Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-20, 11:24
  #1
Medlem
kompjuters avatar
Mina föräldrar ska nämligen dit snart. Skulle vara schysst med lite tips vad man måste se och uppleva.
Alcatraz vet jag att de har nämnt, men annars vet de inte så mycket.
Varhus, shopping, marknader (jul kanske), restauranger, sevärdheter.
De ska vara där i 10 dagar.
Alla tips är välkomna så kan jag vidarebefordra det till mina päron
Citera
2009-11-20, 14:42
  #2
Medlem
Axells avatar
Har de hyrbil skulle jag rekomendera de att köra ner en bit på Highway One. En av världens vackraste vägar. Köra ner kanske till Monterey eller något. Där kan man kolla på Monterey Bay Aquarium vilket iallafall jag tyckte va intressant.

Väl i San Francisco är väl Chinatown rätt spännande. Även att åka spårvagn är ett måste.

Att gå/åka bil över Golden Gate tycker jag är väldigt mäktigt. Btw så är Golden Gate världens vanligaste självmordsplats. En tar livet av sig där var 13onde dag om jag minns rätt (källa Youtube.)

Har man hyrbil ett par dagar kan man även ta en tripp till Napa där det finns vingårdar samt en stor outlet där man kan hitta ex Ralph Lauren väldigt billigt.

PMa om du vill veta mer. Har varit i San Francisco 2 gånger de senaste 7åren.

Får väl önska dina föräldrar en trevlig semester.
Citera
2009-11-20, 21:53
  #3
Medlem
kompjuters avatar
Tack för tipsen, nu ska jag ringa mina föräldrar
Citera
2009-11-21, 04:39
  #4
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell

PMa om du vill veta mer. Har varit i San Francisco 2 gånger de senaste 7åren.

Men hallå!

Skriv så mycket du orkar i tråden, vi funderar på att åka dit i februari.
Sanslöst billigt att flyga till USA nu. San Francisco är något vi har pratat om.
Citera
2009-11-21, 04:40
  #5
Medlem
MJ1123581321s avatar
Jag säger bara en sak: Haight Ashbury

http://en.wikipedia.org/wiki/Haight-Ashbury
Citera
2009-11-21, 21:13
  #6
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Mina föräldrar ska nämligen dit snart. Skulle vara schysst med lite tips vad man måste se och uppleva.
Alcatraz vet jag att de har nämnt, men annars vet de inte så mycket.
Alla tips är välkomna så kan jag vidarebefordra det till mina päron

Man kan köpa biljetter till Alcatraz och skriva ut dem själv så slipper man köa.
http://www.alcatrazcruises.com/
En drink högst upp i Transamerica Pyramid är aldrig fel.
En titt på filmer med Dirty Harry eller Bullit innan resan är önskvärt.
__________________
Senast redigerad av Sjved 2009-11-21 kl. 22:09.
Citera
2009-11-21, 21:17
  #7
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Har de hyrbil skulle jag rekomendera de att köra ner en bit på Highway One. En av världens vackraste vägar. Köra ner kanske till Monterey eller något. Där kan man kolla på Monterey Bay Aquarium vilket iallafall jag tyckte va intressant.

Väl i San Francisco är väl Chinatown rätt spännande. Även att åka spårvagn är ett måste.

Att gå/åka bil över Golden Gate tycker jag är väldigt mäktigt. Btw så är Golden Gate världens vanligaste självmordsplats. En tar livet av sig där var 13onde dag om jag minns rätt (källa Youtube.)

Har man hyrbil ett par dagar kan man även ta en tripp till Napa där det finns vingårdar samt en stor outlet där man kan hitta ex Ralph Lauren väldigt billigt.

PMa om du vill veta mer. Har varit i San Francisco 2 gånger de senaste 7åren.

Får väl önska dina föräldrar en trevlig semester.

Riktigt schysst sammanfattning! Gjorde allt detta förutom vingårdarna i somras och det var underbart! Säg till dina föräldrar att ladda kameran, finns mycket fint där som är värt ett fotografi.
Citera
2009-11-21, 21:19
  #8
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Haight Ashbury som nån nämnde.

Sedan gå igenom och kring det där tornet, rätt omöjligt att missa.

Rätt fint där.

Annars bara traska runt i staden.
Citera
2009-11-23, 13:16
  #9
Medlem
Brave.Sir.Robins avatar
Sen så kan man alltid ta en tur i China town om man vill äta lite riktig kina mat o köpa billiga svärd
Citera
2009-11-23, 13:30
  #10
Medlem
Not_mes avatar
Åh vad jag blev avundsjuk nu!

Jag kan rekommendera en kvällstur till Alcatraz då det är 18-årsgräns (eller var det 15 kanske?) på båtarna. Skönt att slippa småkidsen!

Sen finns det något som heter Go-Car som är en liten mopedbil som har en stereoanläggning i sig som guidar efter GPS. Du får se mycket och just eftersom det är en moped och inte en bil så får du köra in i zonerna där du normalt inte får köra in som icke-behörig (då det är där alla kändisar bor osv). Man får se grymt mycket och vinden i håret i backarna i San Francisco är ju inte helt fel. Vänj dig dock vid att folk skrattar och pekar åt dig när du kommer i den lilla mopedbilen!

Annars är Chinatown ganska coolt, så länge du går till den delen som inte är så turistig. Jag och min flickvän fick tag i ett hotell som låg precis vid Chinatown grinden. Jag vill aldrig mer åka hiss på det hotellet, men förutom den lilla detaljen så var det ett bra hotell!

Förutom det så rekommenderas att ni använder Apostlahästarna, finns så grymt mycket att se i stan!
Citera
2009-11-23, 14:10
  #11
Medlem
elitzs avatar
Kom nyligen hem från SF och har då en del förslag.

Hyra cykel en dag är riktigt bra. Då får man se mycket av staden och kan även ta sig en sväng över bron. På andra sidan bron ligger det en mysig stad som heter Sausalito dit dem kan ta cyklarna och käka en fin lunch.

Inne i City ligger det ett stort Bloomingdale med en underbar Food Court där man får god mat för en billig peng.
Sen på Lombard street ligger det en riktigt häftig bilväg som man måste se.
http://www.pierluigisurace.it/imager...ard_Street.jpg

Fisherman's Worf kan dem också ta och spana in, dock lite varning för turistfälla.

Området mellan Lombard st och Marina st består av jävligt häftiga lyxvillor och dyra bilar. Värt en lite promenad iaf.

För coola barer och dylikt rekommenderar jag Missiondistriktet.
Bredvid Mission ligger Castro som är SF bögkvarter, värt ett besök också.

En fin promenad i Golden Gate Park borde dem göra. Parken är väldigt stor så det tar nog en eftermiddag. När vi var där var det en stor Hippiefestival för 40årsjubileumet av Woodstock. Det var en ball upplevelse!

Undvik Ellis st under natten, SF ghettogata (jag bodde där). Fullt av nedknarkade människor där så dumt att ta risker. Inte för att något hände mig där men i alla fall.
Citera
2009-11-25, 09:21
  #12
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitz
Hyra cykel en dag är riktigt bra.

Då gäller det att ha bra kondition

Längesen jag var i stan nu men det finns ju Coit Tower som är ett gammalt "torn" som har en vacker utsikt.

Har du lite extra tid kan du ju hyra en bil och köra norrut för att kolla på lite redwoodträd om du nu tycker det är intressant.
Kör du söderut så kan man ju ta en del av highway 1 men utsikten är så slående att helt plötsligt är du väl i LA.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1058096

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback