2009-11-22, 20:30
Medlem
Hej,
Jag blev ombedd av en kompis att uppdatera hans dator från win vista till win7.
Han har en dator från fujitsu-siemens. jag formatterade hans systempartition och lade in win 7, allt verkade gå bra. När alla installationsmoment var klara och datorn startade om igen så hittade dock datorn inte windows utan fastnade efter info om inkopplade hårddiskar osv.

Han hade en partition på samma disk som inte gick att komma åt från hans tidigare winows, så jag testade att ta bort den för att se om den spökade, men efter att jag hade tagit bort alla partitioner för att skapa en enda så fungerade det fortfarande inte.

Några idéer?

Datorn är alltså obrukbar i detta nu

Jag är mycket tacksam för hjälp
Citera
2009-11-22, 22:16
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Modell vore bra att få veta. Om datorn har två eller flera diskar låter det helt klart som att datorn är inställd på fel start-disk.
Du ändrar det genom setup som du når när du klickar på någon utav F-knapparna (olika på olika datorer) i vissa udda fall kan det vara del-knappen också.
Citera
2009-11-22, 22:18
Medlem
Not_mes avatar
Dum fråga kanske, har du tagit ut windowsskivan ur datorn så att det inte ligger någon skiva i läsaren?
Citera
2009-11-22, 22:25
Medlem
Modell:SCALEO PA 2662 /BU SC PA2662-7005/
Han har två hårddiskar, jag har dock öppnat lådan och tagit ut ena disken i taget och försökt installera win 7 på den andra utan lycka.

Det ser ut att installeras bra, men sen startar inte windows. Har testat utan skiva och har ändrat i bootkonfigurationen.

Tack för ideerna, har ni fler?
Citera
2009-11-22, 22:36
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Är det en äkta windows CD? Så det inte är nått Piratebay-mambojambo som spökar.
Prova med XP igen och se om det funkar för att utesluta hårdvarufel.
Citera
2009-11-22, 23:11
Medlem
Har ingen originalskiva hemma, de är på landet men jag har nyckeln hemma. Har dock installerat windows flera gånger tidigare med denna skiva.
Citera
2009-11-22, 23:19
Medlem
Det kan inte finnas någon kontrollspärr på märkesdatorer som gör att man inte kan installera vilket os man vill?
Citera
2009-11-22, 23:46
Medlem
Andreasvbs avatar
Låter mest som att det inte finns någon drivrutin för hårddisken, oftast SATA.
Kolla om du kan ställa om till IDE-läge i BIOS.

Annars måste du leta upp drivrutin och slipstreama in det med t.ex. vLite (kan fungera med Windows 7), som skapar en bootbar iso som du sedan bränner.
Citera
2009-11-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Låter mest som att det inte finns någon drivrutin för hårddisken, oftast SATA.
Kolla om du kan ställa om till IDE-läge i BIOS.

Annars måste du leta upp drivrutin och slipstreama in det med t.ex. vLite (kan fungera med Windows 7), som skapar en bootbar iso som du sedan bränner.

Håller med om att du ska ändra i bios, kallas även AHCI och ska vara disable.
Citera
2009-11-23, 00:02
Medlem
Installerade precis xp utan några som helst problem, då antar jag att det inte är drivrutinerna till hårddiskarna som är problemet, eller tänker jag fel?

Hade det varit min dator hade jag kanske nöjt mig med xp, men mina kompisar streamar musik till sin xbox 360 mycket och vill därför ha ett senare os.

ps. Hittade inställningen Sata type eller något stod det. Jag hade tre val
1 achi
2 Native ide
3 legacy ide

Det var inställt på native ide
Senast redigerad av Hjolle 2009-11-23 kl. 00:20.
Citera
2009-11-23, 18:37
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjolle
Installerade precis xp utan några som helst problem, då antar jag att det inte är drivrutinerna till hårddiskarna som är problemet, eller tänker jag fel?

Hade det varit min dator hade jag kanske nöjt mig med xp, men mina kompisar streamar musik till sin xbox 360 mycket och vill därför ha ett senare os.

För mig låter det fortfarande som det är Vista-skivan det är fel på. Provat med en annan Vista-skiva?
Är det en väldigt gammal dator kan det vara så att Vista inte stödjer dom gamla komponenterna.
Innan du börjar pilla i BIOS så kolla med en annan skiva, det är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in