Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 11:19
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Och/eller att ge fan i att titta på TV. Fast det vete sjutton om antal böcker är ett bra mått: det är ju inte bara skillnad på tjocka svåra böcker och tunna lätta, utan också på hur noggrant man läser.

Jag skulle vilja tillägga att många bra böcker bör läsas om, kanske mer än en gång för att verkligen få ut något av dem. Då blir det färre böcker per år. Det är viktigare att läsa väl än mycket.

Curiously enough, one cannot read a book; one can only reread it. A good reader, a major reader, and active and creative reader is a rereader - Vladimir Nabokov
Citera
2014-04-10, 13:46
  #434
Medlem
donaukinds avatar
Sen jag slutat pendla med tåg så har läsandet tyvärr stannat. Det var något speciellt med att sitta på tåget med musik i öronen och lyssna, det var som en egen oas. Väl hemma finns det ju alltid annat att göra.
Citera
2014-06-03, 20:06
  #435
Medlem
Ass.Parades avatar
Har läst några kapitel ur Robinson Crusoe (1970 års svenska översättning) och gillar det. Borde läsa mer än vad jag gör, jag älskar ju all typ av konst egentligen.
Citera
2014-06-03, 22:15
  #436
Medlem
nestesaippuas avatar
Under hösten kommer jag igång rätt bra och kan läsa en 800sidor/månaden, men nu på sommaren är jag inte så lässugen längre. Försöker att läsa åtminstånde ett kapitel (20sidor) om dagen men det blir oftast mindre.
Citera
2014-06-04, 13:30
  #437
Medlem
Freakkos avatar
Försöker väl läsa minst 10 sidor per dag; andra dagar kan det bli 100.
Citera
2014-06-26, 21:24
  #438
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Idag har jag läst ungefär 20 sidor ur boken Talismanen och kanske blir det lite till snart.

Ibland läser jag väldigt effektivt, men lite hackigt känns det ibland o läsa en bok, men när jag mår bra av att läsa kan jag läsa mycket.
Citera
2016-01-09, 09:29
  #439
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Förra året blev det 32 böcker men då studerade jag samtidigt. Minns att någon år blev 40+ men en annan kanske bara 5. Det varierar lite helt enkelt.
Citera
2016-01-09, 20:27
  #440
Medlem
utan.att.stannas avatar
Minst 15 per år skulle jag säga, snittat över senaste 5 åren. Exklusive studielitteratur.
Citera
2016-01-15, 18:19
  #441
Medlem
Strand.s avatar
Jag läser ungefär två böcker i veckan, en skönlitterär och en facklitterär. Läser jag långa och svåra klassiker, exempelvis som Krig och fred, så kan jag avvara två veckor åt den.

Men det beror väldigt mycket då jag i allra högsta grad är en periodare när det gäller läsning, svårt att sätta ett snitt. Denna vecka har jag tex läst tre skönlitterära och en facklitterär bok. När jag gick i högstadiet brukade jag läsa en bok per dag ungefär, haha. Andra tider då.
Citera
2016-01-15, 20:55
  #442
Medlem
Bittersteels avatar
På sistone har jag börjat läsa fler och fler böcker. Tror att jag läste 20-25 böcker förra året. Om jag är intresserad av en bok, då kan jag komma igenom den på en kväll. Läser mest skönlitteratur, men om det är en riktigt bra facklitteratur som "the iron kingdom", då kan jag bara sitta och läsa och läsa hur mycket som helst.
Citera
2016-03-09, 21:18
  #443
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Just nu känner jag för att ta upp hela min tid åt att läsa böcker. Idag har jag läst rätt mycket och jag läser i omgångar jättemycket och ibland vissa veckor och dagar ingenting alls. Det varierar, idag är jag jätteintresserad av att läsa.
Citera
2017-08-12, 21:35
  #444
Medlem
MissAtomicBombs avatar
Hur många böcker läser ni i genomsnitt per år?

Både romaner och facklitteratur räknas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback