2013-02-17, 22:06
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
När jag köpt in mig i t.ex. en skagenfond, bör jag då belåna den? Är det relativt riskfritt i det fallet? (är som sagt en komplett nybörjare när det handlar om sånt här).

Nej, du bör inte belåna den.

Citat:
Ursprungligen postat av afred90
Läser mycket om fonder från SKAGEN i tråden. Varför bör man välja Skagen Global som alla skriver om. På pappret ser väl skagen Kon-Tiki ut som ett bättre val?

Det är ingen som vet vilka placeringar som kommer att vara de bästa i framtiden. Analysera och bilda dig en egen uppfattning och kör på vad du tror på.
Citera
2013-02-17, 23:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afred90
Läser mycket om fonder från SKAGEN i tråden. Varför bör man välja Skagen Global som alla skriver om. På pappret ser väl skagen Kon-Tiki ut som ett bättre val?
För att det är intressant vilken risk man tar med.

Man kan ju gissa sig till att ju högre risk man tar desto högre avkastning kan man få men risken är även större att man får vänta längre med att sälja om man vill ha positiv avkastning / att risken för nedställ är större.

Hög tillväxt (men det är kanske annorlunda med stigande tillväxt?) är ingen garanti för bra avkastning heller.

Kolla på FIM China på tio år:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...orderbookId=27

Jämför med Handelsbanken Sverigefond index:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jam...LE&searchWord=

Vilken hade du trott har gått bäst med den enorma ekonomiska tillväxt Kina har haft på sistone? Och vi talar tio år nu.

På tio år ligger Handelsbanken Sverigefond Index upp 234,02% medan FIM China bara har gått upp 48,42%.

Visst, nu kostar FIM China visst 3% i förvaltningsavgift med och det har ju sin påverkan men det har det ju även i nutiden om du köper den så det hjälper ju inte riktigt. Men det förklarar ju en del av skillnaden men långtifrån all.

USA och Europa har ju stora globala varumärken som är aktiva världen över även i Kina och säg nojjandet i Europa hade och har väl fortfarande lett till att priserna är låga här och på längre sikt är det kanske inte motiverat?

Med en globalfond gäller ju samma sak som med att köpa en massa bolag. Visst, man kommer inte få in de absoluta fullträffarna men å andra sidan åker man inte dit på totala katastrofval heller. Kanske kommer Kinafonder utvecklas jättebra, kanske inte, kanske kommer de Europeiska bolagen få lida, kanske inte. Oavsett vad som händer så är man ju med lite överallt.

Men tycker man en globalfond är tråkig kan man ju ta något mer exotiskt och riskfyllt istället. Folk rekar nog globalfonder för att det är mest basic.
Citera
2023-01-07, 20:22
Medlem
(*Lånar en gammal tråd istället för att skapa en ny
Den har inte fått svar på många år så.... Hoppas på bra tips, 2023 etc )

Vilka aktiefonder/fonder ger högst avkastning närmaste åren?

Jag söker också inspiration där ute.

Fonderna med absolut bäst avkastning! Vilka är de?
Gärna med låg risk också....

PS:
Har kollat Morningstar.se, Rikatillsammans.se etc. men ibland får man bra inspiration på andra ställen också.
Citera
2023-01-08, 00:27
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
(*Lånar en gammal tråd istället för att skapa en ny
Den har inte fått svar på många år så.... Hoppas på bra tips, 2023 etc )

Vilka aktiefonder/fonder ger högst avkastning närmaste åren?

Jag söker också inspiration där ute.

Fonderna med absolut bäst avkastning! Vilka är de?
Gärna med låg risk också....

PS:
Har kollat Morningstar.se, Rikatillsammans.se etc. men ibland får man bra inspiration på andra ställen också.

Varför inte tänka långsiktigt, och välja de som gått bäst på 10 års sikt?

Välj de 20 fonder som gått bäst på 10 års sikt, och sprid investeringen jämn över dessa.
Citera
2023-02-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Varför inte tänka långsiktigt, och välja de som gått bäst på 10 års sikt?

Välj de 20 fonder som gått bäst på 10 års sikt, och sprid investeringen jämn över dessa.

Historia är inte framtid.

Bäst å köpa nån bred globalfond blandat med en del tillväxt.
Citera
2023-02-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Historia är inte framtid.

Bäst å köpa nån bred globalfond blandat med en del tillväxt.

Varför skulle den långa historiska utvecklingen ta slut just nu?

Lycka till med mellanmjölks caffe latte-utveckling i globalfonden.
Citera
2023-02-15, 22:19
Medlem
Teknik, AI, Batterier, Solceller, Tesla.
Citera
2023-02-16, 12:19
Medlem
Citat:
Varför skulle den långa historiska utvecklingen ta slut just nu?

Lycka till med mellanmjölks caffe latte-utveckling i globalfonden.

Man vet ju inte när den tar slut. Så vilka nisch fonder kommer gå bäst kommande 10 åren?
Citera
2023-02-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Teknik, AI, Batterier, Solceller, Tesla.

Fast det är ju inte fonder.
Citera
2023-02-16, 12:54
Medlem
hennevilljagknullas avatar
När kriget är över tror jag vi kommer få se stor uppgång i ryssland.
Fast hur länge kriget kommer hålla på vet man ju inte så kan ske först om10 år.
Citera
2023-02-16, 18:03
Medlem
Citat:
Man vet ju inte när den tar slut.

Om man väljer de 20 fonder som gått bäst på lång sikt, helst på 10 års sikt eller längre, så kommer man huvudsakligen att få fonder med inriktning mot 1. Ny teknik, och 2. Småföretag (inklusive överlappningar mellan de två kategorierna).

Dessa är de två företagskategorier som utvecklas bäst över lång tid, och den långsiktiga trenden har jag svårt att se att den skulle upphöra framöver.

Jag har noterat att en sådan portfölj, i praktiken replikerar USAs Nasdaq-index, vilket ju över tiden presterat bättre än Dow Jones och SP500.

Investerar man i globalindex, så kommer man ändå att investera 70% i USA, givet de amerikanska börsernas storlek relativt andra börser i världen.

Skillnaden mellan min portfölj ovan, och ett globalindex, blir då framförallt att man med ett globalindex kommer att investera avsevärt mer i företag i Dow Jones-indexet, vilka långsiktigt presterar sämre än företag i Nasdaq-indexet.

Citat:
Så vilka nisch fonder kommer gå bäst kommande 10 åren?

Det är omöjligt att veta. Och därför sprider jag investeringen på drygt 20 fonder. Därigenom minimerar jag risken att enskilda fonder väljer att fokusera på särskilda nischer, som sen slår fel. Alltså, jag försöker undvika ideosynkratisk risk, dvs att enskilda fondchefer fattar dåliga beslut.
Senast redigerad av RysslandSplittras 2023-02-16 kl. 18:07.
Citera
2023-02-16, 19:18
Medlem
Citat:
Om man väljer de 20 fonder som gått bäst på lång sikt, helst på 10 års sikt eller längre, så kommer man huvudsakligen att få fonder med inriktning mot 1. Ny teknik, och 2. Småföretag (inklusive överlappningar mellan de två kategorierna).

Dessa är de två företagskategorier som utvecklas bäst över lång tid, och den långsiktiga trenden har jag svårt att se att den skulle upphöra framöver.

Jag har noterat att en sådan portfölj, i praktiken replikerar USAs Nasdaq-index, vilket ju över tiden presterat bättre än Dow Jones och SP500.

Investerar man i globalindex, så kommer man ändå att investera 70% i USA, givet de amerikanska börsernas storlek relativt andra börser i världen.

Skillnaden mellan min portfölj ovan, och ett globalindex, blir då framförallt att man med ett globalindex kommer att investera avsevärt mer i företag i Dow Jones-indexet, vilka långsiktigt presterar sämre än företag i Nasdaq-indexet.

Det är omöjligt att veta. Och därför sprider jag investeringen på drygt 20 fonder. Därigenom minimerar jag risken att enskilda fonder väljer att fokusera på särskilda nischer, som sen slår fel. Alltså, jag försöker undvika ideosynkratisk risk, dvs att enskilda fondchefer fattar dåliga beslut.

Så nyteknik/ småföretag kommer gå bäst över tid.. men sen talar du emot detta och säger att du inte vet något om framtiden.

Att ny teknik kommer gå bättre framöver tror jag är att sticka ut hakan för långt.
Däremot att småbolag kommer växa mer än stora, kan vi nog vara överens om.
Det känns högst troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in