Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-02, 01:38
  #1
Medlem
Har efter en snabbläsning i faqen och ett par trådar av Axon så har jag lärt mig ganska mycket som jag kommer att använda förhoppningsvis. Är en nybörjare på gym kan man säga om man bortser från när jag tränade i ett halvår på F&S när jag var 17 och gjorde ganska många fel som jag förstått i efterhand. Det jag vill få ut av träning är att först och främst bygga upp min kropp till jobbet som är ganska ansträngande och påfrestande för kroppen, sen vore det inte fel att kunna se bra ut i badbyxor i sommar heller. Men har fortfarande lite tankar och funderingar.

Har varit på gymmet 2 ggr hittills men bara sprungit och kollat in hela lokalen och sett lite på maskinerna och de andra sakerna. Hur ska man lägga upp det? Ska man börja med att gå lite för att sedan öka med någon km i taget? Tänkt om man ska göra som när man gymmar med set och reps. Typ springer/joggar i 4 min 3ggr med någon minuts vila. Eller är det enkelt att man bara springer på löpbandet och cyklar på cykeln?

Jag jobbar mellan 15-00 och gymmar efter jobbet då jag känner att jag inte tror att jag skulle palla med efter ett träningspass. Eller det kanske jag gör om jag följer axons schema och tar det lugnt i början? Min dygnsrytm har det senaste året varit lite konstigt pga nytt arbete och nya vanor. Somnar oftast runt 5-7 på morgonen och går upp vid 14. Om jag gymmar efter jobbet så kanske jag blir så trött att jag somnar tidigare och på så sätt styr upp dygnet lite så man kan göra saker innan jobbet. Vi behöver ju sömn för att bygga upp muskler men är det bättre att somna 8-10 timmar efter man gymmat eller är det bäst inom några timmar?

Det var småfrågor som blev lite längre än jag trodde. Tips och idéer tas tacksamt emot
Citera
2009-12-02, 02:30
  #2
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12
Har efter en snabbläsning i faqen och ett par trådar av Axon så har jag lärt mig ganska mycket som jag kommer att använda förhoppningsvis. Är en nybörjare på gym kan man säga om man bortser från när jag tränade i ett halvår på F&S när jag var 17 och gjorde ganska många fel som jag förstått i efterhand. Det jag vill få ut av träning är att först och främst bygga upp min kropp till jobbet som är ganska ansträngande och påfrestande för kroppen, sen vore det inte fel att kunna se bra ut i badbyxor i sommar heller. Men har fortfarande lite tankar och funderingar.

Har varit på gymmet 2 ggr hittills men bara sprungit och kollat in hela lokalen och sett lite på maskinerna och de andra sakerna. Hur ska man lägga upp det? Ska man börja med att gå lite för att sedan öka med någon km i taget? Tänkt om man ska göra som när man gymmar med set och reps. Typ springer/joggar i 4 min 3ggr med någon minuts vila. Eller är det enkelt att man bara springer på löpbandet och cyklar på cykeln?

Jag jobbar mellan 15-00 och gymmar efter jobbet då jag känner att jag inte tror att jag skulle palla med efter ett träningspass. Eller det kanske jag gör om jag följer axons schema och tar det lugnt i början? Min dygnsrytm har det senaste året varit lite konstigt pga nytt arbete och nya vanor. Somnar oftast runt 5-7 på morgonen och går upp vid 14. Om jag gymmar efter jobbet så kanske jag blir så trött att jag somnar tidigare och på så sätt styr upp dygnet lite så man kan göra saker innan jobbet. Vi behöver ju sömn för att bygga upp muskler men är det bättre att somna 8-10 timmar efter man gymmat eller är det bäst inom några timmar?

Det var småfrågor som blev lite längre än jag trodde. Tips och idéer tas tacksamt emot

1. Jag skulle rekommendera HIIT, Högintensiv intervallträning.

Citat:
"Ett populärt sätt bland kroppsbyggare att öka fettförbränningen under uppbyggnadsperioder är att träna högintensiv intervallträning, s k HIIT (high intensity interval training). Det går ut på att man tränar intervallträning med hög intensitet, vilket i vissa studier har visat sig mycket effektivt på att stimulera fettförbrännande hormoner. En annan fördel är att det är tidsbesparande, då det inte tar så lång tid och det räcker med 3-4 HIIT-pass i veckan för att ge goda resultat. Det är ganska enkelt och ett upplägg kan se ut på följande sätt. Jogga i 30 sekunder och sprinta därefter i 30 sekunder. Därefter joggar du igen och sprintar igen i respektive 30 sekunder. Upprepa i totalt fyra cykler (totalt 4 minuters träning). Därefter kan du jogga en stund som nedvärmning. När du känner att du kan är det bra att öka med en cykel, och kanske ha som mål att öka med en cykel i veckan tills ett pass är ungefär 15 minuter långt. Då lovar jag att din fettförbränning är på topp och att du är vältränad! Många rapporterar också om att denna typ av träning ökar volymen på deras benmuskler, vilket gör det intressant även som muskelbyggande träning."

Artikel skriven av Paulun.

2. Det spelar mig veterligen ingen större roll. Det viktiga är att du varvar ned någon timme efteråt, annars så kan det bli svårt att sova. Vissa tycker dock att det tar ännu längre tid, det är väldigt individuellt.

Det är dock viktigt att du äter någon timme efter att du tränat, snabba kolhydrater är att föredra.



Bör tillägga att jag inte är någon träningsguru och det finns säkert dem som är bättre på detta här på FB än jag.
Citera
2009-12-02, 08:59
  #3
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
1. Jag skulle rekommendera HIIT, Högintensiv intervallträning.



Artikel skriven av Paulun.

2. Det spelar mig veterligen ingen större roll. Det viktiga är att du varvar ned någon timme efteråt, annars så kan det bli svårt att sova. Vissa tycker dock att det tar ännu längre tid, det är väldigt individuellt.

Det är dock viktigt att du äter någon timme efter att du tränat, snabba kolhydrater är att föredra.



Bör tillägga att jag inte är någon träningsguru och det finns säkert dem som är bättre på detta här på FB än jag.
Det man orkar hålla på med längst med högst intensitet är det som är bäst. Och nej, snabba kolhydrater är inte att föredra! Kolla in denna: http://forum.body.se/showpost.php?p=27085&postcount=15

Äta inom rimlig tid är viktigt dock.
Citera
2009-12-02, 17:52
  #4
Medlem
ekwohos avatar
Jag tror snarare om du tränar innan jobbet. så kommer du vara piggare på jobbet, och även få en normal och vettig dyngsryt.
Träning är hårt o slitigt, men man blir jävlig pigg av den ochså efteråt. ifal jag.
jobbar mellan 07,00 - 16,00 tränar runt 5 och alltid piggare o frächare när jag går ifrån gymmet en när jag kom dit. det som är det fina med träning =).

Så försök byt tid, så du kan få vara ute i lite dagsljus även när du inte jobbar =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback