Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-17, 12:26
  #1
Medlem
Frihetspartiet - ett pragmatiskt, frihetligt parti som tror på nya ideer men samtidigt värdet av att förändra ett fungerande samhälle långsamt och inte utsätta det för storslagna utopiska visioner och experiment.

* Liberal ekonomisk politik. Sänkta skatter, mer självbestämmande. Du kan, politiker kan inte.

* Tolerera, ej normalisera. Dvs homos ska få ha borgerlig vigsel etc men varför ska allt udda köras ner i halsen på folk som något normalt?

* Staten ska vara folkets tjänare, inte herre. Staten ska alltså inte utbilda det "dumma folket". Frihetspartiet tror att människor är kapabla att tänka och ta hand om sig själva, annars hade vi dött ut förlänge sedan.

* Dra ner på invandring så att vi enbart tar emot flyktingar, ej ekonimiska lycksökare. Vi är däremot för EU och fri rörelse för människor och kapital inom Europa.


Till skillnad från nyliberaler håller alltså Frihetspartiet på att man inte kan reducera mänsklig existens till några enka axiom och bara öppna gränserna och tro att allt skabli bra. Vi håller också att det finns andra värden än ekonomiska och de värdena är de folk själva utvecklar, inte några som tänks ut i något filosofilabb av marxistakademiker.
__________________
Senast redigerad av flirk 2009-11-17 kl. 12:28.
Citera
2009-11-17, 12:31
  #2
Avstängd
Tammers avatar
Den vanliga liberala smörjan, typ "sköt dig själv och skit i andra". Den som är fattig, sjuk eller arbetslös för skylla sig själv. Ingen hjälp från samhället. Bra för de starka och dåligt för de svaga, nej tack. Skiljer sig väl inte nämnvärt från de nuvarande borgerliga partierna för övrigt.
Citera
2009-11-17, 12:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
* Tolerera, ej normalisera. Dvs homos ska få ha borgerlig vigsel etc men varför ska allt udda köras ner i halsen på folk som något normalt?

* Staten ska vara folkets tjänare, inte herre. Staten ska alltså inte utbilda det "dumma folket". Frihetspartiet tror att människor är kapabla att tänka och ta hand om sig själva, annars hade vi dött ut för länge sedan.
Du tycker inte dessa två punkter säger emot sig själva?
Vem är du att säga något är normalt eller inte?


Vad menar du att man kör saker ner i halsen på dig?
Citera
2009-11-17, 12:46
  #4
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Frihetspartiet

Frihetspartiet är nog inget vidare namn att använda i sammanhanget..

Citat:
Vid ett extrainsatt riksårsmöte 3 oktober 2004 valdes Tomas Johansson till ny partiledare för Nationaldemokraterna, och Marc Abramsson blev ny partiorganisatör, vilket bidrog till ett tätare samarbete med det nybildade frihetspartiet. Den 9 december 2005 uppgick frihetspartiet i nationaldemokraterna, och Nils-Eric Hennix valdes till ny partiledare. Hennix införde två nya punkter i principprogrammet, som berörde krav på stora skattesänkningar, samt ett utökat djurskydd

Källa

Edit: Kan vara läge att länka till "Frihetspartiets" nuvarande hemvist.
http://www.nd.se/start/Default.asp
Citera
2009-11-17, 13:33
  #5
Medlem
Bohlingers avatar
Ett frihetsparti som inte är för en av dem mest grundläggande friheterna - rörelsefriheten?! Nejdu. För allas liberala behov finns Liberala Partiet, det finns ingen idé i att göra som nationalisterna och sprida ut sig på ett dussin små skitpartier.
Citera
2009-11-17, 13:51
  #6
Moderator
Popesizes avatar
Låter inte så himla tokigt, vid en första anblick.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
* Staten ska vara folkets tjänare, inte herre. Staten ska alltså inte utbilda det "dumma folket". Frihetspartiet tror att människor är kapabla att tänka och ta hand om sig själva, annars hade vi dött ut förlänge sedan.
Skulle du kunna utveckla ovanstående? -Förstår inte riktigt hur du menar.
Citera
2009-11-17, 13:59
  #7
Medlem
Ari.Golds avatar
Snark. Ännu en liberal smörja. Läs lite Robert Putnam gällande socialt kapital så ser ni hur man skapar ett lyckligt samhälle.

Psst; det gör man INTE genom att avskaffa normer och värderingar.
Citera
2009-11-17, 14:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Snark. Ännu en liberal smörja. Läs lite Robert Putnam gällande socialt kapital så ser ni hur man skapar ett lyckligt samhälle.

Psst; det gör man INTE genom att avskaffa normer och värderingar.

precis. och jag vill ju inte avskaffa dem. de avskaffas genom statlig indoktrinering idag, det vill jag undvika.
Citera
2009-11-17, 14:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Låter inte så himla tokigt, vid en första anblick.


Skulle du kunna utveckla ovanstående? -Förstår inte riktigt hur du menar.

är för en blandning av statlig utbildning och friskolor. vad jag avsedde här var att staten ska inte indoktrinera folk till vissa värderingar.
Citera
2009-11-17, 21:53
  #10
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
precis. och jag vill ju inte avskaffa dem. de avskaffas genom statlig indoktrinering idag, det vill jag undvika.

Gott, det kan jag köpa.

Men att upphöja mångkulturen när allt pekar på att det inte leder till ett bra samhälle är ganska dumt.
Citera
2009-11-18, 10:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Gott, det kan jag köpa.

Men att upphöja mångkulturen när allt pekar på att det inte leder till ett bra samhälle är ganska dumt.

som jag skrev så vill jag begränsa invandring till flyktingar. fri rörelse inom EU.

En reservation jag dock kan ha:
ska vi ha rörelse från X till Sverige ska man också kunna flytta från Sverige till X.
Citera
2009-11-18, 12:04
  #12
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
som jag skrev så vill jag begränsa invandring till flyktingar. fri rörelse inom EU.
Ett EU som snart kan ha Turkiet med sig? Nej tack!

Citat:
En reservation jag dock kan ha:
ska vi ha rörelse från X till Sverige ska man också kunna flytta från Sverige till X.
Vill du åka till Irak så får du nog det. Vad nu det ska hjälpa.
__________________
Senast redigerad av Ari.Gold 2009-11-18 kl. 12:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback