Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-16, 18:06
  #1
Medlem
Just nu verkar det vara en nyhet att Vattenfall är ekonomiskt ansvariga vid kärnkraftsolyckor vid deras kärnkraftverk i Tyskland. (Det är tydligen superkänsligt och Maud Olofsson hängs ut.)

En enkel fråga: Är det något konstigt med detta? Om ett svenskt (visserligen statligt ägt) företag köper kärnkraftsverk i ett annat land, är det konstigt att företaget ansvarar för säkerheten vid dessa anläggningar?

För mig låter det helt logiskt.
Citera
2009-11-16, 18:30
  #2
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Sverige är grundlurat

Citat:
Ursprungligen postat av Chiefrebelangel
Just nu verkar det vara en nyhet att Vattenfall är ekonomiskt ansvariga vid kärnkraftsolyckor vid deras kärnkraftverk i Tyskland. (Det är tydligen superkänsligt och Maud Olofsson hängs ut.)

En enkel fråga: Är det något konstigt med detta? Om ett svenskt (visserligen statligt ägt) företag köper kärnkraftsverk i ett annat land, är det konstigt att företaget ansvarar för säkerheten vid dessa anläggningar?

För mig låter det helt logiskt.

Men sälj det Tyska skiten fort som fan vi kan förlora alla våra Vattenkraftverk i Lule och Umeälv och hälften av våra kärnkraftsverk till Tyskarna. De kommer att bygga nya kraftledningar för att ta hem elen till sig och vi får skyhöga elpriser här hemma.
Citera
2009-11-16, 18:54
  #3
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefrebelangel
Just nu verkar det vara en nyhet att Vattenfall är ekonomiskt ansvariga vid kärnkraftsolyckor vid deras kärnkraftverk i Tyskland. (Det är tydligen superkänsligt och Maud Olofsson hängs ut.)

En enkel fråga: Är det något konstigt med detta? Om ett svenskt (visserligen statligt ägt) företag köper kärnkraftsverk i ett annat land, är det konstigt att företaget ansvarar för säkerheten vid dessa anläggningar?

För mig låter det helt logiskt.


Absolut, men Sverige har mig veterligen inte motsvarande regel och här äger tyska intressen kärnkraft.
Citera
2009-11-16, 19:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Absolut, men Sverige har mig veterligen inte motsvarande regel och här äger tyska intressen kärnkraft.

Aha! Det är alltså där skon klämmer. Där ser man. Men jag har inte hört media förklara att det är det som är grejen.
Citera
2009-11-16, 20:48
  #5
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefrebelangel
Just nu verkar det vara en nyhet att Vattenfall är ekonomiskt ansvariga vid kärnkraftsolyckor vid deras kärnkraftverk i Tyskland. (Det är tydligen superkänsligt och Maud Olofsson hängs ut.)

En enkel fråga: Är det något konstigt med detta? Om ett svenskt (visserligen statligt ägt) företag köper kärnkraftsverk i ett annat land, är det konstigt att företaget ansvarar för säkerheten vid dessa anläggningar?

För mig låter det helt logiskt.
Nu är jag inte helt hundra på detta men saken är ju den att det är Vattenfalls dotterbolag Vattenfall Europ AG som äger kärnkraftsverken i Tyskland. Om en kärnkraftsolycka inträffar så är det ju det bolaget som ska ansvara vid olyckor i dom Vattenfalls tyska kärnkraftsverk. Och om försäkringar och tillgångar i det bolaget inte räcker så kommer det bolaget att gå i putten.....

Vad Vattenfalls vd Lars Josefsson då gjort är att pantsätta resten av Vattenfallskoncernen och därmed lovat att hela Vattenfall ska ansvara för det som händer i Tyskland. I en stor kärnkraftsolycka Vattenfalls kärnkraftsverk i Tyskland kan det innebära att hela Vattenfall övergår från svenska statens ägo till någon annan för att bekosta återställandet efter en kärnkraftsolycka.

Då Vattenfall ägs av staten så skulle det innebära att den svenska staten kan mista tillgångar i form av ackumulerade vinster (eget kapital) på 146 miljarder kr (2008) och årliga vinster på 18 miljarder (2008), 21 miljarder (2007). Det ligger i sakens natur att på detta sätt riskera att frånhända sig svenska folkets (i form av statligt ägda) tillgångar är kanske inte i - vare sig i svenska statens eller skattebetalarnas - intressen. Att styrelsen nu bundit upp hela Vattenfall på detta sätt torde rimligen ha föregåtts av en ordentligt politisk debatt i riksdagen (och bland den svenska allmänheten). Så har alltså inte skett utan det beslutet har tydligen fattats i styrelsen, kanske på egen hand, kanske efter regeringens godkännande.

Dynamiten i denna fråga är om Maud Olofsson och regeringen kände till eller borde ha känt till detta och om (hon) dom gjort vad som kunnat för att stoppa detta?

Det handlar alltså inte om det självklara - alltså att följa eller inte följa tyska lagar om ansvar vid kärnkraftsolyckor. Frågan är om Vattenfall ska driva en verksamhet i Tyskland på ett sätt som gör att ägarna kan förlora rådigheten över hela sitt bolag. Är det verkligen så viktigt att äga kärnkraftverk i Tyskland att det är värt att riskera hela bolaget? Det är ju som sagt inte alldeles säkert att detta är det allra bästa, vare sig rent affärsmässigt eller politiskt - för vare sig Vattenfall som bolag eller för dess ägare.
Citera
2009-11-16, 23:08
  #6
Medlem
Tack NorrMoppen, klockrent svar på min fråga. Och själv tycker jag att nej, Vattenfall ska inte pyssla med kärnkraft utomlands alls. Inte så länge jag är delägare iaf.
Citera
2009-11-17, 04:24
  #7
Medlem
obotlig_realists avatar
Tyskland och Frankrike äter sig djupare och djupare in i de små EU-staternas ekonomier. Vi har snart förlorat all möjlighet till att självständigt påverka vår tillvaro. Det här är bara ett av många händelser som skett senaste åren där tyska och franska bolag tagit kontroll över bit för bit av den svenska ekonomin.

Vi kan givetvis inte utesluta mutor och annat skräp i den här affären för ingen är så dum att han/hon pantsätter ett helt bolag på det här sättet. Någon har tjänat på det.
Citera
2009-11-17, 12:24
  #8
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Snart är Sverige inte längre självständigt

Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Tyskland och Frankrike äter sig djupare och djupare in i de små EU-staternas ekonomier. Vi har snart förlorat all möjlighet till att självständigt påverka vår tillvaro. Det här är bara ett av många händelser som skett senaste åren där tyska och franska bolag tagit kontroll över bit för bit av den svenska ekonomin.

Vi kan givetvis inte utesluta mutor och annat skräp i den här affären för ingen är så dum att han/hon pantsätter ett helt bolag på det här sättet. Någon har tjänat på det.
Exakt min mening, snart är vi ett lydland under dessa stormakter för vilket EU skapats.

Volvo och Scania fick inte gå samman av konkurrensskäl. Men Tyska Wolksvagen och Man äger i dag majoriteten av Scania och snart hela bolaget.

Volvo personvagnar fick inte gå ihop med Saab. Men Renault skulle få en gyllene aktie i Volvo och därmed skulle Franska staten få majoritet. Men det sprack ju som tur är.

Tyska jätten EON äger stora delar av el- kraftproduktionen i Sverige och ännu större del av distributionsnätet. Snart kan Tyskarna äga 75% av Elkraften i Sverige 20% äger finska Fortum

Men vad gör det bara vi har pengar så vi kan ge invandrarna bidrag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback