Universal Telecom för 278kr/mån och 50% första 6 månaderna.
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-11-24 kl. 11:01.
Citera
2017-11-26, 09:23
  #1635
Medlem
Snabbisens avatar
Det är dags att byta ut routern man fick av BBB med något lite snyggare. Min fundering är om denne skulle klara 250/100 med ovpn.com eller om den är för klen för krypteringen.

https://www.dustinhome.se/product/50...ent=5637146361
Citera
2017-11-27, 17:48
  #1636
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Hej. Nån som vet ifall RouterOS alltid följer med vid köp av en Mikrotik router?

RouterOS med licens är alltid förinstallerad i deras produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Snabbisen
Det är dags att byta ut routern man fick av BBB med något lite snyggare. Min fundering är om denne skulle klara 250/100 med ovpn.com eller om den är för klen för krypteringen.

https://www.dustinhome.se/product/50...ent=5637146361

Jag var inne på deras hemsida och läste samtliga dokument om den där produkten Det står ingenting om VPN i något av dokumenten. Om du behöver OVPN så behöver du troligtvis komplettera med en produkt som har EdgeOS, till exempel Ubiquiti EdgeRouter™ X.

https://www.amplifi.com/
Citera
2017-11-27, 17:54
  #1637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbisen
Det är dags att byta ut routern man fick av BBB med något lite snyggare. Min fundering är om denne skulle klara 250/100 med ovpn.com eller om den är för klen för krypteringen.

https://www.dustinhome.se/product/50...ent=5637146361

På wikidevi står att den finns i flera hårdvaruutföranden, men om de har liknande processor så verkar den för svag. För att klara snabb VPN så behövs kryptoacceleration i hårdvaran eller en snabb processor. AmpliFi HD verkar inte ha något av detta.

https://wikidevi.com/wiki/Ubiquiti_N..._Router_(AFi-R)
Citera
2017-11-30, 00:56
  #1638
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jag kör denna: Jag kör ASUS RT-AC66U
Och jag har aldrig varit nöjdare, kör även med Och jag kör även denna till stationära datorn./

Har 250/100 från BBB
Spelar tunga spel, laddar ner ganska mycket och har aldrig haft problem med denna router.
Men ska du börja koppla in telefonen i router så kanske "operatören" kräver att du även kör deras router.
Det är inga problem och då kan du brygga till tex asusen. Men kan samtidigt kännas onödigt då det fungerar oftast bra med den router man får från Internetleverantören.
Vad kommer du ha för leverantör?
Hur var den att koppla in? (är som sagt ju helt grön på sånt här)
Vad behöver ja hos farsan när ja ska koppla in den, räcker de med appen i mobilen eller bör jag ha med min dator?
Citera
2017-11-30, 12:39
  #1639
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Lutar nog åt att det blir 100/100 hos Universal Telecom för 278kr/mån och 50% första 6 månaderna.

Det låter som du och farsgubben kan behöva kontakta leverantörens support och då rekommenderar jag dig inte att välja Universal Telecom eller något annat skumrask företag.

Utan inbördes ordning tycker jag du ska välja en av följande:
Telia
Ownit
Bredbandsbolaget
Comhem

Om gubben även ska ha IPTV så bör det bli billigare med ovanstående operatörer än Universal Telecom om du bundlar tjänsterna.
Citera
2017-11-30, 12:44
  #1640
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Hur var den att koppla in? (är som sagt ju helt grön på sånt här)
Vad behöver ja hos farsan när ja ska koppla in den, räcker de med appen i mobilen eller bör jag ha med min dator?

Routern är mellan segment+, bra och driftsäker. Du ansluter en kabel från "fiberdosans" (konvertern) till WAN-porten på routern och ansluter en dator till routern. Troligtvis kommer du sedan automatiskt komma till en inställningsguide i routern. Oftast är det så enkelt som att bara trycka "nästa" ett par gånger sedan är du igång.

Du behöver aldrig vara orolig för att göra fel, du kan alltid återställa routern till fabriksinställningar
Citera
2017-11-30, 14:57
  #1641
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Det låter som du och farsgubben kan behöva kontakta leverantörens support och då rekommenderar jag dig inte att välja Universal Telecom eller något annat skumrask företag.

Utan inbördes ordning tycker jag du ska välja en av följande:
Telia
Ownit
Bredbandsbolaget
Comhem

Om gubben även ska ha IPTV så bör det bli billigare med ovanstående operatörer än Universal Telecom om du bundlar tjänsterna.
Nja nu blev de Universal Telecom i alla fall.
Tanken är att börja med att testa grejerna och då vi inte vet hur mycket det kommer att användas är de bra om de är så billigt som möjligt och utan bindningstid.
De du nämner är säkert bättre företag men också dyrare.
Till en början blir det bara fiber för internet och om de blir telefon och tv senare så blir det kanske ett byte av leverantör. Dom här hade inte tv heller utan bara telefon. Nu blev det 6 månader till halva priset utan bindning för att testa så de blir nog bra.
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Routern är mellan segment+, bra och driftsäker. Du ansluter en kabel från "fiberdosans" (konvertern) till WAN-porten på routern och ansluter en dator till routern. Troligtvis kommer du sedan automatiskt komma till en inställningsguide i routern. Oftast är det så enkelt som att bara trycka "nästa" ett par gånger sedan är du igång.

Du behöver aldrig vara orolig för att göra fel, du kan alltid återställa routern till fabriksinställningar
Tack för hjälpen! Var mest fundersam om man behövde dator eller om de gick att få igång med bara appen. Min bärbara dator gick sönder i helgen men kan nog låna en lite äldre bärbar av någon kompis så blir de nog bra
Kabeln till WAN är väl bara vanlig nätverkskabel antar ja och inget special?
Såg någon halvdåligt klipp på Youtube där dom kopplade igång routern men då hade dom även ett modem innan routern... gör den samma sak som "fiberdosan"?


EDIT: Kan ja förbereda nåt med routern hemma på mitt nät innan ja tar den hem till gubben?
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-11-30 kl. 15:29.
Citera
2017-11-30, 15:59
  #1642
Medlem
janwindahls avatar
Sammanfogat "Hjälp att välja router för fiber" med (FB) Köpråd och tips för routers / modem

/Mod
Citera
2017-12-05, 21:50
  #1643
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Nja nu blev de Universal Telecom i alla fall.
Tanken är att börja med att testa grejerna och då vi inte vet hur mycket det kommer att användas är de bra om de är så billigt som möjligt och utan bindningstid.
De du nämner är säkert bättre företag men också dyrare.
Till en början blir det bara fiber för internet och om de blir telefon och tv senare så blir det kanske ett byte av leverantör. Dom här hade inte tv heller utan bara telefon. Nu blev det 6 månader till halva priset utan bindning för att testa så de blir nog bra.

Tack för hjälpen! Var mest fundersam om man behövde dator eller om de gick att få igång med bara appen. Min bärbara dator gick sönder i helgen men kan nog låna en lite äldre bärbar av någon kompis så blir de nog bra
Kabeln till WAN är väl bara vanlig nätverkskabel antar ja och inget special?
Såg någon halvdåligt klipp på Youtube där dom kopplade igång routern men då hade dom även ett modem innan routern... gör den samma sak som "fiberdosan"?


EDIT: Kan ja förbereda nåt med routern hemma på mitt nät innan ja tar den hem till gubben?

Det är lite olika på routrarna om WiFi är igång från början eller om man måste in i routern och ange en SSID och ett lösenord för WiFi. De som är igång direkt får en default SSID som brukar stå på skylt under routern. Det är inte speciellt bra för säkerheten utan man ska helst skapa en egen SSID.
SSID är det du ser på datorn när du ska ansluta till WiFi. Default brukar bli t.ex ASUS123456. Om flera grannar också har ASUS-routrar så blir det svårt att hitta sin egen router.

Oavsett så är det bra med en dator och en nätverkskabel till LAN-port på routern för att göra eventuella inställningar.

Det ska gå att komma igång utan några inställningar alls. Kolla under routern efter default SSID och lösenord. Där kan även stå routerns IP-adress t.ex 192.168.0.1 som behövs om du vill komma åt routerns menyer.

Koppla WAN (internet) uttaget till vägguttaget och slå på routern. På datorn ska du nu kunna se din routers SSID om WiFi är igång. Anslut med lösenordet.

Skulle du inte se någon SSID så ansluter du datorn med kabel till routern. Använd en webläsare och skriv in t.ex 192.168.0.1 i URL fönstret. Då bör du komma till routerns intällningar. Där får du ange användarnamn och lösen. Dessa står kanske under routern eller i annat fall i manualen. Brukar vara admin, admin eller liknande.
Väl inne i menyerna så kan man slå på WiFi och ställa in sin egen SSID och välja lösenord. Man kan även välja annat användarnamn och lösen så ingen obehörig kommer in i routern den vägen.

Visst kan du prova hemma. En snabbtest kan du ju göra med mobilen för att kolla om WiFi är igång. Slå bara på routern utan att ha den inkopplad alls och kolla med mobilen om du ser default SSIDen som står under routern.
Citera
2017-12-06, 00:10
  #1644
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är lite olika på routrarna om WiFi är igång från början eller om man måste in i routern och ange en SSID och ett lösenord för WiFi. De som är igång direkt får en default SSID som brukar stå på skylt under routern. Det är inte speciellt bra för säkerheten utan man ska helst skapa en egen SSID.
SSID är det du ser på datorn när du ska ansluta till WiFi. Default brukar bli t.ex ASUS123456. Om flera grannar också har ASUS-routrar så blir det svårt att hitta sin egen router.

Oavsett så är det bra med en dator och en nätverkskabel till LAN-port på routern för att göra eventuella inställningar.

Det ska gå att komma igång utan några inställningar alls. Kolla under routern efter default SSID och lösenord. Där kan även stå routerns IP-adress t.ex 192.168.0.1 som behövs om du vill komma åt routerns menyer.

Koppla WAN (internet) uttaget till vägguttaget och slå på routern. På datorn ska du nu kunna se din routers SSID om WiFi är igång. Anslut med lösenordet.

Skulle du inte se någon SSID så ansluter du datorn med kabel till routern. Använd en webläsare och skriv in t.ex 192.168.0.1 i URL fönstret. Då bör du komma till routerns intällningar. Där får du ange användarnamn och lösen. Dessa står kanske under routern eller i annat fall i manualen. Brukar vara admin, admin eller liknande.
Väl inne i menyerna så kan man slå på WiFi och ställa in sin egen SSID och välja lösenord. Man kan även välja annat användarnamn och lösen så ingen obehörig kommer in i routern den vägen.

Visst kan du prova hemma. En snabbtest kan du ju göra med mobilen för att kolla om WiFi är igång. Slå bara på routern utan att ha den inkopplad alls och kolla med mobilen om du ser default SSIDen som står under routern.
Tack för bra svar!
Ska troligtvis koppla in den i morgon (om gubben får lite tid över, mycket att göra som pensionär tydligen). Hoppas på att det går enkelt. Tar med mig dator och extra kabel. Har laddat ner app osv så på nåt sätt ska de väl gå hoppas ja. Blev inte att kolla nåt hemma innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback