Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-26, 16:57
  #1153
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Du skrev precis i åtminstone två inlägg att de härmade och gav exempel på iaf tre låtar som du påstår skulle vara Sabbaths egna versioner av Zep-låtar. Hur ska du ha det?

Anfört citat bevisar ingenting förutom att Sabbath ville göra det tyngre och bli större. Alla vet att Zeppelin var före, att samtida band blev inspirerade av deras framgång är en annan femma.

Kommentarer överflödiga jag hänvisar till Ozzy själv:

https://www.cheatsheet.com/entertain...osbourne.html/

“When I heard the first two Zeppelin albums, I thought they were f****** unbelievably good. I told Tony, ‘They’re f****** heavy,” Osbourne said. “He said, ‘We’ll be heavier,’ and he f****** was right.”
Citera
2023-03-26, 17:27
  #1154
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Kommentarer överflödiga jag hänvisar till Ozzy själv:

https://www.cheatsheet.com/entertain...osbourne.html/

“When I heard the first two Zeppelin albums, I thought they were f****** unbelievably good. I told Tony, ‘They’re f****** heavy,” Osbourne said. “He said, ‘We’ll be heavier,’ and he f****** was right.”

Du har nämnt det citatet minst 2 gånger nu. Och fortfarande styrker den inte dina påståenden.
Citera
2023-03-27, 23:25
  #1155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
På vilket sätt kan Iommi ens diskuteras i samma mening som Page?

Jag menar Iommi - grymma tunga riff och en desperat ton. Vad finns där mer?

Page har både riffen, bluesen, akustiska kompositioner, dessutom nyskapande i studion och även en riktig bra improvisatör och kunde slänga ur sig såväl melodiska som desperata gitarrsolon.

Du kan inget, du vet inget, du snackar skit hela tiden och gör alla irriterade på dig.
Citera
2023-03-27, 23:54
  #1156
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Du kan inget, du vet inget, du snackar skit hela tiden och gör alla irriterade på dig.

Tack, då vet jag KnullaBella!

Men vänta nu tråden handlar om Zeppelin och ändå är ni här och diskuterar om hur överlägset bäst Sabbath är?

Klart som fan att ni blir irriterade när jag kommer och stör erat ryggdunkande.
Citera
2023-04-13, 21:28
  #1157
Medlem
I-van-Toers avatar
För ca två veckor sedan laddade Jimmy Page upp det instrumentala demot av "The Rain Song" på YT, inspelat i hans hemmastudio och där han spelar alla instrument själv inkl. mellotron. I det stadiet hette demot "The Seasons".

The Seasons
https://www.youtube.com/watch?v=_n1Bxp-YfTs

I en intervju 2014 sa han att han hade tappat bort det. Kul att han hittade det till slut. Det är för övrigt också det enda klippet han laddat upp på den kanalen.

Interview: Jimmy Page
https://www.loudersound.com/features...iew-jimmy-page

"Has any of this kind of material been lost over the years?

Yes. I had a home demo of The Rain Song (from Houses Of The Holy), but unfortunately the tapes have been lost. Which is a real bastard.

**Was this a fully formed version of the song? **

Yes. I literally had the full piece from beginning to end. I had the Mellotron idea and everything on it. But the version of The Rain Song on the new companion disc is a really cool one. It’s got less piano on it, so you get more of the guitar textures. I really liked the version that we did on (1976 live album) The Song Remains The Same. I thought we were working it really well. These songs, you see, they’re recorded and they come out on an album, and then they were included in the live set, and they would start to mutate. That was what was so good about it. So the live version on The Song Remains The Same is quite different to how it is on the studio version".

Lite kuriosa. Om Led Zeppelin material, som inte tidigare släppts, ska kunna släppas, så måste alla tre idag kvarvarande medlemmar gå med på det. Tyvärr har Robert Plant de senaste åren stoppat väldigt mycket som både Page och Jones velat släppa officiellt. Förmodligen för att inte ta bort fokus från hans solokarriär med Alison Krauss. Anledningen till att Page släppt det här demot är förmodligen för att han spelar alla instrument själv och att det inte finns någon sång. Demot hade förmodligen kommit med på 2014 års reissue av Houses of the Holy om Page vetat om vart det fanns. Den versionen som finns med där är inte densamma som det här demot.
Citera
2023-06-16, 22:42
  #1158
Medlem
Adelaides avatar
För mig faller Zeppelin på att de har för många tråkiga låtar. Hur någon kan stå ut med Plants ylande i mer än 5 minuter begriper jag inte heller.
Citera
2023-06-18, 22:50
  #1159
Medlem
I-van-Toers avatar
Dags för att lyssna från "the horse's mouth", som man säger på engelska.

Lyssna på HELA intervjun med James Patrick Page. Där säger han allt. Kommentera inte i den här tråden innan ni lyssnat igenom hela intervjun.

Jimmy Page radio interview, 1976
https://www.youtube.com/watch?v=ORA56fbmB2M

Just shut the fuck up and listen!
Citera
2023-07-04, 13:37
  #1160
Medlem
Adelaides avatar
Jag lovar på alla mina kasettband att detta blir mitt sista inlägg i denna tråd (såvida nån inte citerar mig och vill ha svar dvs).

Skulle ljuga om jag sa att jag inte gillar vissa Zeppelinlåtar, för det gör jag. T.ex No Quarter och Celebration Day.

Men mitt problem med Zeppelin är, som jag skrivit tidigare, att det är mycket som också är tråkigt och som har en lägre lägstanivå än andra band. T.ex The Rain Song är en låt som många gillar, men jag tycker låten är alltför cheesy. Skulle nästan påstå att den är rätt dålig.

Tittar vi närmare på musikerna så får man nog mycket förklarat. Bonham och Jones har jag inget illa att säga om, båda är duktiga i det de gör. Jimmy Page, ja det är där jag börjar få lite problem. Page är ett stort Hendrixfan vilket är lite för övertydligt i speciellt de två första skivorna. Sedan är ju mycket snott även från andra bluesartister, bla riffet i Moby Dick. Han slarvar en del i sina solon också. Det går dock att leva med. Den största orsaken till att jag aldrig älskat Zeppelin beror på Robert Plant. Jag ska vara tydlig nu: Plant sjunger inte bra. Han ylar och skriker mest och inte på ett coolt sätt heller. Alltid ska han dessutom dra igång med ett oinspirerat "Baby baby" i de flesta låtarna vilket inte gör saken bättre. På scenen är han dessutom en Mick Jagger-wannabe så det skriker om det.

Har sett skribenter jämföra Led Zeppelin med Beatles, vilket bara är skrattretande. Även om Zeppelin experimenterade med olika genrer, så var det så långt ifrån Beatles-nivå man kan komma. Det finns en tidslöshet i Beatles musik som det knappast finns i Zeppelins musik.

Ja, Zeppelin är överskattade.
Good day.
Citera
2024-01-09, 00:50
  #1161
Medlem
I-van-Toers avatar
Grattis på 80-årsdagen, James Patrick Page.
Citera
2024-02-14, 09:16
  #1162
Medlem
Galet snyggt framtaget rytmspår med enbart trummor och bas från Carouselambra, inspelad för 45 år sedan på Polar i Stockholm. Mycket av det här är begravt i låtens ganska grötiga mix och man hör det inte alls så här tydligt - att få det lösgjort så här en ren uppenbarelse. Plötsligt hör man Joneseys funkiga driv (tydligt inspirerad av Jamie Jamerson och "The Wrecking Crew") och det nära samspelet mellan honom och John Bonham. Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=qgosr8PXJv0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback