2004-01-29, 11:10
Medlem
Varför låstes min tråd igår?!?!?

Den såg ut så här:
Tjena

Jag fick en talbok i julklapp och nu vill jag få in den i min Mp3-spelare. När jag stoppar in en (av elva) cd-skivor så syns bara 7 filer som är väldigt, väldigt små...det verkar som att de bara länkar till filer som inte syns.
Vet nån hur jag kommer åt hela innehållet och kan konvertera det till mp3? Tips om nåt program som hjälper mig?

/Fille

Det finns fler program att göra detta men än vad det finns höstrån i en Stor höstack på gammelfarbror knuts gård.

Sök på forumet då detta varit uppe många gånger förut!

Tråd kalkad!

/oGGo
Jag har sökt och inte hittat. Om det nu finns så många program och är så lätt att söka så kanske nån kan hjälpa mig med det.
Problemet ligger inte i att omvandla wav-filer till mp3, sådant program har jag. Mitt problem är att jag bara ser några filer som är på 1 kb i Utforskaren som antagligen länkar till större wav-filer...jag undrar hur jag kommer åt o kan se resten av filerna.

//Fille
Citera
2004-01-29, 11:13
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
Sök på forumet då detta varit uppe många gånger förut!
/oGGo

Kan det bli tydligare än så?
Det föds en varje minut...
Citera
2004-01-29, 11:50
Medlem
Raazs avatar
Eftersom du både missat att läsa reglerna så låser jag den här också och ger dig en varning för dålig ton. tänk två gånger innan du postar nästa gång.
Citera
2004-01-29, 12:24
Medlem
Raazs avatar
öppnar denna igen efter pm från Fille. han hade sökt men inte hittat.
Dock ligger varningen för den dåliga tonen kvar.
Citera
2004-01-29, 12:51
Medlem
xatrixs avatar
Fille, testa Easy CD-DA Extractor. Ibland brukar ljudspåren uppträda som .cda filer på Audio-CD,
Citera
2004-01-29, 17:43
Medlem
Tack

Easy CD-DA Extractor var ett mycket bra program som löste mitt problem!

//Fille
Citera
2004-01-31, 09:04
Medlem
RUSKIGT!! –SKRÄMMANDE!!

-Ja alltså jag såg det ju redan i går morse. Och såg om det flera gånger i går. Med att när jag nu vaknar här idag, dyker det upp i huvudet igen. SKRÄMMANDE!! Detta bemötandet som Fille har fått sig på pälsen här.

Först, rakt upp och ned, avsnoppad: ”Tråd kalkad”!! För att Filles fråga …visst har besvarats förr.
–Vad menas med ”kalkad”, alltså i sammanhanget av att stänga en diskussionstråd?? Ni vet som man använder kalk vid järnframställning i masugn eller i jordbruket för att höja ph-värdet.
–Och var finns tidigare svar?? Även jag hittar inget från förr.
Förutom att jag, mycket gammal i gården här på Flashback, knappt kände till Sök-funktionen.
…å så tänker jag på när Jan Axelsson –grundaren och ägaren av Flashback- i Flashbacks begynnelse, verkligen kämpade för Flashback –FÖR YTTRANDEFRIHET!!
-Alltså en tanke att Fille skrev in sin fråga av ren slöhet, att inte först, överhuvudtaget tänka efter, inte söka andra vägar, …känns inte rimlig.

-Å sen, när Fille, i uppenbart ren okunnighet om vad som har hänt med att tråden blev avstängd, skriver igen. Så igen!! rakt upp och ned, avsnoppad.
RUSKIGT!! SKRÄMMANDE!! …rimligen blir nog Jan Axelsson rent chockad, om han får syn på detta.
-Och vad är det för ”den dåliga tonen”, av Frille som nu ligger kvar?? RUSKIGT!! SKRÄMMANDE!! …hoppas Jan Axelssons hjärta klarar av chocken.

===
Och sedan frågan: Om talbok. –Vad är en talbok??
Jo, har jag kämpande frågat mig fram till, är en inläst boktext inspelade dels på en –ljud analog- bandkasset, dels på en –digital- CD i filformatet ….heter det ”Daysy”?? …e´ detta verkligen så känt som strån i en höstack??

Och, lyckades jag efter mycket frågande erfara, att möjligen filformatet ”Daysy” finns på Nätet. Alltså om man nu skall höra boken på en vanligen dator.

Jo nog tycker jag att Fille borde ha redovisat …lite mer än vad som görs för vad det handlar om: Jag fick en talbok i julklapp och nu vill jag få in den i min Mp3-spelare.
–Vad då att få in på MP3-spelare??

Jo jag …tror?? förstå att Frille vill kunna lyssna på boken per en MP3-spelare apparat.
Att han skall läsa av datan på CD:n –i Daysy filformat- per sin dator och sedan föra över datan från datorn till ett MP3-minne -i MP3 filformat- i en MP3-spelare apparat?? Alltså benämnandet ”MP3-spelare” kan ju också handla om bara filformat programmet.

-Kan man göra, hela denna data överföringen, från talboks CD:n till MP3-spelar-minnet, med hjälpa av …ja, vad nu ”Easy CD-DA Extractor” –som xatris tipsar om- är för något?? Min amerikanska är inte så fullödig att jag hänger med i webbsidans redovisningar.
Och var finns filformatet ”Daysy” med här?? För det måste man väl också ha för att kunna tömma talboks CD:n??

Vad menar xatris med: Ibland brukar ljudspåren uppträda som .cda filer på Audio-CD?? Vilka ljudspår??
Avser filändelsen .cda, det filformatet som körs musik på på CD:arna??

…ja alltså om nu Frilles problem här, handlar om vad jag har blivit informerad om –CD med ”Daysy”- av faktiskt flera stycken människor som jag har frågat om saken ”talbok”.
…och tänk att det har tagit drygt 2 timmar att sätta ihop detta inlägget. Det tar alltså en jädrans tid att tänka över sakerna. Men det uppskattar säkert Jan Axelsson.
Och ni vet yttrandefrihet, som Jan Axelsson kämpar för, att kunna yttra sig till många andra, inte bara ställa en fråga till någon.
Citera
2004-01-31, 13:00
Medlem
P R E S S T O P P!! P R E S S T O P P!!

-Alltså jag frågade faktiskt många människor igår om saken talbok. Förvisso mest bibliotekarier men faktiskt också två bokhandelsförsäljare på stan.
Och alla talade de om denna talboken, på kasset och CD, med "Daysy". Alltså rimligen per filformatet "Daysy", vari man kan sätta bokmärken i uppspelningen. Genom någon knapp på uppspelnings apparaten.

-Men alltså nu idag, när jag ändå var inne i en annan bokhandel, så frågade jag om denna talboken. ...och försäljaren kunde erinra sig, också något annat, en möjligen helt vanlig CD, som man kan köpa ...nånstans.
-Och nu, har också bibliotekarierna kommit fram till, att det visst finns sådant.
Men under vilket filformat vet ingen.
Citera
2004-01-31, 13:05
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås

-Alltså jag frågade faktiskt många människor igår om saken talbok. Förvisso mest bibliotekarier men faktiskt också två bokhandelsförsäljare på stan.
Och alla talade de om denna talboken, på kasset och CD, med "Daysy". Alltså rimligen per filformatet "Daysy", vari man kan sätta bokmärken i uppspelningen. Genom någon knapp på uppspelnings apparaten.

-Men alltså nu idag, när jag ändå var inne i en annan bokhandel, så frågade jag om denna talboken. ...och försäljaren kunde erinra sig, också något annat, en möjligen helt vanlig CD, som man kan köpa ...nånstans.
-Och nu, har också bibliotekarierna kommit fram till, att det visst finns sådant.

Ganska ovidkommande eftersom Filles problem är löst, eller hur?
Citera
2004-01-31, 13:08
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
-Å sen, när Fille, i uppenbart ren okunnighet om vad som har hänt med att tråden blev avstängd, skriver igen. Så igen!! rakt upp och ned, avsnoppad.
RUSKIGT!! SKRÄMMANDE!! …rimligen blir nog Jan Axelsson rent chockad, om han får syn på detta.
-Och vad är det för ”den dåliga tonen”, av Frille som nu ligger kvar?? RUSKIGT!! SKRÄMMANDE!! …hoppas Jan Axelssons hjärta klarar av chocken.
Filles inlägg har blivit editerat, troligtvis av honom själv, vilket förklarar att det inte återstår något av hans "dåliga ton".
Citat:

Citat:
Kom med lägesrapport när du fått reda på något nytt.
Citera
2004-02-01, 19:26
Medlem
B-O GAVNE AVGER LÄGESRAPPORT.

-Ja alltså signaturen ”Cold dead hands” begär ju en lägesrapport här ovan. Och visst har jag då, att fullgöra detta, som jag ju har gett mig in på tråden. …oaktat att det blev en jädrans jobbig (=psykiskt pressande) tråd: först med hur Fille hade blivit behandlad, sen med moderator som inte gillar att man reagerar mot dåliga inlägg. Men jag har nu fått ett trevligt brev från moderater, däri han förklarar sin svåra roll som moderator, att det nu känns lite bättre.

===
Lägesrapport om filformat för talböcker: ja alltså först skall vi konstatera, att saken, förhållandet ”talbok”, sannolikt dök som mest upp i tillvaron då mänskligheten hittade på kassetbandspelaren.
Som det ju är ganska enkelt, och billigt, att massproducera inspelade bandspelare kassetter, t.ex. inspelade med någon människas högläsning ur en bok.
Men det är möjligt att det fanns talbok redan i tiden av grammofonskiva, 78:varvare. Som det ju då i alla fall fanns med språkkurser, Linguafon tror jag det hette.
Sedan erinrar jag mig att det också kom bandkassetter med barnsagor.

Å så kom alltså CD-tillvaron på 80-talet. Med musik CD; per digitaliserat ljud. Som man avspelar i en CD-skivspelare apparat.
Och numera kan också avspelas i en dators CD-läsare; tillsammans med resten av olika dator delar.
Där jag inte vet mycket om hur inspelandet var/är, mer än att det förstås handlar om sampling av den ljudanaloga signalen till en digitalsignal: att man gör mätningar av den ljudanaloga signalen, ett visst antal gånger per tidsenhet, som registreras som ett antal datarbitar enligt någon kod.
Men jag vet inte om man för olika CD-skivor, varierar samplings frekvensen, antalet mätningar; för alltså ju fler mätningar man gör ju bättre ljudåtergivning, men med fler databitar som skall finnas på musik CD-skivan. Jag vet inte heller om man för olika skivor har olika data kodning av samplingen.

Jag vet inte om man för olika skivor komprimerar det digitaliserade ljudet.
Alltså när musik CD:n kom på 80-talet tror jag inte att mänskligheten visste så mycket om att kunna komprimera en databitar rad. Och jag har inte hört talas om att när man köper en musik CD, man skall då har välja nån särskild typ inspelnings teknik. …alltså kära vänner som läser detta, -JAG äger varken CD-spelare än någon musik CD skiva.
-Däremot har jag en grammofon, förstärkare och två högtalare och en massa underbar skivor: Glenn Miller, Ni vet Moonlight Serenad, Du är min ende med Lill Lindfors, å White Chrismas med Bing Crosby. Så har jag också Alice Babs och Den olydiga ballongen

Men det är ju full möjligt att man numera, har olika avspelnings tekniker i CD-spelar apparaten. Och att i början av CD:n, finns en signalering om vad för typ inspelning det handlar om.
Och nått typ filformat; alltså jag blir inte riktigt klok på varför vi håller på med särskilda filformat?? Det borde ju räcka med den databitar kodning som digitaliserar med.

Å så förstås, att man numera också kör rent tal per denna CD-skivan. Som, som vi säger ”talbok”.
Med att det finns, förstås, olika inspelningstekniker. Att när det handlar om bara tal, kan man vid digitaliseringen av det analoga ljudet, köra med mycket mindre samplings frekvens; antal mätningar på den analoga ljudsignalen, än som vid musikljud.
Till att det blir ett mindre antal databitar på skivan.
Och då, har jag fått mig berättat, att man med denna tekniken som biblioteken kör med, benämnt ungefär ”Daysy”, kör med betydligt mindre antal databitar än den tekniken som kör med musik CD. Att en talbok med uppläsning av boken Sagan om Ringen, per ”Daysy” är en styck CD-skiva, per musik CD är många skivor.

Å så att man per ”Daysy” –och med den speciella CD spelareapparaten, kan lägga in bokmärken, nästan för varje bokrad av uppläsandet. Där man för musik CD:en kan skilja av bokuppläsandet som man kan skilja av musiken. Alltså ganska grovt.

-Sammanfattningsvis: borde Fille i rubrikinlägget här ovan ha anget vilken talbok som avsågs.
Å så att jag är väldans nyfiken och tar gärna emot redogörelser, av detta som jag ovan nämner, att jag inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in