Flashback bygger pepparkakshus!
2004-01-25, 19:20
Medlem
sandra_ns avatar
ok...

innan så satt jag själv på linan och allt var lugnt… man vist vad som flög in och ut.. men nu så är det två andra personer också (inneboende). Och det är inte så kul för nu kan jag inte hålla kvar säkerheten riktigt… jag vet att de håller på med icq och msn och kollar på bilder som folk skickar till dem.. och det gillar inte jag… så nu till mitt fråga…

hur kan man säkra detta? Jag menar så att det inte kommer in trojener och skit. Jag har alltid varit noga med var jag tankar, men de är inte de andra… och jag känner att för eller senare så kommer hela skitet braka.

Just nu kör jag på en winXP som server. Håller på att byta till en freeBSD, men den vill inte just nu… clienterna är FreeBSD och XP (minna) och de andra kör XP och 98.

Hur kan jag sätta upp något system som är ganska så säkert?

Jag har inget antivirus program, det gillar jag inte. Har zonealarm som fw på XP burken.

Man kan ju säga till dem att inte kolla på bilder m.m. (och det har jag gjort) med det går inte in i huvudet på dem. De fattar inte.. de kan bara typ klicka och se vad som händer…

vist man kan förbjuda dem att inte använd min lina... men det är ju inte så rätt...

Tacksam för hilfe!

/sandra
Citera
2004-01-26, 00:43
Medlem
waynemarshalls avatar
beg'r att dom installerar win XP + Anti Virus..
Citera
2004-01-26, 01:47
Medlem
det e inte datan som krashar..det e människan som ser till att datan krashar, vilka åtgärder du än tar , så kommer det att hända om människan bakom datan inte tar hänsyn,

istället för att oroa dej om vilka program att installer o sånt så tycker jag att du ska prata allvar med dem o förklara o få dem att se det hela från din sida o agera med X treme försiktighet !!

för om de inte gör det så kommer inga program att hjälpa dej
Citera
2004-01-26, 02:16
Medlem
Deca7000s avatar
precis

jag kör med xp och har virus skydd o så..har aldrig fått något problem med virus eller maskar elelr så..

Men installerade samma hos en kompis xp och virus skydd o så.. men för han strular det hela tiden o jag förklarar för han han att han inte kan stänga av virus skyddet.

ska till han o fixa hans dator i morgon.. så det är som dom andra säger.du måste förklara för dom annars hjälper det inte..

jag ska fan förklara för min vän igen men det e tröttsamt..

mvh
Citera
2004-01-26, 09:16
Medlem
TWATEs avatar
Hmm.. I min proxy ja kör hemma kan ja virusscanna alla mail som går igenom den.. Vet inte om de kan finnas motsvarande för webtrafik, det e väl inte helt omöjligt..
Citera
2004-01-26, 16:11
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Hmm.. I min proxy ja kör hemma kan ja virusscanna alla mail som går igenom den.. Vet inte om de kan finnas motsvarande för webtrafik, det e väl inte helt omöjligt..
Japp. Det gör det. Sätt upp en av-klient med gatewayfunktion så är det fixat! De flesta av-företag har versioner som klarar den mesta trafiken. http, ftp, osv.
F-Secures Internet Gateway är ett bra alternativ.
Citera
2004-01-26, 22:08
Medlem
sandra_ns avatar
ok... man tackar för svaren....

först... antivirus program? ok.. det kan jag installera till dem... men vilket ska man ha? jag har norton 2004. är det bra? har alldrig kört det.

varför "ska" man köra XP?

sen av-klient? det lät ju lite intressant.. exakt vad är det?
ska kolla på F-secures som du sa....
var kan man hitta info om en sån proxy som du hade som kollar mail?

/sandra
Citera
2004-01-26, 22:16
Medlem
darkmarcs avatar
Norton är helt ok.

En anledning till att köra XP är att det är det minst osäkra bland MS klient-operativ. Dessutom har Windows XP en helt ok inbyggd brandvägg som på ett tillräckligt bra sätt skyddar nybörjare/okunniga/ointresserade mot trojaner etc. Den kommer f.ö. att vara aktiverad som standard fr o m XP SP2 när det släpps.

AV-klient = AntiVirus-klient...

///DM
Citera
2004-01-27, 17:22
Medlem
sandra_ns avatar
aaa... ok...

av-klient.. hehe,, ehe.. det skulle man ju typ kunna komma på själv om man hade lite fantasi
Citera
2004-01-28, 21:18
Medlem
TWATEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n

var kan man hitta info om en sån proxy som du hade som kollar mail?

www.download.com
sök på proxy å kolla lite, de flesta har de..
Dessutom kommeru kunna logga allt deras surfande då.
Citera
2004-01-29, 09:27
Medlem
skanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Norton är helt ok.

En anledning till att köra XP är att det är det minst osäkra bland MS klient-operativ. Dessutom har Windows XP en helt ok inbyggd brandvägg som på ett tillräckligt bra sätt skyddar nybörjare/okunniga/ointresserade mot trojaner etc. Den kommer f.ö. att vara aktiverad som standard fr o m XP SP2 när det släpps.

AV-klient = AntiVirus-klient...

///DM

Kom ihåg bara att XP's inbyggda brandvägg enbart kollar inkommande trafik. En trojan som sänder ut info gör det utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in