Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 20:57
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Varför skulle just det vara en bra lön?
Efter denna nivå utgår ytterligare 20% skatt på varje hundring. Vidrigt. Har man en utbildning och/eller erfarenhet som kvalificerar för högre lön bör man driva eget AB och ändå bara ta ut upp till brytpunkten. Resten sparas och tas senare som lågbeskattad utdelning. Det viktigaste nu är att inte bidra till vansinnet som råder i Sverige. Vägra betala mer skatt än nödvändigt.
Citera
2018-05-03, 13:27
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Efter denna nivå utgår ytterligare 20% skatt på varje hundring. Vidrigt. Har man en utbildning och/eller erfarenhet som kvalificerar för högre lön bör man driva eget AB och ändå bara ta ut upp till brytpunkten. Resten sparas och tas senare som lågbeskattad utdelning. Det viktigaste nu är att inte bidra till vansinnet som råder i Sverige. Vägra betala mer skatt än nödvändigt.

Dock får man ju över dessa nivåer 30% i tjänstepension. Det är alltså inte så illa som det verkar vid första anblick. Speciellt då varje krona av tjänstepensionen i regel genererar betydligt mer än varje krona i statlig pension pga den statliga pensionens dåliga avkastning (bortsett premiepensionen).
Citera
2018-05-03, 19:27
  #267
Medlem
Klarar mig helt okej på en lön strax under 30, bor ensam i villa i Norrland. Hade varit helt nöjd med en lön runt 35.000, mer behöver man inte. Med en lön runt 40.000 så krävs en chefsposition och det vill jag inte bli.
Jag vill kunna slappna av när man kommer hem på kvällen, det är mer värt än 10.000kr extra i chefslön.
Citera
2018-05-19, 18:50
  #268
Medlem
Många i tråden verkar ha väldigt låga krav. Jag har haft löner från typ 12000kr/månad efter skatt till 250k per månad efter skatt och jag skulle säga att en bra lön startar vid ungefär 100k per månad efter skatt.

Vid denna nivå behöver man inte titta på priser i mataffären, man kan spontant slänga ner några mögelostar, lite prosciutto och gravad lax och nåt amarone-vin för 300 spänn på en vanlig vardag utan att det känns i plånboken. Man kan åka på weekendresa varje månad och ta in på Ritz Carlton, Park Hyatt, Sofitel, Four Seasons och liknande utan att det bränner för mycket i plånboken (åtminstone om man bokar via någon nättjänst). Man kan äta på de bästa restaurangerna, äta ute varje dag (dock inte på lyxkrogar) om man inte orkar laga mat, ha städhjälp och eventuellt spara 20-30k per månad.

Samtidigt är man fortfarande medelklass. Man kan inte riktigt köra Bentley (teoretiskt möjligt men det vore löjeväckande vid denna lönenivå), ta in på sviter på ovannämnda hotell eller regelmässigt flyga första klass transatlantiskt. Man kan inte heller ha ett riktigt mansion eller flera lägenheter runtom i världen etc. Man kan inte riktigt spara sig till en förmögenhet. Man kan däremot leva ett bekvämt övre medelklassliv och behöver inte oroa sig för plötsliga utgifter eller att bilen ska gå sönder osv.
Citera
2018-05-19, 20:33
  #269
Medlem
Knotknets avatar
10 miljarder i veckan är en bra lön tycker jag, men även 300 miljoner i månaden är en bra lön tycker jag.
Citera
2018-05-20, 21:48
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Många i tråden verkar ha väldigt låga krav. Jag har haft löner från typ 12000kr/månad efter skatt till 250k per månad efter skatt och jag skulle säga att en bra lön startar vid ungefär 100k per månad efter skatt.

Vid denna nivå behöver man inte titta på priser i mataffären, man kan spontant slänga ner några mögelostar, lite prosciutto och gravad lax och nåt amarone-vin för 300 spänn på en vanlig vardag utan att det känns i plånboken. Man kan åka på weekendresa varje månad och ta in på Ritz Carlton, Park Hyatt, Sofitel, Four Seasons och liknande utan att det bränner för mycket i plånboken (åtminstone om man bokar via någon nättjänst). Man kan äta på de bästa restaurangerna, äta ute varje dag (dock inte på lyxkrogar) om man inte orkar laga mat, ha städhjälp och eventuellt spara 20-30k per månad.

Samtidigt är man fortfarande medelklass. Man kan inte riktigt köra Bentley (teoretiskt möjligt men det vore löjeväckande vid denna lönenivå), ta in på sviter på ovannämnda hotell eller regelmässigt flyga första klass transatlantiskt. Man kan inte heller ha ett riktigt mansion eller flera lägenheter runtom i världen etc. Man kan inte riktigt spara sig till en förmögenhet. Man kan däremot leva ett bekvämt övre medelklassliv och behöver inte oroa sig för plötsliga utgifter eller att bilen ska gå sönder osv.

Du är väl snarare överklass då med såna siffror per månad.
Jag tycker osten Folke är god :-)
Dricker hellre saft än vin.
Citera
2018-05-23, 23:11
  #271
Medlem
ViperVens avatar
En bra lön för mig är när man kan betala sina basala utgifter, ha utrymme kvar till roligheter samt ha ett sparande på minst 5000kr/mån. För min egen del med ett barn och sambo (sambon pluggar) så hamnar denna lön runt 45000kr. Ännu har jag 10k kvar till denna gräns. Vi lever gott redan idag men inte fan är det mycket kvar i kassan när månaden är slut... vilket kan bli ganska stressande emellanåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback