Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-23, 19:52
  #1
Medlem
Bruc3s avatar
Tråden ligger säkert jättefel men flytta gärna då jag inte visste om detta gäller Juridik eller Tele-och radiokommunikation!




Låt säga att person A skaffar en PspGO...och skapar ett skypekonto. Ett simpelt konto, som enbart är kopplat till en mejladress.



Om person A ringer runt med sin PspGo (till mobiltelefoner) och sedan ser sin räkning.



Är det någon som vet hur Skype, kan koppla ihop dessa personer med PspGo:n och kontot?



Om ni förstår vad jag menar.


Låt säga att man ringer för 100 kr, och kontot är kopplat till en fejkad mejladress, hur fakturerar skype personen?



Låter ju som om det vore enkelt att ringa gratis överallt, om man hade flera konton och vägrade betala. Då man inte skrivit upp sin adress, namn eller sitt riktiga telefonnummer.


Citera
2009-11-23, 19:53
  #2
Medlem
LeetHaxxors avatar
Du betalar i förskott. Men kanske går att koppla kort också, osäker på det.
Citera
2009-11-23, 20:01
  #3
Medlem
ciones avatar
Lånar tråden och ställer en fråga:

Skype är inte på något sätt gratis då? Eller är det som Spotify där endast premium användarna får betala?
Citera
2009-11-23, 20:03
  #4
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeetHaxxor
Du betalar i förskott. Men kanske går att koppla kort också, osäker på det.


Jo, men nu är det ju så att "Person A" inte har köpt något, eller kopplat något kreditkort till kontot.

Då "Person A" loggat in på sitt konto, och sett samtalshistoriken samt kostnaden för samtalen, så undrar man ju....HUR ska man betala? Måste man? Får man en faktura skickad till den mejladressen man uppgav? (som iofs är en fejkad)

Jag är kluven
Citera
2009-11-23, 20:04
  #5
Medlem
med skype ringer du gratis till andra skypekonton på datorer, det kostar däremot att ringa till mobiltelefoner eller vanliga telefoner
Citera
2009-11-23, 20:05
  #6
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cione
Lånar tråden och ställer en fråga:

Skype är inte på något sätt gratis då? Eller är det som Spotify där endast premium användarna får betala?


Jo det är gratis. Att ringa någon som har skype på datorn är gratis, men om man ringer till en mobiltelefon, så ska det ju kosta. Vilket det ju gjorde såg jag.


Dator > Dator = Gratis
PspGO / mobil med skype > Mobiltelefon = Inte gratis
Citera
2009-11-23, 20:06
  #7
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Jo, men nu är det ju så att "Person A" inte har köpt något, eller kopplat något kreditkort till kontot.

Då "Person A" loggat in på sitt konto, och sett samtalshistoriken samt kostnaden för samtalen, så undrar man ju....HUR ska man betala? Måste man? Får man en faktura skickad till den mejladressen man uppgav? (som iofs är en fejkad)

Jag är kluven
det är väl som med kontantkort, att man betalar in en summa som sedan går att ringa för. innan du betalat kan du inte ringa.
Citera
2009-11-23, 20:06
  #8
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
med skype ringer du gratis till andra skypekonton på datorer, det kostar däremot att ringa till mobiltelefoner eller vanliga telefoner


Det visste jag redan. Frågan är mer...HUR SKA SKYPE DEBITERA/FAKTURERA DIG? När du inte uppgett några uppgifter, namn eller så?
Citera
2009-11-23, 20:07
  #9
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är väl som med kontantkort, att man betalar in en summa som dedan går att ringa för. innan du betalat kan du inte ringa.


Shit...Hinner ju knappt svara på inläggen..



Grejjen är ju att Person A har ringt till någon/några mobiltelefoner, vilket då har kostat pengar. Men hur kan dessa kostnader linkas samman till Person A?
Citera
2009-11-23, 20:09
  #10
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Shit...Hinner ju knappt svara på inläggen..



Grejjen är ju att Person A har ringt till någon/några mobiltelefoner, vilket då har kostat pengar. Men hur kan dessa kostnader linkas samman till Person A?
dom behöver inte länkas till nån viss person. bara nån betalar in till det kontot så går det att ringa från kontot. vem som betalar skiter skype i. precis som telia skiter i vilken som betalar in pengar till ett visst kontantkort.
Citera
2009-11-23, 20:11
  #11
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
dom behöver inte länkas till nån viss person. bara nån betalar in till det kontot så går det att ringa från kontot. vem som betalar skiter skype i. precis som telia skiter i vilken som betalar in pengar till ett visst kontantkort.


Och om någon inte betalar in dessa slantar? Vad sker då?

Skype lägger ner allt?

Allt som är kopplat, är ju enbart en enkel hotmailadress.
Citera
2009-11-23, 20:15
  #12
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Och om någon inte betalar in dessa slantar? Vad sker då?

Skype lägger ner allt?

Allt som är kopplat, är ju enbart en enkel hotmailadress.
jag antar att du antingen får lite kredit att ringa för, eller har rätt att ligga lite back. antagligen kommer du inte kunna ringa så mycket innan du blir spärrad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback