B-O GAVNE AVGER LÄGESRAPPORT.
-Ja alltså signaturen ”Cold dead hands” begär ju en lägesrapport här ovan. Och visst har jag då, att fullgöra detta, som jag ju har gett mig in på tråden. …oaktat att det blev en jädrans jobbig (=psykiskt pressande) tråd: först med hur Fille hade blivit behandlad, sen med moderator som inte gillar att man reagerar mot dåliga inlägg. Men jag har nu fått ett trevligt brev från moderater, däri han förklarar sin svåra roll som moderator, att det nu känns lite bättre.
===
Lägesrapport om filformat för talböcker: ja alltså först skall vi konstatera, att saken, förhållandet ”talbok”, sannolikt dök som mest upp i tillvaron då mänskligheten hittade på kassetbandspelaren.
Som det ju är ganska enkelt, och billigt, att massproducera inspelade bandspelare kassetter, t.ex. inspelade med någon människas högläsning ur en bok.
Men det är möjligt att det fanns talbok redan i tiden av grammofonskiva, 78:varvare. Som det ju då i alla fall fanns med språkkurser, Linguafon tror jag det hette.
Sedan erinrar jag mig att det också kom bandkassetter med barnsagor.
Å så kom alltså CD-tillvaron på 80-talet. Med musik CD; per digitaliserat ljud. Som man avspelar i en CD-skivspelare apparat.
Och numera kan också avspelas i en dators CD-läsare; tillsammans med resten av olika dator delar.
Där jag inte vet mycket om hur inspelandet var/är, mer än att det förstås handlar om sampling av den ljudanaloga signalen till en digitalsignal: att man gör mätningar av den ljudanaloga signalen, ett visst antal gånger per tidsenhet, som registreras som ett antal datarbitar enligt någon kod.
Men jag vet inte om man för olika CD-skivor, varierar samplings frekvensen, antalet mätningar; för alltså ju fler mätningar man gör ju bättre ljudåtergivning, men med fler databitar som skall finnas på musik CD-skivan. Jag vet inte heller om man för olika skivor har olika data kodning av samplingen.
Jag vet inte om man för olika skivor komprimerar det digitaliserade ljudet.
Alltså när musik CD:n kom på 80-talet tror jag inte att mänskligheten visste så mycket om att kunna komprimera en databitar rad. Och jag har inte hört talas om att när man köper en musik CD, man skall då har välja nån särskild typ inspelnings teknik. …alltså kära vänner som läser detta, -JAG äger varken CD-spelare än någon musik CD skiva.
-Däremot har jag en grammofon, förstärkare och två högtalare och en massa underbar skivor: Glenn Miller, Ni vet Moonlight Serenad, Du är min ende med Lill Lindfors, å White Chrismas med Bing Crosby. Så har jag också Alice Babs och Den olydiga ballongen
Men det är ju full möjligt att man numera, har olika avspelnings tekniker i CD-spelar apparaten. Och att i början av CD:n, finns en signalering om vad för typ inspelning det handlar om.
Och nått typ filformat; alltså jag blir inte riktigt klok på varför vi håller på med särskilda filformat?? Det borde ju räcka med den databitar kodning som digitaliserar med.
Å så förstås, att man numera också kör rent tal per denna CD-skivan. Som, som vi säger ”talbok”.
Med att det finns, förstås, olika inspelningstekniker. Att när det handlar om bara tal, kan man vid digitaliseringen av det analoga ljudet, köra med mycket mindre samplings frekvens; antal mätningar på den analoga ljudsignalen, än som vid musikljud.
Till att det blir ett mindre antal databitar på skivan.
Och då, har jag fått mig berättat, att man med denna tekniken som biblioteken kör med, benämnt ungefär ”Daysy”, kör med betydligt mindre antal databitar än den tekniken som kör med musik CD. Att en talbok med uppläsning av boken Sagan om Ringen, per ”Daysy” är en styck CD-skiva, per musik CD är många skivor.
Å så att man per ”Daysy” –och med den speciella CD spelareapparaten, kan lägga in bokmärken, nästan för varje bokrad av uppläsandet. Där man för musik CD:en kan skilja av bokuppläsandet som man kan skilja av musiken. Alltså ganska grovt.
-Sammanfattningsvis: borde Fille i rubrikinlägget här ovan ha anget vilken talbok som avsågs.
Å så att jag är väldans nyfiken och tar gärna emot redogörelser, av detta som jag ovan nämner, att jag inte vet.