2023-12-13, 19:09
Medlem
Jag hade en särskild filmsnutt att posta om idag då det är på Luciadagen som rånet mot postkontoret inträffar och de två utredarna börjar sin väg mot det dystopiskt slut i Bo Widerbergs Mannen från Mallorca (1984).
Jul handlar mycket om nostalgi och om du minns hur bilar, frisyrer och klädstilen var i början av 1980-talet är den en guldgruva.

Jag gissar det finns någon riktigt dålig Wallander eller Beck (Haber-version) där tomten råkar illa ut ?
Så inte bara bästa snutfilm är möjlig att nominerad.

När Kungliga Postverket gick råna på kontanter:
Citera
2023-12-15, 21:18
Medlem
ricardo22s avatar
Den här tråden är ju stendöd. Är det verkligen ingen som har något att tipsa om? Någon som har hittat en gömd pärla eller en film som har kommit ut de senaste 5-10 åren?
Citera
2023-12-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Den är ju så fruktansvärt usel. Finns det verkligen folk som på riktigt tycker den är bra och rolig?
den är fantastisk 😅
Citera
2023-12-25, 21:27
Medlem
Patrik2108s avatar
You've Got Mail (1998)
https://www.imdb.com/title/tt0128853...1?ref_=nv_sr_1

Utspelas delvis på jul och är en lämplig julfilm. Småmysig och anständig. Gav 7/10 i betyf för nåt år sen i en annan tråd.
Citera
2024-12-12, 14:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Anser ni Lida(Misery 1990) vara en julfilm? Jag goolgade och det verkar vara skilda meningar. Jag har låtit mig minnas att de senaste gångerna jag sett den har varit i juletider, minns inte om det varit på linjär-tv eller man sett på dvd e dyl.
Citera
2024-12-12, 14:34
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Anser ni Lida(Misery 1990) vara en julfilm? Jag goolgade och det verkar vara skilda meningar. Jag har låtit mig minnas att de senaste gångerna jag sett den har varit i juletider, minns inte om det varit på linjär-tv eller man sett på dvd e dyl.
Jag skrev liknande i Die Hard-tråden, och kan ta det här också...

Det beror väl på hur man definierar julfilm tänker jag.
Är det en julfilm bara för att det utspelar sig under julen? Eller ska det vara en mysig julkänsla i filmen med julpynt, tomtar, julstämning och allt som hör till? Eller något annat?

Jag skulle inte klassa Misery som en julfilm, då jag vill ha den mysiga julkänslan för att jag ska se det som en julfilm.
Home Alone och Christmas Vacation är för mig julfilmer.

Silent Night, Deadly Night utspelar sig under julen, huvudpersonen går runt i tomtedräkt, och på vissa håll är det en viss julstämning. Men jag får svårt att klassa det som "julfilm" ändå, då den saknar det där riktigt mysiga. Dock är det en bra film jag gärna ser i juletid oavsett.

Men som sagt, det där är ju subjektivt. Man kan definiera julfilm på olika sätt.
Citera
2024-12-12, 23:08
Medlem
Gosifs avatar
Päron till farsa firar jul är en riktigt bra film som vi ser varje år och samma med jultomten från 94 med bl.a Tim Allen!
Citera
2024-12-12, 23:11
Medlem
Peppermills avatar
Bad Santa (både ettan och tvåan) är ju givna att se runt jul.
Citera
2024-12-15, 11:53
Medlem
Oakenshields avatar
The Bells of St Mary's (1945)

För den som uppskattar klassiska filmer. Bing Crosby, Ingrid Bergman.
Citera
2024-12-18, 00:09
Medlem
ricardo22s avatar
Den här tråden är så deprimerande. Just den här tråden visar på ett klart och tydligt sätt hur dött Hollywood är. Vi har möjligheten att rada upp nya härliga filmer , men det enda vi gör är att nämna filmer som är 20-40 år gamla.

Kan vi inte få en enda julfilm eller julserie som inte är helt värdelös?

Det är alltid intressant att jämföra tidsepoker.

1990-1996= Sunes jul, ensam hemma, ensam hemma 2, the nightmare before christmas, Santa clause, Jingle all the way, Mysteriet på Greveholm.

2018-2024= .....?
Citera
2024-12-19, 22:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Den här tråden är så deprimerande. Just den här tråden visar på ett klart och tydligt sätt hur dött Hollywood är. Vi har möjligheten att rada upp nya härliga filmer , men det enda vi gör är att nämna filmer som är 20-40 år gamla.

Kan vi inte få en enda julfilm eller julserie som inte är helt värdelös?

Det är alltid intressant att jämföra tidsepoker.

1990-1996= Sunes jul, ensam hemma, ensam hemma 2, the nightmare before christmas, Santa clause, Jingle all the way, Mysteriet på Greveholm.

2018-2024= .....?
Men det är ju ett uttömt tema. Det finns säkert minst 1000 julfilmer gjorda. Klart risken är att nya försök blir skit.

Kolla efter andra länders julfilmer. Kanske finns bra saker du har missat.
Citera
2024-12-19, 23:04
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Fatman och Violent Night är två helt ok julfilmer med lite våld, mord och blod i. Båda filmerna handlar om jultomten så är absolut julfilmer.

Annars har man hunnit kolla in Bad Santa som jag själv anser är en av de bästa julfilmerna. Tvåan är ok men håller inte riktigt samma klass. Billy Bob är fan kung när det kommer till att spela slusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in