• 1
  • 2
2004-01-25, 16:00
Medlem
Ampersands avatar
För några år sedan pratades det mycket om fattiga pensionärer som tvingades leva på kattmat. Jag har i och för sig inget djur själv och har inte full koll på prisläget, men vid en snabb titt i snabbköpet får jag inte intrycket av att djurmat är särskilt billigt (utom möjligen torrfoder för hundar i jättepåsar).

Är det en myt att fattigpensionärer skulle leva eller någon gång skulle ha levt på kattmat?

Har kattmaten blivit dyrare på senare år?

Någon här som testat någon sorts husdjursmat?

Vad är det för skillnad på tonfisk för katter och tonfisk för människor? De är ju förpackade i ungefär likadana burkar. Är det bättre kvalitet på burkarna för människor? Eller kanske tvärtom? (Den här billiga, finfördelade tonfisken för 5-6 kr/burken verkar ju innehålla fjäll, broskbitar och allt möjligt skräp.)

Bara några av dessa väsentliga, existentiella frågor som dyker upp i huvudet så här en söndagseftermiddag...
Citera
2004-01-25, 17:04
Medlem
Varken hund-eller kattmat är särskilt billigt. Och har aldrig varit. Så jag tycker det låter som en myt.

Har en polare som käkade en matsked kattkäk (räkor om jag inte minns fel) för en femma. Han blev då inte sjuk. Så det kan inte vara farligt att käka. Luktar ju bara jävligt illa. Fast då var detta Whiskas. Kanske är lite lyxigare

Personligen har jag bara käkat hundchoklad. Smakar som chokladen i julkalendrar.
Citera
2004-01-26, 01:23
Medlem
Rubbermans avatar
Jag har käkat torrfoder för katter och det är inte så farligt. Man blir rejält törstig.
Har inte provat på burkmat, men om nån erbjuder en summa pengar för det så ska jag nog fixa det också, det kan ju inte vara så farligt om man bortser från lukten.
Citera
2004-01-26, 16:19
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Jag har käkat torrfoder för katter och det är inte så farligt. Man blir rejält törstig.
Har inte provat på burkmat, men om nån erbjuder en summa pengar för det så ska jag nog fixa det också, det kan ju inte vara så farligt om man bortser från lukten.
Ser jag förvånad ut?? NOT!!
Citera
2004-01-26, 21:23
Medlem
Fat bastards avatar
Det verkar vara en minimigräns att 4% av totalinnehållet i en kattmatsburk skall vara den "smak" som står på burken t.ex. räkor, lax, torsk etc.
Övriga 96% är kött och köttbiprodukter vilket jag förmodar är lite diverse delar.
Smaklig spis.
Citera
2004-01-26, 21:38
Medlem
Kashmirs avatar
Det mesta av vikten är dessutom bara vatten.
Citera
2004-01-27, 11:11
Medlem
Zrednas avatar
Kattmat måste iallafall vara betydligt billigare än människoföda. Tar man inte de allra dyraste märkena på kattmat kan man få 800g för 8 kr samt torrfoder 2,5 kg á 20kr.

Såg en undersökning för några år sedan (minns dock ej vilka som gjort den), vilka visade att det såldes betydligt mer kattmat än vad det finns katter i Sverige. Behöver ju inte betyda att pensinärerna stoppar i sig all överbliven kattmat men det skulle iaf kunna vara så. Kattmat måste ju ändå vara ett av de bättre alternativen om nu måste äta något i den prisklassen, är ju rätt näringsrikt. Så mumsa på
Citera
2004-01-27, 11:15
Medlem
Sun Rulers avatar
När jag stod och väntade på pendeln i Upplands-Väsby så kom det en s.k. bag-lady. Hon kom dragandes med en kundvagn, så satte hon sig ned på en bänk och plockade upp en burk kattmat och började således kalasa!! Prrrr, whiskas om kärringen själv får välja!
Citera
2004-01-27, 13:08
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Jag vill minnas att Henry Rollins berättat om hur det gick till när han och hans polare var fattiga punkare. De åt hund/kattmat genom att köpa en limpa billigt vitt bröd och en burk hundmat. Läg en rejäl klump hundmat på en skiva. Vik ihop brödskivan runt hundmaten, stoppa i munnen och svälj snabbt. Smaklig spis, förhoppningsvis smakar det mest bröd.
Citera
2004-01-27, 14:15
Medlem
joyces avatar
Jag har ätit kattmat. På ett seglarläger som jag bevistade i min ungdom blev vi bjudna på köttgryta och ris. I efterhand blev vi informerade om att vi ätat burkmat för katter. Det smakade inte äckligt när det var uppvärmt och kryddat men jag vill ändå inte äta det igen.

Torrfoder för hundar och katter har jag provsmakat och det smakar inte särskilt gott men går att äta i yttersta nödfall.

Det är en stor skillnad på de olika sorterna med kattmat och jag skulle aldrig äta Whiskas, det gör inte mina katter heller.

Om Joyce själv får välja så blir det Pussi.
Citera
2004-01-27, 16:07
Medlem
BF_Swedens avatar
Det var ett tv-program för något år sedan där man fick följa en kattmattestare på hans jobb. Han åt kattmat varenda dag. Jag har katt men jag kan nästan få kväljningar bara genom att öppna whiskasburken. Men oftast då i förening med någon sorts tvångstanke att jag skulle äta av det.
Citera
2023-05-23, 07:46
Medlem
Kan man äta katt tonfisk? Det jag har förstått är att det är lägre salthalt. Annars kan man äta det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in