Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-21, 08:25
  #13
Medlem
moderatswings avatar
Men det är ju inte svenska skolbarn som röstat fram Nelson och hans fru. Blandar man in en massa skolbarn från Afrika också är det väl inte konstigt att Mandela får massa röster.

Inget säger att han fick flest röster här i Sverige. Så spara snacket om PK-Sverige, indoktrinering etc.
Citera
2009-11-21, 16:49
  #14
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Men det är ju inte svenska skolbarn som röstat fram Nelson och hans fru. Blandar man in en massa skolbarn från Afrika också är det väl inte konstigt att Mandela får massa röster.

Inget säger att han fick flest röster här i Sverige. Så spara snacket om PK-Sverige, indoktrinering etc.

Jaså. Men vad har kåkfarare Mandela gjort för negerbarnen då?
Citera
2009-11-21, 17:08
  #15
Avstängd
Megaballens avatar
Obehagligt att lägga åsikter i munnen på barn som är för unga för att förstå sig på världspolitik. Självklart är det bra att barnen lär sig att alla inte har det lika bra som i Sverige och att man lär sig att vara solidarisk, men att låta barnen (barnens lärarinna) utse en fråga/person av alla problem i världen känns ruttet. Om det hade funnits lite actionfigurer och popartister bland alternativen, så hade kanske inte Mandela vunnit. Lärarinnan hade i alla fall stött på lite motstånd.
Citera
2009-11-21, 17:19
  #16
Medlem
Blå Rutas avatar
Har ungarna ingen kunskap om historia eller politik så har deras åsikter ingen som helst poäng. Det finns en anledning till att dom inte får rösta...
Själv fick jag och klassen sitta och tycka det var hemskt att Astrid Lindgren inte fått nobelpriset i litteratur när jag var liten.
Citera
2009-11-21, 17:27
  #17
Avstängd
Megaballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Har ungarna ingen kunskap om historia eller politik så har deras åsikter ingen som helst poäng. Det finns en anledning till att dom inte får rösta...
Själv fick jag och klassen sitta och tycka det var hemskt att Astrid Lindgren inte fått nobelpriset i litteratur när jag var liten.
Vi klarade inte av att rösta fram årets Lucia (inte ens i de högre årskurserna). Slutade alltid med att någons stackars kille fick flest röster. Jag tycker man gör klokt i att låta barn få vara barn så länge som möjligt. Trist att det finns vuxna som försöker indoktrinera barnen att få deras värderingar.
Citera
2009-11-22, 11:42
  #18
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jaså. Men vad har kåkfarare Mandela gjort för negerbarnen då?

Han ses väl som något av en afrikansk hjälte av de afrikanska barnen. Så undersökningen visar egentligen inte vem som gjort mest för barn utan vem som är populärast bland barnen.

Svenska småknattar vet nog inte ens vem Mandela är och ännu mindre vem hans fru är. Svenska skolbarn skulle väl rösta på något ännu konstigare. Typ Zlatan eller något i den stilen.
Citera
2011-04-15, 14:26
  #19
Medlem
.-.-.s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.24...bli-svensk-lag

Vad kommer hända nu när barnkonventionen ska in i lagen.
Det kommer antagligen betyda att dom ensamkommande kommer frodas.
Alla som är barn kommer att få PUT omedelbart, deras familjer likaså.

Det här är väl ännu en av alla briljanta ideer för att motverka främlingsfientligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback