2009-11-16, 18:42
Medlem
Crunchies avatar
Hej,

Jag har en Macbook pro late 2008 och har problem strömsparande.

Stänger jag locket på min mbp kommer batteriet att vara slut efter ca 24h. Att jämföra med min macbook från 2005-2006 som håller i flera dagar i viloläge.

Dessutom är mbp:n oförmögen att sätta hårddisken i viloläge (batteri) vilket gör att om man inte stänger ned skärmen så dör batterier efter 4-5 timmar. Det är alltså bara skärmen som dimmas ned.

Har jag laddaren i kommer datorn att gå i hårddisk-vila även fast jag säger att den inte ska göra det.

Här är mina inställningar -> http://imagebin.org/71878 för batteri och http://imagebin.org/71879 för power supply.

Jag har resetta PRAM SMC men det har inte ändrat på något.

Förslag på vad man kan göra eller är det bara lämna in skiten och be att få en ny?

Min garanti går nämligen ut snart.
Citera
2009-11-17, 10:43
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Har liknande problem med likadan burk också late 2008.
Har skrivit trådar här tidigare med alla j*vla problem jag haft men AASP har vägrat ge mig en ny pga. att dom "finner inga fel" nånstans eller någongång även efter 3 servicetillfällen. Dom hittade fel i ram-minnet en gång så dom bytte ram.

När jag stänger locket/skärmen går datorn i vila, men kan vakna upp ibland av sig själv även om locket förblir stängt.
Om jag stänger locket och den går i vila och sen klickar på musknappen vaknar den. Och det ska den väl ändå inte göra med locket stängt?

De problem jag hade innan som tydligen var pga ramminnet var att den kunde hänga sig 7-10 ggr per dag.
Citera
2009-11-17, 10:55
Medlem
Crunchies avatar
Tja,

Har du gett upp försöken att få en ny?

Bara för att dom inte finner felet behöver det inte betyda att det inte finns nått..

Men det kanske dom skiter i..
Citera
2009-11-17, 11:01
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Tja,

Har du gett upp försöken att få en ny?

Bara för att dom inte finner felet behöver det inte betyda att det inte finns nått..

Men det kanske dom skiter i..

Jag vet.
Jag har i stort sett gett upp. Jag har datorn i jobbet och privat men jobbet har köpt den. Eftersom AASP har samma öppettider som vi har här betyder det att jag måste ta ledigt för att lämna in den och blir också utan datorn då den är inne på service, något jag i stort sett aldrig har tid med. Ofta är datorn borta under 2-3 dagar och det har jag väldigt sällan tid till.

Och ja det skiter dom i. Dom måste finna felet för att göra en bedömning därifrån. Det har dock blivit betydligt bättre sedan dom bytte ram, men det är fortfarande inte helt felfritt. Nu hänger sig datorn kanske 2-4 gånger i månaden istället för 7 gånger om dagen. Men det jag beskrev ovan ang. strömspararproblemen finns ju kvar.
Det känns bara förjävligt att dom som AASP ändå skiter i en som dom i mitt fall har gjort.
Citera
2009-11-17, 11:13
Medlem
Crunchies avatar
Förstår din frustration. Jag ska göra ett försök att få en ny, lyckas jag kan du dra samma vals för samma reperatör så kanske vi båda kan få nya
Citera
2009-11-17, 12:28
Medlem
R.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Om jag stänger locket och den går i vila och sen klickar på musknappen vaknar den. Och det ska den väl ändå inte göra med locket stängt?

Jo det ska den, det är för att du ska kunna köra datorn till en extern skärm med locket nere.
Citera
2009-11-17, 12:52
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W
Jo det ska den, det är för att du ska kunna köra datorn till en extern skärm med locket nere.

Det kan iofs vara behändigt. Går det stänga av det i sys.inställningar?
Finner det inte där...
Citera
2009-11-17, 13:01
Medlem
Edit: Tänkte fel
Citera
2009-11-17, 13:05
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Edit: Tänkte fel

Ang. Insomniax och Caffeine eller vad det heter så fick jag inget utav dom att fungera med min dator när jag testade för ca. 6-9 månader sedan.
Citera
2009-11-17, 16:30
Medlem
Crunchies avatar
Klaus,

kör du möjligtvis med filevault på?
Citera
2009-11-17, 18:24
Medlem
R.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Det kan iofs vara behändigt. Går det stänga av det i sys.inställningar?
Finner det inte där...

Nej det går inte. Finns iofs tredjeparts-program som löser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in