2009-12-01, 18:35
Medlem
Det må vara pinsamt att erkänna men jag blev väldigt förtjust när jag käkade lax med grönskasmedaljonger på IKEA. Kan ni utifrån innehållet lista ut vad det var jag åt och hur jag lagar till detsamma?

Innehållsförteckningen hittar ni här:
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/ike...ronsaksmed.pdf

Och en liten bild här:
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/ike...ed_130x115.jpg

Tack på förhand!
Citera
2009-12-01, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Det må vara pinsamt att erkänna men jag blev väldigt förtjust när jag käkade lax med grönskasmedaljonger på IKEA. Kan ni utifrån innehållet lista ut vad det var jag åt och hur jag lagar till detsamma?
Förstår inte riktigt frågan. Till att börja med så säger du vad du har ätit, för att därpå "presentera" din fråga, dvs vad du har ätit?? Kan du vara snäll och precisera?

~Paul~
Citera
2009-12-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förstår inte riktigt frågan. Till att börja med så säger du vad du har ätit, för att därpå "presentera" din fråga, dvs vad du har ätit?? Kan du vara snäll och precisera?

~Paul~

Ber om ursäkt om jag var oklar

Jag tyckte det jag åt var gott och vill försöka laga till det själv. Allt jag har till min hjälp är innehållsförteckningen här:
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/ike...ronsaksmed.pdf

Min fråga är; kan någon, utifrån innehållsförteckningen, lista ut ungefärligt tillvägagångssätt och ungefärliga proportioner för att laga till det?
Citera
2009-12-01, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Men det står ju exakt vad du har ätit .

Vid sidan av en pocherad laxfilé så har du ätit rullader som består av: Vit fisk (oftast handlar det om torskfisk med vitt kött), gravad lax, broccoli, purjolök, gul lök, ost - oftast smältost, veg. olja, salt, stabiliserande medel - kan vara vad som helst, samt kryddor; körvel, persilja, gräslök, peppar.

Som side dish har du fått morötter i två färger.

Toppingen är en sås bestående av dill och gräslökssås. Ingredienslistan står angiven.

Kan det vara något jag inte fattar?? Förklara gärna!

~Paul~
Citera
2009-12-01, 21:01
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Men det står ju exakt vad du har ätit .

Vid sidan av en pocherad laxfilé så har du ätit rullader som består av: Vit fisk (oftast handlar det om torskfisk med vitt kött), gravad lax, broccoli, purjolök, gul lök, ost - oftast smältost, veg. olja, salt, stabiliserande medel - kan vara vad som helst, samt kryddor; körvel, persilja, gräslök, peppar.

Kan det vara något jag inte fattar?? Förklara gärna!

~Paul~
Stabiliserande medel har som det låter inget med smaken att göra, det är något man tillsätter för att ändra konsistensen i maten. Jag kan tänka mig att det i den här medaljongen är tillsatt för att den ska hålla ihop lite bättre.

Jag förstår inte heller poängen med att visa en innehållslista och sedan fråga efter recept. Du vet ju redan allt som maten innehåller, det är ju bara att sätta igång och laga.
Citera
2009-12-01, 22:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag förstår inte heller poängen med att visa en innehållslista och sedan fråga efter recept. Du vet ju redan allt som maten innehåller, det är ju bara att sätta igång och laga.
Precis detta gjorde mig också väldigt förbryllad.

~Paul~
Citera
2009-12-02, 00:24
Medlem
Det är knappt jag vågar återvända till den här tråden utan att känna mig lite dum Jag funderar på hur man blandar ihop ingredienserna, allra specifikast till medaljongerna.. Blandar man helt enkelt ihop dom, och sedan kör i ugnen? Eller steks dem? Ska man bara ha i grädde tills det blir en formbar massa?
Citera
2009-12-02, 10:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Det är knappt jag vågar återvända till den här tråden utan att känna mig lite dum Jag funderar på hur man blandar ihop ingredienserna, allra specifikast till medaljongerna.. Blandar man helt enkelt ihop dom, och sedan kör i ugnen? Eller steks dem? Ska man bara ha i grädde tills det blir en formbar massa?
Jaha, fattar vad du menar. När det gäller laxen så lägger man på en klick av den nämnda fyllningen och helt enkelt rullar ihop det. Därefter pocheras det i ånga och sedan trancheras.

Medaljongerna sjuds med största sannolikhet i grädden. Jag måste säga att jag inte förstår varför de kallar det för medaljonger när det enligt bild handlar om helt vanliga gräddkokta grönsaker.

~Paul~
Citera
2009-12-02, 16:45
Medlem
Okej, tack

http://1.bp.blogspot.com/_mVIQuqMLvt...h/DSCF1918.jpg

Där är en större bild (som inte ger rätten rättvisa riktigt, men ändå).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in