Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-11-26, 21:50
  #37
Medlem
Kivans avatar
Det är helt upp till dig hur mycket läxor ditt barn ska göra eller om han ska göra några läxor alls, vad skolan säger är irrelevant. Läxorna och betygen i lågstadiet har ingen betydelse för något.
Citera
2009-11-26, 21:51
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Hade han kunnat allting som ett rinnande vatten hade han hunnit göra allt i skolan, vilket i sin tur lett att han inte hade haft några läxor.

Jag vet inte vilken planet du är från. De läxor jag har fått i skolan har varit att man har fått en uppgift som ska utföras, och sen får man ingen tid för att göra det i skolan.
Citera
2009-11-26, 21:55
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är helt upp till dig hur mycket läxor ditt barn ska göra eller om han ska göra några läxor alls, vad skolan säger är irrelevant. Läxorna och betygen i lågstadiet har ingen betydelse för något.

Det där är ett väldigt konstigt synsätt. En läxa som är given av en kompetent lärare är väldigt viktig för barnets utveckling. Det finns saker som man måste sitta ensam med hemma och fundera på för att utvecklas. Det är klart att det är upp till föräldrarna om dom vill att sitt barn ska klara sig bra i livet, men det låter korkat att välja nej på den frågan.

Sen är det även så att skolan kan ta upp att dom inte tycker det är lämpligt att barnet går upp en klass eftersom det inte har lyckats tillgodogöra sig allt som är planerat för den specifika årskursen.
Citera
2009-11-26, 22:16
  #40
Medlem
Kivans avatar
Det är då inte så många läxor som är givande, i alla fall inte när jag gick i skolan. Snarare är det ett nötande utan egentlig mening.

Citat:
Det är klart att det är upp till föräldrarna om dom vill att sitt barn ska klara sig bra i livet, men det låter korkat att välja nej på den frågan.
Om du nu tror att skolan är en så viktig del av livet, gör du verkligen det?
Citera
2009-11-26, 23:51
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Om du nu tror att skolan är en så viktig del av livet, gör du verkligen det?

Jag tycker att skolan är en mycket viktig del av livet och samhället. Dock tycker jag precis som du att den inte alltid fungerar. När lärare ger läxor i stil med "rita något på T" så inser man att det finns mycket som bör förbättras.

Att det finns brister innebär inte att det är en oviktig del av samhället.
Citera
2009-11-27, 15:15
  #42
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag vet inte vilken planet du är från. De läxor jag har fått i skolan har varit att man har fått en uppgift som ska utföras, och sen får man ingen tid för att göra det i skolan.
Jag har egentligen aldrig behövt anstränga mig för att lära mig nya saker. Utan var för det mesta klar med veckans mattebeting redan på tisdagen eller onsdagen. Av den anledningen hann jag alltid med att göra läxorna i skolan trots att vi egentligen inte hade någon avsatt tid för detta. Orättvist kan tyckas med så var det.
Citera
2009-11-27, 15:25
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Jag har egentligen aldrig behövt anstränga mig för att lära mig nya saker. Utan var för det mesta klar med veckans mattebeting redan på tisdagen eller onsdagen. Av den anledningen hann jag alltid med att göra läxorna i skolan trots att vi egentligen inte hade någon avsatt tid för detta. Orättvist kan tyckas med så var det.

Och det är lite det jag ville mena med min post. Om barnet har hunnit lära sig det som är läxan på annat håll så är det bara slöseri med tid att sitta och traggla det igen.
Citera
2009-11-28, 05:15
  #44
Avstängd
HenrikJs avatar
Jag vill nog påstå att det har stor betydelse

De kunskaper barnen tillgodogör sig i mellanstadiet bygger på en kunskapsgrund från lågstadiet.
Om något barn missat någon grund från lågstadiet så kommer det fortsätta halta i mellan- och högstadiet. Här spelar läraren och skolans verksamhet en central roll.

Tyvärr finns det skolor och lärare som av resursbrist eller andra ursäkter skuldbelägger barn och föräldrar för att barnet inte får med sig tillräcklig kunskapsgrund till högre årskurser.

Ett barn som går i skolan från åtta på morgonen och fortsätter till fritids fram till 17-tiden borde rimligtvis fått all nödvändig undervisning. Jag kan inte tycka att barn ska jobba från 8 på morgonen tills läggdags, de måste få utrymme för sociala och fritidsaktiviteter i deras vardag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är helt upp till dig hur mycket läxor ditt barn ska göra eller om han ska göra några läxor alls, vad skolan säger är irrelevant. Läxorna och betygen i lågstadiet har ingen betydelse för något.
Citera
2018-05-25, 10:49
  #45
Medlem
Danlos avatar
Själv kommer jag bara ihåg att skolan slutade vara rolig iomed 4:e klass ungefär. Kraven höjdes och det man lärde sig var mer detalj-orienterad och ofta svårare att relatera till verkligheten. Läx-kraven ökade i stadig takt tills på högstadiet så ägnade jag varje kväll fram tills jag gick och la mig enbart på läxorna, det fungerade enbart för att jag sket i vissa läxor och tog mig ledig fritid ändå. På gymnasiet var det flera prov i veckan, läxor på flera hundra sidor i BARA ETT ÄMNE var inte ovanligt. Det var då jag tillslut gav upp och hoppade av. Höjda krav är inte lösningen på skolproblemet, utan det är att skolan måste lyckas behålla elevernas intresse och passion för att lära sig nya saker! Jag led mig verkligen igenom högstadiet.. Usch. Folk förstår inte hur dåligt jag har mått pga att jag aldrig kände mig tillräckligt duktig, aldrig, kunde hänga med till 100% med läxor, prov och lektioner.. Fy fan för skolan!
Är egenföretagare idag och har 5 anställda, det är INTE tack vare skolan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback