Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 16:20
  #73
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Filmen är underbar men det finns ett par centrala hål i handlingen:

Hur kunde bageriets utgifter plus avgifterna för helikoptern betalas tillbaka?

Var förvarades tårtbottnarna när frysrummen var för små?
Citera
2018-04-12, 22:04
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Filmen är underbar men det finns ett par centrala hål i handlingen:

Hur kunde bageriets utgifter plus avgifterna för helikoptern betalas tillbaka?

Var förvarades tårtbottnarna när frysrummen var för små?

Fråga 1. Intäkterna från försäljningen av smörgåstårtan gick till bageriet och helikoptern.

Frågan nr 2. Det hela utspelade sig i Mars 1985 och det behövdes inte något frysrum då temperaturen var tillräcklig utomhus.
Citera
2018-04-13, 13:22
  #75
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Fråga 1. Intäkterna från försäljningen av smörgåstårtan gick till bageriet och helikoptern.

Frågan nr 2. Det hela utspelade sig i Mars 1985 och det behövdes inte något frysrum då temperaturen var tillräcklig utomhus.
Tack för svar, men filmen är fortfarande otydlig i mina ögon. Hasse sålde knappt några biljetter så vart kom alla intäkter ifrån? Och om det nu var kallt nog utomhus, varför skapades då problemet med frysrummen från första början? De säger uttryckligen att de inte har nog plats i sina egna frysrum. Det var en av anledningarna till varför Hasse började stöta på kvinnan på dansen som han sedan gifte sig med. Hon som kastade de förvarade tårtbottnarna på marken.
Citera
2018-04-15, 06:39
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Tack för svar, men filmen är fortfarande otydlig i mina ögon. Hasse sålde knappt några biljetter så vart kom alla intäkter ifrån? Och om det nu var kallt nog utomhus, varför skapades då problemet med frysrummen från första början? De säger uttryckligen att de inte har nog plats i sina egna frysrum. Det var en av anledningarna till varför Hasse började stöta på kvinnan på dansen som han sedan gifte sig med. Hon som kastade de förvarade tårtbottnarna på marken.

Det såldes inga biljetter, folk köpte bitar av smörgåstårtan för 20 kr st och med femhundra meter smörgåstårta blir det några bitar. Filmen stämmer inte i exakt detalj med verkligheten eftersom man ville filma på sommaren och då hittade man på problemet med frysrummen. Jag var tjugo år när det hela utspelade sig och det är flera detaljer som är ändrade eller helt enkelt inte tagits med. Läser man boken får man en verkligare bild av det hela.
Citera
2018-09-16, 20:40
  #77
Medlem
Thommy Skott spelas av en Daniel Lundberg.

Någon som vet något om honom. Skådisen alltså.


Jag är oxå intresserad av mera info om verklighetens
Thommy Skott.
Någon som vet nått
Citera
2018-09-16, 21:06
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Det såldes inga biljetter, folk köpte bitar av smörgåstårtan för 20 kr st och med femhundra meter smörgåstårta blir det några bitar. Filmen stämmer inte i exakt detalj med verkligheten eftersom man ville filma på sommaren och då hittade man på problemet med frysrummen. Jag var tjugo år när det hela utspelade sig och det är flera detaljer som är ändrade eller helt enkelt inte tagits med. Läser man boken får man en verkligare bild av det hela.


Du bodde i krokarna alltså.
Har du någon info om Thommy Skott?
Citera
2018-09-18, 19:36
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Du bodde i krokarna alltså.
Har du någon info om Thommy Skott?

Inte mycket, min mamma kände honom, men det som kommer fram i filmen vet jag inget om.
Citera
2018-09-27, 08:30
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Inte mycket, min mamma kände honom, men det som kommer fram i filmen vet jag inget om.


Jag kollade lite på nätet, finns eller fanns en Thommy Skott som nu mera är avliden. Måste vara han!
Hur som helst, han ser ut som Victor Gunnarsson, extremt lik.
Citera
2018-09-29, 09:38
  #81
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Det såldes inga biljetter, folk köpte bitar av smörgåstårtan för 20 kr st och med femhundra meter smörgåstårta blir det några bitar. Filmen stämmer inte i exakt detalj med verkligheten eftersom man ville filma på sommaren och då hittade man på problemet med frysrummen. Jag var tjugo år när det hela utspelade sig och det är flera detaljer som är ändrade eller helt enkelt inte tagits med. Läser man boken får man en verkligare bild av det hela.

Hörde någon intervju med Fredrik tidigare och där pratade dom om att filmen var nästan 3h när de var klara med klippningen, då insåg de att det var alldeles för långt sen fick de börja skala av. Så jag kan tänka mig att en del detaljer försvann, sen är väl allt inte genomförbart av ekonomiska skäl om man ska vänta in årstider etc, bara att få filmen tidstypisk med klädee, bilar etc kostar nog en hel del.

Bra film dock, har både boken och ljudboken och måste säga att ljudboken blir väldigt bra och speciell då det är dom själva som läser den.
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2019-01-03, 21:48
Medlem
Notera att den här tråden är till för att diskutera boken. I skrivande stund finns ingen befintlig tråd om filmen i (FB) Film: allmänt, men det bör gå bra att starta en.


Uppdatering (2019-01-12):

Nu finns en helt egen tråd för diskussioner om filmen i Film: allmänt ---> (FB) Filip & Fredriks långfilm "Tårtgeneralen" (2018)

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2019-01-12 kl. 10:33.
2019-11-15, 15:17
  #83
Medlem
Boken (och filmen) diskuterades lite i senaste FF-podcasten. Fredrik framhöll att boken ffa är en efteråt-historia, som beskriver hur hjälten (Hasse P) efter världsrekordet misslyckas gång på gång med sina nya projekt (kräftskivan och annat). Det var just denna "downward spiral" som F&F blev så fascinerade av och ville skildra: vad händer med hjälten efter att han har nått sin peak, och allt dalar sakta neråt? Buzz Aldrin goes Västmanland, liksom. Filmen "Adam&Eva" har ju ett liknande upplägg (men med lyckligare slut). En omvänd Joseph Campbell, if you wish.

När boken skulle bli film, så valde man istället att göra en traditionell och mycket ljusare "hjältehistoria", på inrådan av regissören. Enligt Fredrik var det detta som irriterade den mer svartsynte Robert Gustavsson till den grad att han hoppade av. Notervärt är också att "100-åringen" (med Robert G i huvudrollen) kändes mycket mörkare på duken än i bokform.

Boken är alltså på många sätt en helt annan historia än filmen. Bägge har dock värde på sitt sätt, tycker jag.
Citera
2021-01-01, 02:06
  #84
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Kollade i en Guiness rekordbok från 1993 som jag har. Där står att Falköpings simsällskap 1987 presenterade världens längsta smörgåstårta 567,5 meter. Hasses var ju 500 meter.
Vilka as, kunde dom inte låtit bli va!

I den sista boken jag har från 2003 står inget om nån smörgåstårta
https://www.guinnessworldrecords.com...t-smorgastarta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback