2009-11-16, 17:59
Medlem
tja, sitter å skriver ett arbete om varor och tjänster. En liten deluppgift är att beskriva hur ett företag kan tillverka en produkt för att sedan erbjuda tjänster för produkten. Då tänkte jag på Microsoft som tillverkar windows, och sedan erbjuder tjänster för windows som MSN, Outlook med mera med mera.

Men sen tänkte jag att windows kanske är en tjänst i sig, en tjänst som microsoft har utvecklat för att underlätta datoranvändingen... Jag vet inte, men tycker gränsen mellan vara och tjänst är hårfin ibland. Så min fråga lyder, är windows en vara eller tjänst?

PS. Om ni kommer på någon annan produkt som gör det lättare att besvara frågan får ni gärna säga
Citera
2009-11-16, 18:06
Medlem
Degerlundens avatar
Windows är en produkt som jag skulle se som en "vara".
Citera
2009-11-16, 18:08
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölkorven
tja, sitter å skriver ett arbete om varor och tjänster. En liten deluppgift är att beskriva hur ett företag kan tillverka en produkt för att sedan erbjuda tjänster för produkten. Då tänkte jag på Microsoft som tillverkar windows, och sedan erbjuder tjänster för windows som MSN, Outlook med mera med mera.

Men sen tänkte jag att windows kanske är en tjänst i sig, en tjänst som microsoft har utvecklat för att underlätta datoranvändingen... Jag vet inte, men tycker gränsen mellan vara och tjänst är hårfin ibland. Så min fråga lyder, är windows en vara eller tjänst?

PS. Om ni kommer på någon annan produkt som gör det lättare att besvara frågan får ni gärna säga

Windows operativsystem och övriga mjukvaror, office osv är produkter/varor

Webbaserade tjänster som MSN, hotmail är just tjänster
Citera
2009-11-16, 18:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ölkorven

Te.x Google är en produkt med massa olika tjänster.

Men det är som epost72 skrev i sitt inlägg.
Citera
2009-11-16, 18:17
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Produkt
Citera
2009-11-16, 18:25
Medlem
Allan Akbars avatar
Givetvis är det en vara...

Att du ens behöver fråga.
Citera
2009-11-18, 15:19
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
Givetvis är det en vara...

Att du ens behöver fråga.

Så här står det på Wikipedia

Citat:
"Betydelsen av ordet produkt, avseende en kommersiell produkt, har dock på senare år delats upp till att innehålla en varudel och en tjänstedel. De flesta produkter som lanseras idag innehåller en kombination av båda. De flesta varor innehåller med andra ord en tjänstedel. Till exempel kan en bil innehålla tjänster som leasing, försäkring, serviceintervall, garanti med mera, och en mobiltelefon kan innehålla olika finasieringsformer och abonnemang. På samma sätt innehåller många tjänster en vara: en rehabiliteringstjänst kan innehålla ett antal träningsmaskiner och datorprogram, och en banktjänst kan innehålla en bankomat och ett kort."

Operativsystemet (koden, datat) är en vara, men licensen att använda produkten är nog faktiskt mer en tjänst. Du betalar bara för att nyttja operativet, för du äger inte produkten (vara + tjänst) utan bara rätten att använda den.

Jämförelse:
När du betalar ett träningskort på ett gym så köper du dig rätten, med vissa förbehåll, att utnyttja gymmets tjänster.

Är det det fysiska kortet du betalar för (vara) eller tjänsterna (träningsmöjligheten)?

Edit: Läs ingenom http://www.microsoft.com/windowsxp/eula/home.mspx om ni vill veta vad ni egentligen betalar för.
Senast redigerad av Bövelen 2009-11-18 kl. 15:22.
Citera
2009-11-18, 17:27
Medlem
[Strange Days]s avatar
Windows torde ju vara en produkt.
En produkt som består av en produktvara (Kernel + API bibliotek + GUI) samt en del tjänster.
Licensnyckeln är en del av produktvaran som ger användaren tillgång till tjänsterna utan några begränsningar.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-18 kl. 17:31.
Citera
2009-11-18, 21:03
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
Licensnyckeln är en del av produktvaran som ger användaren tillgång till tjänsterna utan några begränsningar.

Läs EULAN som jag länkade till, det är precis tvärt om. Hela EULAN är begränsningar.
Citera
2009-11-19, 16:26
Medlem
Det du köper (de fysiska skivorna eller nedladdade filerna) är varor. Däremot är själva nyttjandet av Windows en tjänst. Precis som någon skrev, du äger ju inte källkoden bara för att du köpt Windows. Sen köper du ju även licensen när du köper den fysiska varan, men den licensen är ingen vara, det är en tjänst, som Microsoft kan dra in.
Jag skulle dock säga att om man ska se till Windows som helhet så är det en tjänst, eftersom du behöver uppdateringar till det, och eftersom du inte har några rättigheter att göra som du vill med det du köper.
Det är lite svårt, tycker inte det finns något entydigt svar. Ta reda på vad du tror läraren vill att du ska skriva, och skriv det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in