2019-11-04, 12:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Såklart, men kanske också börjat tröttna på julen..? Jag har blivit så gammal nu, att tiden går så fort, att jag ibland tänker att jag ska börja hoppa över varannan jul, kanske. För att det blir för tjatigt, för ofta!

Så kan jag också känna ibland. Är egentligen ingen julälskare, men gillar film. Men det finns ju julfilmer för alla smaker. Finns ju filmer som utspelar sig kring jul, men som inte är särskilt julaktiga. Vissa av dessa filmer har delat in folk i två läger, när de diskuterar huruvida det är en julfilm eller inte. Tänker exempelvis på Die Hard. Sådana filmer kanske skulle passa dig bättre om du ändå vill se julfilmer?
Citera
2019-11-05, 02:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Så kan jag också känna ibland. Är egentligen ingen julälskare, men gillar film. Men det finns ju julfilmer för alla smaker. Finns ju filmer som utspelar sig kring jul, men som inte är särskilt julaktiga. Vissa av dessa filmer har delat in folk i två läger, när de diskuterar huruvida det är en julfilm eller inte. Tänker exempelvis på Die Hard. Sådana filmer kanske skulle passa dig bättre om du ändå vill se julfilmer?

Nej, ska det vara julfilm så ska det vara julfilm! Med massor av julstämning. Och det gör Hallmark ofta bra, trots fånig handling. De går all in med överdådiga julmiljöer och -dekorationer. Man kan se de filmerna bara för ytan, det behöver inte vara en originell handling.
Citera
2019-11-09, 13:17
Medlem
Krackhauss avatar
Jag minns en julfilm, en komedi, som jag såg för ett antal år sedan, den gick på tv då runt jul
Handlade om en familj som bodde i ett vanligt amerikanskt villaområde och skulle fira jul. Sen har jag för mig att det skulle hållas en tävling i snögubbsbyggning eller något i den stilen.. minnet sviker lite. Minns det bara i grova drag, inga namn på karaktärer eller så. Det jag kommer ihåg är dock att den var så sjuikt rolig. Fattar inte hur jag inte kan hitta den.. har letat och letat utan framgång. Jag menar, den visades ändå på tv. Det var ingen liten obskyr lågbudget indiefilm. Börjar nästan undra ifall jag verkligen har sett denna film i verkligheten.. skämt åsido, det är verkligen mysko det här.
Senast redigerad av Krackhaus 2019-11-09 kl. 13:19.
Citera
2019-11-09, 20:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Jag minns en julfilm, en komedi, som jag såg för ett antal år sedan, den gick på tv då runt jul
Handlade om en familj som bodde i ett vanligt amerikanskt villaområde och skulle fira jul. Sen har jag för mig att det skulle hållas en tävling i snögubbsbyggning eller något i den stilen.. minnet sviker lite. Minns det bara i grova drag, inga namn på karaktärer eller så. Det jag kommer ihåg är dock att den var så sjuikt rolig. Fattar inte hur jag inte kan hitta den.. har letat och letat utan framgång. Jag menar, den visades ändå på tv. Det var ingen liten obskyr lågbudget indiefilm. Börjar nästan undra ifall jag verkligen har sett denna film i verkligheten.. skämt åsido, det är verkligen mysko det här.

Kom rent spontant att tänka på Deck the Halls (En lysande jul) 2006. Fast där tävlar två grannfamiljer om juldekorationer istället för snögubbar. Kanske inte rätt film, men det kan ändå vara ett tips. Komedifilm med, och jag tyckte den var kul.
Citera
2019-11-09, 21:26
Medlem
Ice Harvest och första Bad Santa.
Klassiker.
Mvh.
Citera
2019-11-11, 21:18
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kom rent spontant att tänka på Deck the Halls (En lysande jul) 2006. Fast där tävlar två grannfamiljer om juldekorationer istället för snögubbar. Kanske inte rätt film, men det kan ändå vara ett tips. Komedifilm med, och jag tyckte den var kul.

Inte rätt film, men tack för tipset. Riktigt mysterium detta.. en film som sändes på tv, runt jul, och jag kan inte för mitt liv hitta den.
Citera
2019-12-13, 19:18
Medlem
VoldosFilms avatar
Klaus på Netflix var riktigt bra. Jag lade till den på min lista över tips på julfilmer här.
Citera
2019-12-13, 21:15
Medlem
Nån som vet varför filmen Home for christmas på netflix är dubbad från norska till engelska. Alltså i sverige kunde de väl visat den på norska med text
Citera
2019-12-16, 16:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Såg en mysig julfilm igår, brittiska The Holly and the Ivy från 1952. Handlar om en präst vars utflugna barn, kusin och svägerskor ska samlas på prästgården och fira jul. Allt outtalat och oförrätter som pyrt under året får sin chans att pysa ut. Ingen Festen direkt, ganska harmlöst på det sättet, men alla inblandade lärde sig något. Välgjord och mysig, där skådeplatsen är en snöig jul på engelska landsbygden.

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0044716/reference.
Citera
2019-12-16, 16:22
Medlem
HuJintaos avatar
Ett päron till farsa firar jul, är ju given så här i juletider. Clark Griswald kan man aldrig få nog utav.
Citera
2019-12-21, 18:27
Medlem
Bästa julfilmen

Vad är era favoriter?
Mina 2 jag ser varje jul är

A pear as dad celebrates christmas
Ett päron till farsa firar jul

Och

Santa is father to all children (svensk film)
Tomten är far till alla barnen

Fyll på med era top 3
Citera
2019-12-21, 18:31
Medlem
Gremlins och Ett päron till farsa(den första, originalet, inte julfilmen) är mina två måstejulfilmer, tror jag sett dom varje jul ända sedan dom kom.

Nu blåser vi snuten gillar jag också som julfilm, och Cannonball. Har antagligen att göra med att dom filmerna kom när jag uppskattade julen som mest.

PS! Tråden ska nog ligga i Listor och Rekommendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in