Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-01, 17:22
  #1
Medlem
Hej FB.

Som rubriken säger så har jag haft stora problem med datorberoende sedan jag slutade träna hockey. Tränade på hög nivå då jag höll på (4ggr i veckan + en dag bara fysik + en dag match)

Nu har jag tagit upp hockeyn igen och är så otränad man bara kan bli.
Är helt otslagen bara efter uppvärmningsövningar, träningsvärken dagen efter är outhärdlig men de är inget jag inte varit med om tidigare.

Jag tänkte nu lägga upp ett schema här på FB för att jag själv ska kunna se vad jag håller på med och för er att komentera diverse fel jag gör, och fel jag ska undvika att göra.

--------------------------------------------------------------

Måndag: Hockeyträning på is 90min, stretching före och efter.

Tisdag: Snabbgång 4km före frukost

Onsdag: Jogg 6km. Stretching,armhävningar,situps och Borsomhopp = 3 set 10 rep.

Torsdag: Hockeyträning is 90min stretching före efter.

Fredag: Snabbgång 4km före frukost

Lördag: Jogg 6km. Stretching,armhävningar,situps och Borsomhopp = 3 set 10 rep.

Söndag: Eventuellt att jag vilar en dag för att låta musklerna vila.

-----------------------------------------------------------------

Det jag behöver är få upp min kondition igen, bygga benmuskler och äta riktigt. Bor hos min mormor fortfarande och får bra mat här. Men borde jag tänka mycket på hur mycket jag äter? För att gå på magkänslan så äter jag för lite pga min ångest att snabbt tappa vikt.
Men för att bygga muskler är det viktigt att äta "mycket?"

-----------------------------------------------------------------
Mina frågor

1 Är det på tiden jag köper mig ett gymkort?
2. Tränar jag ner mig om jag är ute och springer FÖR mycket?
3. Att undvika öl/sprit intag första månaderna hjälper mig att behålla min träning bättre, sant eller falskt? (4-5 öl på i veckan med polarna)
4. Hur pass farligt är det att jag nästan spyr av utmattning på hockeyträningarna? Har så mycket vilja inom mig att jag ger det 2-3 vilominuter å sen på det igen

Hoppas på nåt typ av svar iaf av någon som vet vad han pratar om.
Som det funkar nu efter 1½ vecka av mitt schema så känns det så bra i kroppen att jag har svårt att sitta still! Iaf på tisdagar efter min dagliga 4km snabbgång i slingan, träningsvärken försvinner till nästan obefintlighet.

/sorry för felstavningar och sär skrivning
Citera
2009-12-01, 17:26
  #2
Medlem
Caltherions avatar
Du ska ju absolut inte träna så mycket om du nu blivit så otränad,det förstår vem som hellst.. Du kommer bara förstöra din kropp genom att pressa så mycket utan vana..
Citera
2009-12-01, 17:30
  #3
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHLApro
1 Är det på tiden jag köper mig ett gymkort?
2. Tränar jag ner mig om jag är ute och springer FÖR mycket?
3. Att undvika öl/sprit intag första månaderna hjälper mig att behålla min träning bättre, sant eller falskt? (4-5 öl på i veckan med polarna)
4. Hur pass farligt är det att jag nästan spyr av utmattning på hockeyträningarna? Har så mycket vilja inom mig att jag ger det 2-3 vilominuter å sen på det igen


Orkar inte läsa igenom all info då jag har ont om tid men ska besvara dina frågor ändå.
1. Absolut!
2. Vad menar du exakt med "träna ner dig"? Om du menar att du skulle få mindre muskelökning pga av konditionsträning så ja men kom ihåg att hjärtat är kroppens viktigaste muskel och över väger inte ett längre liv maximal muskelökning tycker jag du ska sluta springa.
3. Behålla din träning bättre vetifan du. En sak som är säker att alkohol och träning inte går hand i hand och vill du utvecklas maximalt så måste alkoholen i princip helt uteslutas ur vardagen.
4. Beror på av vilken anledning du får denna spy känsla. Äter du för nära inpå träningen? Äter du för lite innan träning? Eller är du bara helt j*vla slut för du kämpat som en gris? Om det är de sistnämnda är de förmodligen ingen fara men om du äter för nära inpå träningen t.ex. är det kanske dags att sluta med de.
Citera
2009-12-01, 17:56
  #4
Medlem
Okej, ja det är av utmattning jag nästan är påväg att spy.

Så jag borde inte träna för mycket kondition utanför hockeyn alltså, för att "träna ner mig" menar jag att jag utsätter mig för påtok för mycket konditionsträning och bara blir tröttare och tröttare av träningen och inte återhämtar mig till nästa dag.
Citera
2009-12-01, 17:58
  #5
Medlem
Enklast är att läsa trådar och skaffa dig kunskap så du kan göra ett upplägg som passar dig.
Citera
2009-12-01, 18:12
  #6
Medlem
Ja absolut efter några veckor märker jag nog hur jag ska köra. Det jag är orolig för är att jag tränar sönder mig som hände för nått år sedan när jag skulle börja gymma. Vet lixom inte mina gränser. Det bästa vore kanske att börja gymma och få proffetionell hjälp där för det finns alltid att få.
Men jag vill att det ska gå så fort som möjligt, och jag vill verkligen börja på allvar nu när jag hittat glädjen i hockeyn igen!
Citera
2009-12-01, 19:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHLApro
Ja absolut efter några veckor märker jag nog hur jag ska köra. Det jag är orolig för är att jag tränar sönder mig som hände för nått år sedan när jag skulle börja gymma. Vet lixom inte mina gränser. Det bästa vore kanske att börja gymma och få proffetionell hjälp där för det finns alltid att få.
Men jag vill att det ska gå så fort som möjligt, och jag vill verkligen börja på allvar nu när jag hittat glädjen i hockeyn igen!

Jag förstår. Man brukar ta tag i saker i sista stund. Det går långsamt att bygga upp styrka/massa och konditionen tar även den sin tid att bygga upp. Kroppen bygger ju upp sig när man vilar, så du kan inte springa för mycket och samma sak gäller träningen. Om du läser trådar hittar du hur ofta man bör träna kondition och styrketräna, samt hur hårt man bör köra. Det bästa är att du kommer göra framsteg så länge du är aktiv.
Citera
2009-12-01, 19:17
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Ja det är viktigt att äta mycket. Om ett tag kommer du vara i hyffsat bra form igen, det är tufft att komma tillbaka.

Vill man så kan man.

Lycka till!
Citera
2009-12-01, 19:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caltherion
Du ska ju absolut inte träna så mycket om du nu blivit så otränad,det förstår vem som hellst.. Du kommer bara förstöra din kropp genom att pressa så mycket utan vana..

Tycker inte att han tränar så mycket?
Citera
2009-12-01, 22:51
  #10
Medlem
Ok tack för alla tips. Ska läsa vidare på andra trådar och söka info på det viset.
Citera
2009-12-01, 23:21
  #11
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHLApro
Ok tack för alla tips. Ska läsa vidare på andra trådar och söka info på det viset.

Din kropp är ovan vid hård träning, därför är det extra viktigt att du sköter kost och sömn (speciellt om du tränar armhävningar varje dag utan att ge muskeln vila någon dag). Du kanske är en sån person som kan gå in för saker direkt och extremt - utan att tröttna/ge upp, i så fall säger jag grattis och lycka till. Man brukar dock säga att man ska börja lugnt/medeltempo för att inte trötta eller ge upp.
Bra att du vill läsa vidare, jag rekommenderar det! Det är mycket man behöver lära sig om träningen ska gå så bra som möjligt, utan skador och överträning. Det finns även många myter man inte ska gå på (t.ex. "magen kan tränas varje dag för den återhämtar sig snabbare").

MVH

edit: Här har du massa bra:
Kost
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1031085
Träning
https://www.flashback.org/showthread.php?t=889522
Citera
2009-12-16, 05:03
  #12
Medlem
Caltherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denniss
Tycker inte att han tränar så mycket?



Nej men du är skev ! (:
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback