2009-11-17, 17:35
Medlem
Vet inte om detta är rätt forum men mod får flytta mitt inlägg om mod vill.

Jag har ett sådant här problem: Jag ska skaffa fram en urna till en begravning, d.v.s. en urna för askan efter den som ska begravas. Standardurnor är förgängliga och följer något slags EU-norm. Hur man kommit på idén att skapa EU-normer för urnor begriper jag inte, men det är så man sagt mig. En urna av detta slag bryts ner och försvinner av sig själv efter ca 15 år.

Reglerna på den kyrkogård där denna urna ska grävas ner tillåter dock även oförgängliga urnor. Det är också en oförgänglig urna som jag vill ha. Man hittar ju fortfarande krukskärvor och liknande från vikingatiden här och var, så något slags lera och/eller lämplig keramik att tillverka en oförgänglig urna av borde ju alltså existera.

Nu till min fråga: Vilket slags lera/keramik kan komma i fråga för en oförgänglig urna, och är denna lera/keramik av ett sådant slag att den går att hantera/dreja på samma sätt som man gör vid tillverkningen av förgängliga urnor?

Den firma som jag varit i kontakt med sade mig att de får sina urnor tillverkade i Danmark för sig. Om det bara helt enkelt är så att man kan använda en annan slags lera att stoppa i maskinen som framställer urnan (eller i händerna på drejaren) så är det ju inga större problem. Men om tillverkningen av en oförgänglig urna har små likheter med deras normala tillverkning av förgängliga "standardurnor" så är det värre. Finns det förresten någon drejare/krukmakare/urnmakare i Sverige som tillverkar urnor av den sort jag önskar efter specialbeställning?

Alla tips och uppslag uppskattas mycket!

/Pime
Citera
2009-11-17, 17:40
Medlem
iipods avatar
Kan det vara ollonlera?
Citera
2009-11-18, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iipod
Kan det vara ollonlera?

Vad i all världen är ollonlera? Har ju läst om en del idioter som ollar handtag etc, men det har väl inte med det att göra
Senast redigerad av Pime 2009-11-18 kl. 02:58.
Citera
2009-11-20, 22:32
Medlem
Jag har nu tagit reda på att den slags lera som är lämplig för mitt ändamål kallas vitlera. Urnan ska vara vit som grundfärg, så färgen får man s.a.s. på köpet. Problemet med om urnan faller sönder eller ej med tiden verkar bero på vid vilken temperatur man bränner den. Högre temperatur ger en mer glasaktig yta som är mindre porös och på så vis mindre fuktkänslig. Alltså vitlera som bränns vid hög temperatur är utgångspunkten.

En sökning på Google ger ju massvis av träffar på "Krukmakeri". Finns det någon Flashbackare som kan rekommendera ett krukmakeri som skulle klara ett sådant här jobb på ett bra sätt? En urna ska rymma ca 4.5 liter. Det är i stort sett det enda krav kyrkogårdsförvaltningen har. Jag vet faktiskt inte till vilket krukmakeri jag ska vända mig i första hand, det är därför jag är i ett sånt bryderi. Jag vore därför tacksam för alla råd som någon kan ge mig i denna sak.

/Pime
Citera
2009-11-21, 00:35
Medlem
pletis avatar
Stengods håller bra. Bränns vid ~1200 grader.
Drejar gör man som vanligt
Citera
2009-11-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pleti
Stengods håller bra. Bränns vid ~1200 grader.
Drejar gör man som vanligt

Verkligen 1000 tack för tipset

Kan man måla eller glasera det på valfritt sätt? Urnan är tänkt att på locket ha en skulpterad katt, och på sidan av urnan en blåklocka i färg. Detaljer är inte så viktiga i varken katten eller blåklockan. Är stengods ett material som är vanligt förekommande hos krukmakare? Jag menar, kan man kontakta i stort sett vilken krukmakeriverkstad som helst och fråga om de kan dreja/tillverka en sådan här urna i stengods?

Urnan ska se ut lite ungefär som denna:

http://www.testwebben.se/525/produkt...032#modCatalog

/Pime
Citera
2009-11-22, 06:18
Medlem
pletis avatar
Ja, det är lätt. Gå till en riktig krukmakare bara, och inte nån fet kärring som sitter och tummar upp askfat på Österlen.
Citera
2009-11-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pleti
Ja, det är lätt. Gå till en riktig krukmakare bara, och inte nån fet kärring som sitter och tummar upp askfat på Österlen.

Det skulle jag gärna göra, d.v.s. gå till en riktig krukmakare. Har du någon att rekommendera?

/Pime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in