Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-28, 03:02
  #1381
Medlem
Mannomorths avatar
Vet inte hur jag missade det, tack så mycket för hjälpen PeterNoster.
Citera
2016-06-10, 00:07
  #1382
Medlem
Har max 1300 kr och jag behöver en router med lång räckvidd. Har kollat på Asus ac 66an. Hur lång räckvidd är det på den. Bor på 2 våning med betong väggar.

PS helst ska den finnas i butik webhallen Halmstad
Citera
2016-06-10, 16:09
  #1383
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho*is*
Har max 1300 kr och jag behöver en router med lång räckvidd. Har kollat på Asus ac 66an. Hur lång räckvidd är det på den. Bor på 2 våning med betong väggar.

PS helst ska den finnas i butik webhallen Halmstad

Jag tror ingen router klarar att köra flera våningar med bra fart.
Kabel från router till de olika våningarna och en accesspunkt på varje.
Alternativt en Homepluglösning.


Kollar man dessa tester så är TP-link Archer C9 ett bättre alternativ än ASUS för samma pris.
ASUS 802.11ac Dual-Band Wireless-AC1750 Gigabit Router (RT-AC66U) AC1750: $113 44.8 Mbit/s
TP-LINK AC1900 Dual Band Wireless AC Gigabit Router (Archer C9) AC1900: $113 122.2 Mbit/s

http://www.smallnetbuilder.com/tools...z-dn-c?see=P_D

Jag ställde in 5 GHz download och Location D. Location D är 10,5 meter mellan två våningar och tvärs genom kåken enligt skissen här:

Citat:
Location D: Client in upper level, approximately 35 feet away (direct path) from AP. One wood floor, one lower level sheetrock wall, sheetrock ceiling between AP and Client.

http://www.smallnetbuilder.com/wirel...ucts-revison-7


Location F är 19,5 meter mellan två plan och diagonalt genom kåken:
Citat:
Location F: Client on upper level, approximately 65 feet away (direct path) from AP. Four to five interior walls, one wood floor, one sheetrock ceiling between AP and Client.

Då sjunker Archer C9 till 53 Mbit/s men ASUS når inte ens fram.
Citera
2016-06-19, 13:09
  #1384
Medlem
Ny router, vilken?

Tjena

Tänkte köpa ny router då jag ska få fiber nätverk snart 100/100.

Har kollat på följande router,

https://www.inet.se/produkt/5420057/...8u-ac3100/#spe...

Vad har ni att säga att om denna router? Kan inte själv så mycket om router och nätverk och så. Vill ha en riktigt bra router inget budget.

Routern ska ligga mellan 2000-3500 kr cirka

Med vänliga hälsningar

Mattias
Citera
2016-06-19, 13:26
  #1385
Medlem
dreamtools avatar
Jag sitter själv med en Asus N55U och det är på långa vägar den bästa routern jag någonsin testat. Den är stabil och klarar enkelt stora datamängder, dessutom är det trådlösa nätverket stabilt, även om jag personlien får bättre signalkvalité på 2.4ghz bandet än 5ghz.

N55u är dock modellen med ADSL, så motsvarigheten är idag AC66U om man är ute efter bara en router. https://www.inet.se/produkt/5404610/...-ac1750/#specs
Det som kan vara fint är ju att du även kan koppla in en skrivare till denna router och skriva ut papper från samtliga datorer i hemmet trådlöst, mycket praktiskt. (apple air-print vet jag inte om det stödjer)

Mer pengar än så vet jag inte om du behöver lägga eftersom jag inte själv kan hitta något fel som denna har eller inte klarar. Men det är ju bara min åsikt.
Citera
2016-06-19, 13:52
  #1386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Jag sitter själv med en Asus N55U och det är på långa vägar den bästa routern jag någonsin testat. Den är stabil och klarar enkelt stora datamängder, dessutom är det trådlösa nätverket stabilt, även om jag personlien får bättre signalkvalité på 2.4ghz bandet än 5ghz.

N55u är dock modellen med ADSL, så motsvarigheten är idag AC66U om man är ute efter bara en router. https://www.inet.se/produkt/5404610/...-ac1750/#specs
Det som kan vara fint är ju att du även kan koppla in en skrivare till denna router och skriva ut papper från samtliga datorer i hemmet trådlöst, mycket praktiskt. (apple air-print vet jag inte om det stödjer)

Mer pengar än så vet jag inte om du behöver lägga eftersom jag inte själv kan hitta något fel som denna har eller inte klarar. Men det är ju bara min åsikt.

Har redan den routern du länkade på inet, vill uppgradera.
Citera
2016-06-19, 14:31
  #1387
Medlem
Båda klarar ju 100/100 med råge...

AC66U är t.o.m. snabbare än AC88U med 836 Mbit/s mot 802 Mbit/s på WAN-porten.
AC88U har dock bättre trådlöst, iaf på pappret, hur det blir i verkligheten vet jag inte.
Citera
2016-06-19, 14:44
  #1388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messijh
Har redan den routern du länkade på inet, vill uppgradera.

Okej. Det är sant att en för enkel/gammal (för billig?) router kan försämra bredbandsprestanda, men det betyder inte att det går att FÖRBÄTTRA bandbredden med en dyrare router.

Din nuvarande router är mer än okej för en 100/100 till både tråd-LAN och WiFi med en handfull 'klienter'.

Det som oftast behöver förbättras är nåbarhet via WiFi i olika delar av bostad/lokal/område, men det lyckas sällan via EN bättre/dyrare router. I stället bör man då satsa på (trådanslutna) accesspunkter(AP) på ett eller flera strategiska ställen.

Till det fungerar också din nuvarande router - Möjligen kompletterat med en switch för tillräckligt många uttag.

Vill du absolut byta din router till något bättre, så bör du kolla in MikroTic/RouterBoard - Men då blir du "tvungen" till en insats av kunskap isft pengar.
Citera
2016-06-19, 14:45
  #1389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
J även om jag personlien får bättre signalkvalité på 2.4ghz bandet än 5ghz.
Alla får det, ju högre frekvens desto snabbare går det, men räckvidden blir sämre. Jämför med radiobanden för då vanliga radiokanaler som ligger på ~0.1ghz , når ganska långt innan det blir dåligt men ingen skulle få för sig att ladda ner data via dom då det skulle gå sjukt segt.
Citera
2016-06-19, 15:55
  #1390
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijh
Har redan den routern du länkade på inet, vill uppgradera.
Då vore det ju bra om du updaterar oss med vad det är för fel på den routern så vi kan komma upp med förslag på en annan som täcker upp dina behov.
Är det bara hastigheten som du händer upp dig på så får du gärna kasta pengarna i sjön för en ny plastburk, men till vilken nytta då? Det mer sannorlikt kommer vara internetuppkopplingen som begränsar dig mer än routern i alla fall.
Citera
2016-06-20, 13:54
  #1391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Då vore det ju bra om du updaterar oss med vad det är för fel på den routern så vi kan komma upp med förslag på en annan som täcker upp dina behov.
Är det bara hastigheten som du händer upp dig på så får du gärna kasta pengarna i sjön för en ny plastburk, men till vilken nytta då? Det mer sannorlikt kommer vara internetuppkopplingen som begränsar dig mer än routern i alla fall.

Har inte märkt något fel på den just nu när jag har 24 mbits lins. Mest att jag vill skaffa en ny och den jag länkade verkade schysst kan dock inte så mycket om routers osv mer koll på datorn i sig. Men vad är det för speciellt med denna router som jag länkade ?

Det är en router för företag också så ni vet.

Har ungefär 10 enheter kopplade på routern, 4 med kabel sen 6 st trådlöst.
Citera
2016-06-20, 16:08
  #1392
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijh
Har inte märkt något fel på den just nu när jag har 24 mbits lins. Mest att jag vill skaffa en ny och den jag länkade verkade schysst kan dock inte så mycket om routers osv mer koll på datorn i sig. Men vad är det för speciellt med denna router som jag länkade ?

Det är en router för företag också så ni vet.

Har ungefär 10 enheter kopplade på routern, 4 med kabel sen 6 st trådlöst.

Filtrerade fram ASUS-routrar:
http://www.smallnetbuilder.com/tools...z-dn-c?see=P_D

Visar nedladdningshastighet på 5 GHz-bandet på 10,5 meter.
Du ser att RT-AC66U är inte så värst mycket långsammare än RT-AC88U på långt avstånd.

Teoretiska hastigheter:
RT-AC66U är en AC1750 router.
400 Mbps (2.4 GHz) + 1350 Mbps (5 GHz)
Verklig 44,8 Mbit/s (5 GHz 10,5 meter)

RT-AC88U är en AC3100 router.
1000 Mbps (2.4 GHz) + 2165 Mbps (5 GHz)
Verklig 66,8 Mbit/s (5 GHz 10,5 meter)

Enligt review här så finns det en likadan modell som heter RT-AC3100 som har 4 LAN portar istället för 8 på RT-AC88U. Behöver du 8 LAN-portar?
http://www.smallnetbuilder.com/wirel...outer-reviewed
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback