Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 14:08
  #601
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
The Holiday, romantisk komedi med Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law och Jack Black.

Ett päron till farsa firar jul med Chevy Chase m fl.
Den ska ses!
Citera
2018-12-19, 19:07
  #602
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Har det kommit någon bra de senaste 10 åren? Jag körde slut på julfilmer 2010.

Vilken typ av julfilm vill du se? Jag har sett rätt många filmer från 2010 och senare. Det finns de julfilmer som är mer kärleksfilmer/romantiska filmer. Sedan finns det barnfilmer och familjefilmer (både animerade sådana, samt 'vanliga' filmer). Sedan finns det komedier, skräck osv.
Citera
2018-12-19, 20:08
  #603
Medlem
fintnirs avatar
Gällande filmer med julen som bakgrundsmiljö så bör Three Days of the Condor nämnas. Sen finns ju alla Shane Blacks filmer, men speciellt The Long Kiss Goodnight. The Thin Man från 1934 är också given tillsammans med The French Connection. Även William S Burroughs The Junky's Christmas. Tomtescenen i The City of Lost Children är också klassisk.
Citera
2018-12-19, 23:19
  #604
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vilken typ av julfilm vill du se? Jag har sett rätt många filmer från 2010 och senare. Det finns de julfilmer som är mer kärleksfilmer/romantiska filmer. Sedan finns det barnfilmer och familjefilmer (både animerade sådana, samt 'vanliga' filmer). Sedan finns det komedier, skräck osv.
Allt. De gamla vanliga. Bad santa, Ensam hemma 1 och 2, Elf, Tomten är far till alla barnen. Vad har kommit sen 2010 som är i klass med dem?
Citera
2018-12-20, 03:44
  #605
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Allt. De gamla vanliga. Bad santa, Ensam hemma 1 och 2, Elf, Tomten är far till alla barnen. Vad har kommit sen 2010 som är i klass med dem?

Hmm, jag personligen har svårt för filmer som Bad Santa, Tomten är far till alla barnen och Elf. Bland annat för att komedifilmer inte riktigt är min grej, även om jag har gett dem en chans. Ensam Hemma-filmerna kan visserligen också klassas som komedi, fast för mig så är det mer mysiga familjefilmer. Jag gillar dem (etta och tvåan i alla fall). Men har inte riktigt hittat något i stil med dem. Bara en blek, usel kopia (Alone for Christmas, från 2013. Med hundar istället, men den påminde mig om Ensam Hemma).

Just för att jag inte är så förtjust i komedifilmer, så har jag knappt sett några juliga sådana. Men om du gillade Bad Santa, så borde du nog se Bad Santa 2.
Citera
2018-12-20, 19:58
  #606
Medlem
scraftys avatar
The Man Who Invented Christmas
https://www.imdb.com/title/tt6225520

Nyare julfilm som inte många verkar ha sett.
Citera
2018-12-25, 21:48
  #607
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
One Magic Christmas (1985) är en mycket fin och stämningsfull julfilm som handlar om en ängel (spelad av Harry Dean Stanton) som visar en sönderstressad mor (Mary Steenburg) julens sanna budskap. En av mina julfilmsfavoriter.

Den var bra, kändes annorlunda från många andra julfilmer. Det är nog en julfilm som jag ska se om nästa Jul.
Citera
2019-10-24, 21:09
  #608
Medlem
Spyrrans avatar
Kanske lite tidigt att börja se julfilmer. Men Hallmark ska sända 40 julfilmer i år, med start imorgon. Enligt Hallmarks egna hemsida är det bara 24. Samt första filmen på lördag.

Kan redan nu se några kommande titlar på Netflix. Alltså när jag är inloggad på mitt konto. Handlar om A Christmas Prince: The Royal Baby samt The Knight Before Christmas. Läser man exempelvis här så kommer det komma fler filmer och tv-serier, samt att Stranger Things får en julspecial. Allt borde komma till svenska Netflix också.

Jag kommer att se en del av Netflixs och Hallmarks filmer. Tips på andra nya julfilmer mottages gärna.
Citera
2019-11-03, 19:43
  #609
Medlem
Spyrrans avatar
Har börjat se julfilmer.

Några filmer har varit romantiska komedier, och en film var väl kanske mer ”familjefilm” med romantiska inslag. Tänker på I'll be home for christmas (2016) → https://www.imdb.com/title/tt5860940/. Sedan såg jag en familjefilm i form av Angels in the snow (2015) → https://www.imdb.com/title/tt4480940/

Samtliga filmer är väl vad man kan förvänta sig av den typen av filmer. Alla vet väl hur romantiska filmer brukar vara? Vissa filmer var dock bättre än andra. Speciellt de två som jag nyss nämnde. Jag gillade dem.

Fanns några filmer som lyckades överraska mig. På ett positivt sätt. Jag är så van vid typiska julfilmer. Ni vet, lyckliga familjer som firar jul osv. Lite missöden kanske inträffar, mest för att publiken ska skratta, men ja, överlag en typisk julfilm. Så att se en film där man försöker ordna snö inför jul eller en flicka som bekymrar sig över jesusbarnet i kyrkan, det är liksom annorlunda. Men på ett bra sätt. El Camino Christmas var annorlunda på ett annat sätt.

Snackar om följande filmer:

Solan och Ludvig – jul i Flåklypa (2013) https://www.imdb.com/title/tt2769896/
Angelas jul (2017) → https://www.imdb.com/title/tt7829544/
El Camino Christmas (2017) https://www.imdb.com/title/tt3255590/


Sämst:

Puppy Star Christmas (2018) https://www.imdb.com/title/tt8861786/

Löjlig och överdriven, och innehåller irriterande moment. Vill inte direkt spoila, men en av sakerna som störde mig var att hundar och människor faktiskt kunde tala med varandra. Resten upptäcker ni säkert om ni trots allt väljer att se smörjan.
Citera
2019-11-04, 04:51
  #610
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kanske lite tidigt att börja se julfilmer. Men Hallmark ska sända 40 julfilmer i år, med start imorgon. Enligt Hallmarks egna hemsida är det bara 24. Samt första filmen på lördag.

Kan redan nu se några kommande titlar på Netflix. Alltså när jag är inloggad på mitt konto. Handlar om A Christmas Prince: The Royal Baby samt The Knight Before Christmas. Läser man exempelvis här så kommer det komma fler filmer och tv-serier, samt att Stranger Things får en julspecial. Allt borde komma till svenska Netflix också.

Jag kommer att se en del av Netflixs och Hallmarks filmer. Tips på andra nya julfilmer mottages gärna.

Jag tycker att det är för tidigt att börja se julfilmer, men jag ska absolut kolla in tipsen här om en månad eller så! Hallmarks julfilmer är bra för sitt syfte. Inte särskilt intelligenta eller verklighetsförankrade, men de ger den rätta, positiva, hoppfulla julkänslan!

Här tittar vi alltid på antingen "Going my way" med Bing Crosby eller "The Bishop's Wife" med Cary Grant på julafton. Kända och klassiska julfilmer, som av någon anledning inte är så populära just i Sverige.
Citera
2019-11-04, 05:10
  #611
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det är för tidigt att börja se julfilmer, men jag ska absolut kolla in tipsen här om en månad eller så! Hallmarks julfilmer är bra för sitt syfte. Inte särskilt intelligenta eller verklighetsförankrade, men de ger den rätta, positiva, hoppfulla julkänslan!

Här tittar vi alltid på antingen "Going my way" med Bing Crosby eller "The Bishop's Wife" med Cary Grant på julafton. Kända och klassiska julfilmer, som av någon anledning inte är så populära just i Sverige.

Jag tycker också att det egentligen är för tidigt, men så såg jag att Hallmark hade premiär förra helgen. Det är liksom tradition att kolla på Hallmarks julfilmer. Inte alla, men det blir en del varje år. Har även hunnit se en "gammal" Hallmark-film i år. My christmas love (2016). Hallmarks filmer är ju som de är. Inte särskilt intelligenta eller verklighetsförankrade, som du säger. Men de brukar ge bra julstämning. Så jag fortsätter se deras julfilmer varje år. Skäms dock över det, av någon anledning. Så det är liksom mina guilty pleasure-filmer.

Jag råkar vara väldigt förtjust i Cary Grant, men hade inte hört talas om Bishop's wife tidigare. Ska se om jag hittar den någonstans. Gillar Bing Crosbys julsånger, så ska försöka se Going My Way, om jag hittar den.

Jag tror att de är inte är så värst populära för att de folk framförallt är så pass traditionella. Det är samma julfilmer varje år som folk tittar på, eller åtminstone rekommenderar. Många av dem har ett antal år på nacken, men det är inte särskilt många äldre filmer som är populära julfilmer. Kan spontant bara tänka på två stycken. It's a wonderful life och Miracle on 34th Street. Men äldre filmer i allmänhet är väl inte särskilt populära idag? Somliga tycks ju ha svårt för äldre filmer, som exempel.

Det är just för att det är samma gamla julfilmer varenda år, som jag försöker se fler filmer. Bland annat nya filmer (Netflixs originalfilmer, Hallmarks filmer osv), samt andra filmer som jag kan hitta. När du börjar titta på dina julfilmer om någon månad, så har jag säkert hunnit se fler julfilmer
__________________
Senast redigerad av Spyrran 2019-11-04 kl. 05:21.
Citera
2019-11-04, 09:58
  #612
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
När du börjar titta på dina julfilmer om någon månad, så har jag säkert hunnit se fler julfilmer

Såklart, men kanske också börjat tröttna på julen..? Jag har blivit så gammal nu, att tiden går så fort, att jag ibland tänker att jag ska börja hoppa över varannan jul, kanske. För att det blir för tjatigt, för ofta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback