2014-12-20, 02:01
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gremlins är bra, men gillar Home Alone-filmerna mera!

Alla tre är ju crème de la crème, men jag har mer känslor kopplade till just Gremlins. Men alla betyder mycket och är favoriter.
Citera
2014-12-20, 02:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Alla tre är ju crème de la crème, men jag har mer känslor kopplade till just Gremlins.

Själv är det tvärtom för mig!
Citera
2014-12-20, 02:06
Medlem
DEVGRUs avatar
Dessa filmer brukar jag se till jul:

Ett päron till farsa firar jul
The Grinch
Bad Santa
Home Alone 1&2
All I want for Christmas
I'll be home for Christmas
Citera
2014-12-22, 15:25
Medlem
Bert-Ljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEVGRU
Dessa filmer brukar jag se till jul:

Ett päron till farsa firar jul
The Grinch
Bad Santa
Home Alone 1&2
All I want for Christmas
I'll be home for Christmas
Många sköna rullar! Själv brukar jag alltid se Bad Santa och Ensam Hemma när det är jul
Citera
2014-12-22, 21:33
Medlem
fintnirs avatar
Jag har några personliga favoriter som kanske inte principiellt kan klassas som julfilmer per sé, men julen som högtid fungerar ändå som backdrop för historierna (även om den inte fokuseras på). Jag har tidigare i tråden nämnt några av dessa titlarna tidigare, men de tål att nämnas igen.

Fanny och Alexander (1982) av Ingmar Bergman
Brazil (1985) av Terry Gilliam
Lethal Weapon (1987) av Richard Donner
Smoke (1995) av Wayne Wang (Bästa scenen när Harvey Keitel berättar sin julhistoria)
Go (1999) av Doug Liman
Eyes Wide Shut (1999) av Stanley Kubrick
Kiss Kiss Bang Bang (2005) av Shane Black
Eastern Promises (2007) av David Cronenberg
In Bruges (2008) av Martin McDonagh

Kortfilmen av William S Burroughs The Junky's Christmas kan också inflikas.
Senast redigerad av fintnir 2014-12-22 kl. 21:37.
Citera
2014-12-22, 21:48
Medlem
puckots avatar
Jag vill tipsa om komedin "Dutch" med Ed O'neill eller "Styv i korken" som den heter på svenska från 1991. Visserligen ingen julfilm eftersom den handlar om thanksgiving, men den utspelar sig ju i allafall under hösten/vintern, så tycker ändå man får lite julkänsla av filmen. Ni vet Ed O'neill som spelar Al Bundy i komedi-serien Married with children. Även här håller han hög klass och är en väldigt rolig och skön film.

Ed O'neill som spelar den nya pojkvännen till en mamma vars son är en dryg och snobbig liten brat och Dutch som Ed heter i filmen har i uppgift att köra hem honom till thanksgiving och i ett försök att lära känna flickvännens son bättre. Under bilturen så ställer sonen till med hel en del trubbel och djävulskap som gör att dom hamnar i diverse problem i hela tiden som Dutch måste handskas med och sonen visar tydligt att han inte gillar mammas nya pojkvän, vilket leder till att deras relation är rätt strulig till en början så att säga.

Kan verkligen rekommendera den här filmen och har blivit lite av tradition för min del så här under december-månad när jag drar igång mitt film-marathon.

http://www.imdb.com/title/tt0101786/
Senast redigerad av puckot 2014-12-22 kl. 21:50.
Citera
2014-12-22, 21:54
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag vill tipsa om komedin "Dutch" med Ed O'neill eller "Styv i korken" som den heter på svenska från 1991. Visserligen ingen julfilm eftersom den handlar om thanksgiving, men den utspelar sig ju i allafall under hösten/vintern, så tycker ändå man får lite julkänsla av filmen. Ni vet Ed O'neill som spelar Al Bundy i komedi-serien Married with children. Även här håller han hög klass och är en väldigt rolig och skön film.

Ed O'neill som spelar den nya pojkvännen till en mamma vars son är en dryg och snobbig liten brat och Dutch som Ed heter i filmen har i uppgift att köra hem honom till thanksgiving och i ett försök att lära känna flickvännens son bättre. Under bilturen så ställer sonen till med hel en del trubbel och djävulskap som gör att dom hamnar i diverse problem i hela tiden som Dutch måste handskas med och sonen visar tydligt att han inte gillar mammas nya pojkvän, vilket leder till att deras relation är rätt strulig till en början så att säga.

Kan verkligen rekommendera den här filmen och har blivit lite av tradition för min del så här under december-månad när jag drar igång mitt film-marathon.

http://www.imdb.com/title/tt0101786/
Ditt inlägg fick mig att tänka på Ford Fairlane, också en film med Ed i en roll, liten roll men han gör den bra(Booty Time, Booty Time). Den passar fint på julen.

https://www.youtube.com/watch?v=niU4qb8EnM4
Citera
2014-12-22, 22:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Fanny och Alexander (1982) av Ingmar Bergman
Brazil (1985) av Terry Gilliam
Lethal Weapon (1987) av Richard Donner
Smoke (1995) av Wayne Wang (Bästa scenen när Harvey Keitel berättar sin julhistoria)
Go (1999) av Doug Liman
Eyes Wide Shut (1999) av Stanley Kubrick
Kiss Kiss Bang Bang (2005) av Shane Black
Eastern Promises (2007) av David Cronenberg
In Bruges (2008) av Martin McDonagh

Högt och lågt, men de bra filmerna väger över de dåliga!
Citera
2014-12-22, 22:22
Medlem
fintnirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Högt och lågt, men de bra filmerna väger över de dåliga!

Har du några egna att bjuda på?
Citera
2014-12-23, 02:25
Medlem
Päron till farsa filmerna är givna under julen. Får en trevlig julkänsla med dessa filmer då det har blivit en tradition att kolla på dom under julen.
Citera
2014-12-23, 11:37
Bannlyst
Bad Santa är den bästa julfilmen.

Jag har sett den varje julafton i 5 år nu så imorgon blir det att sätta på den och ta några goda julöl. Billy Bob Thornton är så jävla bra i den filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0307987/?ref_=fn_al_tt_1
Senast redigerad av Warcrux 2014-12-23 kl. 12:00.
Citera
2014-12-23, 13:23
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrux
Bad Santa är den bästa julfilmen.

Jag har sett den varje julafton i 5 år nu så imorgon blir det att sätta på den och ta några goda julöl. Billy Bob Thornton är så jävla bra i den filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0307987/?ref_=fn_al_tt_1

Måste hålla med där, det blir ingen julafton utan Bad Santa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in