Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-26, 17:14
  #1
Medlem
Oxygeens avatar
Vad är på väg att hända med Nyköping egentligen? Från att ha varit "lugn" för 5 år sen till en stad där ingen går säker idag, och då menar jag ingen.


Visst, en "storstad" som Nyköping får väll vänja sig med allt skit som troligen ligger i framtidens gång, men hur kommer det sig att allt händer, först nu? Det hade lika gärna kunna hänt för 10-15 år sen. En polis blev mördad (kan läsas med om här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_239435.svd) vilket var en katastrof för Nyköpings poliser när man skulle ta in den psyksjuka snubben som sköt ihjäl polisen. Rasism och Nasism, vilket man iofs tyvär inte kan bli av med, gäckar staden. Det har lugnat ner sig en del men min magkänsla säger att det snart blossar upp igen om några månader/år att rasistsvinen är tillbaka i staden. Nattklubbar som eldas och sprängs hit och dit, nu senast är det nattklubben/baren Tellus som blivit hotade, eldade, vandaliserade, allt inom loppet av ett år, innan Tellus var det BlueMoonBar som eldhärjades och förstördes helt och baren laddes ner. I förrgår, Tisdags, så sprängdes det två "bomber" utanför Karlssons, en affär i likhet med ÖB/RUSTA o liknande, och man hittade en osprängd som man senare skadesköt.


Är det bara jag eller håller Nyköping på att bli det nya Göteborg?
Citera
2009-11-26, 17:19
  #2
Avstängd
Fakkadakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygeen
Vad är på väg att hända med Nyköping egentligen? Från att ha varit "lugn" för 5 år sen till en stad där ingen går säker idag, och då menar jag ingen.


Visst, en "storstad" som Nyköping får väll vänja sig med allt skit som troligen ligger i framtidens gång, men hur kommer det sig att allt händer, först nu? Det hade lika gärna kunna hänt för 10-15 år sen. En polis blev mördad (kan läsas med om här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_239435.svd) vilket var en katastrof för Nyköpings poliser när man skulle ta in den psyksjuka snubben som sköt ihjäl polisen. Rasism och Nasism, vilket man iofs tyvär inte kan bli av med, gäckar staden. Det har lugnat ner sig en del men min magkänsla säger att det snart blossar upp igen om några månader/år att rasistsvinen är tillbaka i staden. Nattklubbar som eldas och sprängs hit och dit, nu senast är det nattklubben/baren Tellus som blivit hotade, eldade, vandaliserade, allt inom loppet av ett år, innan Tellus var det BlueMoonBar som eldhärjades och förstördes helt och baren laddes ner. I förrgår, Tisdags, så sprängdes det två "bomber" utanför Karlssons, en affär i likhet med ÖB/RUSTA o liknande, och man hittade en osprängd som man senare skadesköt.


Är det bara jag eller håller Nyköping på att bli det nya Göteborg?

du har så rätt. min bästa kompis e där ifrån och han drar samma vals som dig. tycker det är synd att en sån fin stad skall gå i spillror!
Citera
2009-11-26, 17:46
  #3
Medlem
aceblacks avatar
Att det håller på att bli det nya Göteborg är väl lite överdrivet, finns väl inga direkta gäng där, förutom Syrianerna då. Finns det några kriminella Mc klubbar?

Brottsligheten i Nyköping har ju gått upp stadigt på sistonde, men det är långt ifrån något extremt...
Citera
2009-11-26, 20:01
  #4
Medlem
Det har skett en klar ökning av antalet grova synliga högprofilbrott i staden men totalt är det ganska lika som förut[1]. Resturangnäringen lider av en uppgörelse mellan två grupper i Eskilstuna och Södertälje men det har alltid förekommit mord och misshandel i staden även om det inte alltid har lämnat SN:s sidor och nått rikspressen. Staden ligger på smidigt avstånd till Stockholms södra förorter så det finns mycket lättillgängligt knark och som vanligt billig sprit i Oxelösund från de polska kolbåtarna. Mordbränderna har varit tydligt riktade mot vissa personer så gemene man har inte behövt oroa sig så tillvida de inte bror granne med fel resturang...

[1] Från mycket säkert källa
Citera
2009-11-26, 22:06
  #5
Medlem
Oxygeens avatar
Så vad du menar är att Oxelösund har ett finger i spelet när det gäller uppgången av brott? Borde inte brotten utföras i Oxelösund då istället?
Citera
2009-11-26, 23:47
  #6
Medlem
_slipknot1_s avatar
Det finns en anledning att oxelösundsbor kallas oxlepundare. Mycket stökiga personer i den "byn"...Polismordet var en ren tillfällighet och skulle kunna hända var som helst. Krogbränderna beror antagligen på närheten till Södertälje och är väl någon form av indrivarverksamhet. Sen är det ju alltid stökigt på helgerna med mycket slagsmål o andra dyl fyllerelaterade brott. Som i de flesta städerna alltså.

Anser nog att den enda stora skillnaden är dessa krogbränder.
"Rasistsvin" är väl lika mycket AFA som ser till att det blir stökigt.
Citera
2009-11-27, 00:13
  #7
Medlem
Rahaats avatar
Ack så okunniga människor, ni vet inte mycket om under livet som existerar i Nyköping? Ni tänker "Nyköping är en liten stad", en liten stad som ligger mitt i skiten. Kriminella kontakterna och "kompis-gängens" kontakter sprider sig till flera städer runt om i Nyköping, främst av allt upp till Stockholm.

Bandidos, HA, Chosen ones, vietnameserna, asir, albaner och så vidare.

Känner ni inte ens någon som har känner någon som är kriminell i Nyköping?
Citera
2009-11-27, 02:03
  #8
Medlem
KidWonderboys avatar
Bortsett från det ökade antalet anlagda bränder så tycker jag att du överdriver lite över hur situationen i Nyköping ser ut. Jag själv har gått i gymnasie där och har vid majoriteten av tillfällena inte lagt märke till något utöver det vanliga, aldrig har jag själv blivit utsatt. Självklart så har det hänt att man ser flera testosteronstinna killar längs med storgatan efter krogen har stängt, men så är det med all säkerhet i alla städer med någorlunda invånartal.

När jag väl är där så spenderas alltid tiden innan utgång i brandkärr, som tydligen ska vara det "värsta" området. Bortsett från de smått uppkäftiga invandrarkillarna och den ibland höga ljudnivån är det en väldigt lugn plats för att vara "värst" ...

Att nazism/rasism börjar växa sig allt större är väl för att det finns en lokal där de vistas i Tystberga... Samtidigt växer väl AFA-anhängarna också i en liknande takt?

Bortsett från brandattentaten så har jag inte hört något om staden då jag inte varit där på säkert ett år, så informera gärna ifall det jag påstår är felaktigt!
Citera
2009-11-27, 05:13
  #9
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahaat
Ack så okunniga människor, ni vet inte mycket om under livet som existerar i Nyköping? Ni tänker "Nyköping är en liten stad", en liten stad som ligger mitt i skiten. Kriminella kontakterna och "kompis-gängens" kontakter sprider sig till flera städer runt om i Nyköping, främst av allt upp till Stockholm.

Bandidos, HA, Chosen ones, vietnameserna, asir, albaner och så vidare.

Känner ni inte ens någon som har känner någon som är kriminell i Nyköping?

Ärligt talat fattar jag fan ingenting av vad du vill få fram.
"under livet"
"kontakter sprider sig till flera städer runt om i Nyköping"

Gör om gör rätt! Jodå, jag har hyfsad koll på de "kriminella".
Citera
2009-11-27, 06:30
  #10
Avstängd
micro113s avatar
Nej, Nyköping håller inte på att förvandlas till gangster stad -- Nyköping har alltid haft sin beskärda del av kriminalitet, och typen har skiftat över tid -- men så mycket värre har det inte blivit bara för att några enstaka händelser fått medie uppmärksamhet.

Det är bara löjligt med rubriker som - ingen går säker -- folk är synnerligen trygga i Nyköping, och ingen är rädd för att gå ut, det finns inga områden man direkt undviker, och man kan låta tonåringar åka på fester på helgen utan att sitta med hjärtat i halsgropen.

En tämligen lugn stad med andra ord - Där tant Agda, eller Lisa 15 år kan gå hem genom stan, ensam, på natten utan större oro för att något skall hända.

Fast visst kan det vara roligt att spekulera i bomberna, och vem som lagt ut dem -- jag chansar på AFA igen.

För det är ju de falangerna som är - AFA och rassar -- plus de som bråkar med krogarna.
Citera
2009-11-27, 06:36
  #11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahaat
Ack så okunniga människor, ni vet inte mycket om under livet som existerar i Nyköping? Ni tänker "Nyköping är en liten stad", en liten stad som ligger mitt i skiten. Kriminella kontakterna och "kompis-gängens" kontakter sprider sig till flera städer runt om i Nyköping, främst av allt upp till Stockholm.

Bandidos, HA, Chosen ones, vietnameserna, asir, albaner och så vidare.

Känner ni inte ens någon som har känner någon som är kriminell i Nyköping?

Jo hej du, det är klart att både Bandidos och HA finns i Nyköping -- vaknade du sen?

Du tror inte det hade gett lite mer utslag i närmiljön när de drabbade samman, bästa kompisar som de är.

Det bor folk som är med HA i Nyköping -- men mig veterligen har de inte etablerat någon avdelning där -- om de har det kan du ju uppge vilken klubb det skulle vara.

Att det bor invandrare i bland annat Brandkärr är riktigt, men det är mest barnfamiljer --- inga gangsterligor faktiskt.

Visst förekommer det kriminalitet -- men det är knappast någon liten gangster stad, eller på väg att bli det.

Varför vill du ge den bilden av staden?
Citera
2009-11-27, 10:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygeen
Så vad du menar är att Oxelösund har ett finger i spelet när det gäller uppgången av brott? Borde inte brotten utföras i Oxelösund då istället?
Nej. Så vitt jag vet så kan också Nyköpingsbor åka till Oxelösund och köpa billig smuggelsprit. Men det är bättre nu än när bilfärjorna gick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback