Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Man vet ju inte när den tar slut.
Om man väljer de 20 fonder som gått bäst på lång sikt, helst på 10 års sikt eller längre, så kommer man huvudsakligen att få fonder med inriktning mot 1. Ny teknik, och 2. Småföretag (inklusive överlappningar mellan de två kategorierna).
Dessa är de två företagskategorier som utvecklas bäst över lång tid, och
den långsiktiga trenden har jag svårt att se att den skulle upphöra framöver.
Jag har noterat att en sådan portfölj, i praktiken replikerar USAs Nasdaq-index, vilket ju över tiden presterat bättre än Dow Jones och SP500.
Investerar man i globalindex, så kommer man ändå att investera 70% i USA, givet de amerikanska börsernas storlek relativt andra börser i världen.
Skillnaden mellan min portfölj ovan, och ett globalindex, blir då framförallt att man med ett globalindex kommer att investera avsevärt mer i företag i Dow Jones-indexet, vilka långsiktigt presterar sämre än företag i Nasdaq-indexet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Så vilka nisch fonder kommer gå bäst kommande 10 åren?
Det är omöjligt att veta. Och därför sprider jag investeringen på drygt 20 fonder. Därigenom minimerar jag risken att enskilda fonder väljer att fokusera på särskilda nischer, som sen slår fel. Alltså, jag försöker undvika ideosynkratisk risk, dvs att enskilda fondchefer fattar dåliga beslut.