Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-28, 08:24
  #409
Medlem
Någon som kan ge lite tips angående val av medicin för dystymi?
Har käkat sertralin 150 mg lite mer än ett halvår men känner att det inte har fungerat speciellt bra, fick testa voxra i kombination för att få lite mer energi men det gjorde mig bara mer trött så la av med den. Har nu börjat trappa ner på sertralinet, kan venlafaxin vara något att testa måntro ?
Citera
2018-04-30, 21:56
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse-Chorizon
Någon som kan ge lite tips angående val av medicin för dystymi?
Har käkat sertralin 150 mg lite mer än ett halvår men känner att det inte har fungerat speciellt bra, fick testa voxra i kombination för att få lite mer energi men det gjorde mig bara mer trött så la av med den. Har nu börjat trappa ner på sertralinet, kan venlafaxin vara något att testa måntro ?

Försök skippa Venlafaxin då biverkningarna är stora. Hur ser den kliniska bilden ut?
Citera
2018-05-07, 12:37
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Försök skippa Venlafaxin då biverkningarna är stora. Hur ser den kliniska bilden ut?

Hur menar du ?
Citera
2018-05-07, 20:00
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse-Chorizon
Hur menar du ?

Vad lider du av i vardagliga livet? Anhedoni? Ångest?
Venlafaxin har stora biverkningar
Citera
2018-05-08, 09:56
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Vad lider du av i vardagliga livet? Anhedoni? Ångest?
Venlafaxin har stora biverkningar

Ahedoni, håglöshet, trötthet, apati, har inte haft större problem med ångest utan mer en generell nedstämdhet. (endast haft en panikångestattack innan jag sökte vård) Vårdcentralen som jag går till har tydligen en strikt ordning med mediciner (Sertralin, --> + voxra --> venlafaxin) så jag får köra på venlafaxin i alla fall.
Citera
2018-05-08, 22:14
  #414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse-Chorizon
Ahedoni, håglöshet, trötthet, apati, har inte haft större problem med ångest utan mer en generell nedstämdhet. (endast haft en panikångestattack innan jag sökte vård) Vårdcentralen som jag går till har tydligen en strikt ordning med mediciner (Sertralin, --> + voxra --> venlafaxin) så jag får köra på venlafaxin i alla fall.

Venlafaxin är ganska dåligt då den har väldigt starka biverkningar över 150 mg. Det noradrenerga delen gör läkemedlet svårt att skaka av. Voxra är dessutom betydligt mer potent avseende noradrenalin. Cymbalta är att föredra.
Citera
2018-06-30, 14:20
  #415
Medlem
elgecys avatar
Gör det verkligen nån skillnad om man intar sin dagliga dos ssri kvällstid framför morgon?
Citera
2018-07-31, 20:04
  #416
Medlem
Hej!

Vill avsluta min behandling Escilopram. Har ätit 10mg i 1.5 månad. Kan jag successivt sänka dos utan hjälp av läkare? Vill bli kvitt skiten.
Varma hälsningar
__________________
Senast redigerad av Raketforandringen 2018-07-31 kl. 20:45.
Citera
2018-08-06, 16:00
  #417
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Hej!

Vill avsluta min behandling Escilopram. Har ätit 10mg i 1.5 månad. Kan jag successivt sänka dos utan hjälp av läkare? Vill bli kvitt skiten.
Varma hälsningar

Du kan sänka dosen på egen hand om du låter det tar tid och inte gör det för fort. Utsättningssymptom kan du få annars
Citera
2018-10-19, 22:47
  #418
Medlem
Gustavoss avatar
Tjena,
Det har tagit en jävla tid att få en läkartid så jag har börjat trappa ner på venlafaxin på egen hand.
Jag har bara haft recept på 150mg så jag har tagit ut granulatet, kulorna ur kapslarna och lagt tillbaka 9 av 12, sedan 6, men nu tar kapslarna snart slut, kvar har jag en massa lösa kulor. Kan jag ta dem utan kapsel, eller blir det knas?
Kanske jag kan dela upp det så att jag tar en kula fyra gånger per dag och sedan tre gånger per dag typ?
Nu har jag fått en tid 31/10 men kapslarna tar slut inom en vecka.

Mvh,
Gustav
Citera
2018-10-23, 19:01
  #419
Medlem
Herre Gud Gustav. Käkat detta själv. Räckte man blev utan en halv dag. Då kändes som ett 9 volts batteri som slog av och på i skallen. Inget farligt men störande. Det finns vissa mediciner de inte bör sätta ut utan nedtrappnings schema ( morfin benz ) men absolut ska (velflaxin ) Efexor INTE sättas ut utan nedtrappnings schema. 150 mg kapslar. Du ska ha 75 mg och en annan dos. Sitta med kulor och peta. Jag blir förbannad när jag hör hur psykiatrin och missbruksvården skiter i patienterna. Nu ringer du i morgon och säger att det känns som om det susar till i huvet varje kvart och du får svårt att fästa blicken. Känns som du ska ramla. Säg att en anhörig arbetar på apotek/sjuksköterska ( fraåga vad Lex Sara/ Lex Maria är för något ). Säg att de ska sätta in 75 mg + 25 mg ( snabbverkande. ) + ngt akineton el likn mot biverkningarna ( utsättnings symtom ). Jävla as dom är vissa. Säg att du vill spela in läkarsamtalet och ha ut journalerna. Hoppas detta inte ör en 4 år gammal tråd. Var inne o diskuterade i en 9 år gammal tråd för ett tag sen. Ring och ställ krav. Be dom kolla testosteronet om du är kille. ( vanlig orsak till sängt habitualläge och nedstämdhet. //HB
Citera
2018-10-26, 00:02
  #420
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hej

Har lidit utav depression ganska länge nu, och blev diagnostiserad i Augusti.
Eftersom att inget har blivit bättre sedan dess så är läkarn inne på att börja ge mig antidepressiva tabletter.

Min fråga är kort: Vad för tabletter är troligast att dem skriver ut till mig? Vill gärna läsa på lite mer om antidepressiva läkemedel innan jag börjar ta dem.

Edit: Finns det någon tråd, typ "Dina upplevelser utav antidepressiva" eller liknande?

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback